Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μέσα από το μάθημα ο/η φοιτητής/ήτρια ανακαλύπτει το εφαρμοσμένο πεδίο της σχολικής Φυσικής Αγωγής (Φ.Α.) και επιπλέον του/της δίνεται η δυνατότητα να αναπτύξει και να εφαρμόσει ένα ευρύ πεδίο κινητικών δραστηριοτήτων. Το πεδίο αυτό ανταποκρίνεται στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και αποσκοπεί στο να είναι σε θέση ο φοιτητής/ήτρια να συντάξει προγράμματα για το μάθημα της φυσικής αγωγής στις δύο βασικές βαθμίδες της εκπαίδευσης
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• Να σχεδιάζει και να προσαρμόζει ένα ημερήσιο πρόγραμμα Φ.Α., που αφενός θα ανταποκρίνεται στη διδακτέα ύλη της Φ.Α. και για τις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης και αφετέρου θα εμπεριέχει πρωτότυπα στοιχεία “άσκησης”, που θα ανταποκρίνονται στα χαρακτηριστικά των μαθητών/τριών της εκάστοτε βαθμίδας.
• Να μπορεί να εφαρμόζει και να εκτελεί όλες τις πρακτικές οδηγίες και σε εφαρμοσμένο πεδίο.
• Να μπορεί να αναγνωρίζει, να διακρίνει και να συσχετίζει τα θεματικά αντικείμενα του μαθήματος Φ.Α. (σύμφωνα με τα αντίστοιχα αναλυτικά προγράμματα) στις δύο (βασικές) βαθμίδες εκπαίδευσης
• Να μπορεί να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της διδασκαλίας στην Φ.Α.
• Να μπορεί να παρουσιάζει με γραπτό αλλά και πρακτικό τρόπο τα στοιχεία της διδασκαλίας στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης
Περιεχόμενο Μαθήματος
- Γνωριμία και τρόποι ανάπτυξης των βασικών κινητικών δεξιοτήτων μετακίνησης (βάδισμα, τρέξιμο, χόπλα, κουτσό, γκαλόπ, γλίστρημα), χειρισμού (ρίψη, υποδοχή, χτύπημα, κλώτσημα και σταμάτημα), σταθεροποίησης (προσγείωση, σταμάτημα, αλλαγή κατεύθυνσης, ισορροπία)
- Ιδέες δραστηριοτήτων εξερεύνησης των βασικών κινητικών δεξιοτήτων μέσω των εννοιών της προσπάθειας (δύναμη, χρόνος, ροή), του χώρου (επίπεδο κατεύθυνση, πεδίο) και της σχέσης (με συνασκούμενο, με αντικείμενα και συνδυαστικά).
- Γνωριμία και ανάπτυξη των μεθόδων εξάσκησης των βασικών κινητικών δεξιοτήτων (μερική και ολική μέθοδος, μαζική και κατανεμημένη μέθοδος, ομαδοποιημένη και τυχαία μέθοδος, μεταβαλλόμενη και σταθερή μέθοδος)
- Ανάπτυξη αντιληπτικών ικανοτήτων (κιναίσθηση, όραση, ακοή, αφή, συντονισμός)
- Ανάπτυξη φυσικών ικανοτήτων (δύναμη, αντοχή, ταχύτητα, ευλυγισία) ελεύθερα ή σε κυκλική γύμναση
- Γνωριμία και χρήση του φάσματος των στυλ διδασκαλίας στη Φυσική Αγωγή
- Παιχνίδια, είδη παιχνιδιών και χρήση τους στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής
- Ανάπτυξη μη λεκτικής επικοινωνίας (κινητική έκφραση)/Ανάπτυξη δημιουργικότητας
- Δομή ενός ημερησίου μαθήματος φυσικής αγωγής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και δείγμα τέτοιου μαθήματος
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
• Bielenberg Kiersten (Kiwi), Λεβεντάκης Χαράλαμπος, Επιμ. Κοντού Μαρία, Ελληνούδης Θεόδωρος (2020). Δραστηριότητες και παιχνίδια για όλους στο μάθημα της φυσικής αγωγής. UNIVERSITY STUDIO PRESS - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΙΑ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ
• Διγγελίδης Νικόλαος, Παπαιωάννου Αθανάσιος, (2016). Για ένα ενδιαφέρον μάθημα φυσικής αγωγής στο δημοτικό σχολείο. Εκδόσεις ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ.
• Donelly Frances Cleland, Mueller S. Suzanne, Gallahue L. David, Επιμ. Τσορμπατζούδης Χαράλαμπος, Ευαγγελινού Χριστίνα, Μτφρ. Σοκοδήμου Υβόννη, Βαρλάμη Χριστίνα, (2019). Αναπτυξιακή φυσική αγωγή για όλα τα παιδιά. UNIVERSITY STUDIO PRESS
• Χατζόπουλος Δημήτριος (2012). Διδακτική φυσικής αγωγής. ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ