ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / ART IN EDUCATION
ΚωδικόςΥΜ20
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜάρθα Ιωαννίδου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΜη Ενεργό
Course ID600017634

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600178810

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
Όροφος-
ΑίθουσαΕξ αποστάσεως (900)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 09:01 έως 12:01
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/η φοιτήτρια θα: • έχει κατανοήσει βασικές έννοιες των Εικαστικών Τεχνών και τη σύνδεσή τους με την Εκπαίδευση στο πλαίσιο μιας ολιστικής μορφωτικής προσέγγισης • έχει εισαχθεί στην Ιστορία της Τέχνης μέσα από τις κύριες περιόδους και τα καλλιτεχνικά ρεύματα/κινήματα • έχει έρθει σε μια πρώτη γνωριμία με τα κύρια εκφραστικά μέσα και τις τεχνικές των Εικαστικών Τεχνών, έχοντας κυρίως θεωρητικά και εν μέρει μέσα από εφαρμογές δοκιμάσει να ασχοληθεί και να εκφραστεί με κάποια μορφή των εικαστικών τεχνών • είναι σε θέση να διακρίνει τα βασικά οφέλη από την ενασχόληση με τις Εικαστικές Τέχνες σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο • έχει στοχαστεί, πειραματιστεί και συνεργαστεί με τους συμφοιτητές/ τις συμφοιτήτριές του/της για να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν από κοινού ένα καλλιτεχνικό έργο • έχει μελετήσει τη μορφή της εικαστικής παιδείας στο ελληνικό σχολείο μέσα από την ιστορία και τη λειτουργία του μαθήματος • αναζητήσει τρόπους αναβάθμισης της διδακτικής της τέχνης και της ιστορίας της στο σχολείο.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποτελεί τη βασική εισαγωγή στο γνωστικό πεδίο των Εικαστικών Τεχνών, με ευσύνοπτες αναφορές στις τεχνικές και τη θεματολογία τους, καθώς και στην εξέταση του σημαίνοντα ρόλου που διαδραματίζουν στην ανάπτυξη και την καλλιέργεια του ατόμου. Έμφαση δίνεται στον παιδευτικό ρόλο των τεχνών και στη σύνδεσή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία και τη σχολική ζωή. Η ύλη του μαθήματος περιλαμβάνει και την εξοικείωση των φοιτητών/ φοιτητριών με την Ιστορία της Τέχνης, ενώ στοχεύει στην κατανόηση της σπουδαιότητας των Εικαστικών Τεχνών και των σύγχρονων μορφών καλλιτεχνικής έκφρασης στην πολιτισμική και κοινωνική ευαισθητοποίηση των ανθρώπων. Έμφαση δίνεται στη παιδαγωγική διάσταση της εικαστικής εκπαίδευσης και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να συμβάλει ο/η εκπαιδευτικός στην καλύτερη εξοικείωση και ενασχόληση των μαθητών/ -τριών με τις εικαστικές τέχνες, με στόχο την καθολικότερη διαμόρφωση της ατομικής και πολιτιστικής τους ταυτότητας εντός και εκτός σχολικής τάξης. Μέσα από τη θεωρητική προσέγγιση και τις πρακτικές ασκήσεις οι φοιτητές/ οι φοιτήτριες αποκτούν μία συνολική και άμεση αντίληψη των ωφελειών που προκύπτουν από τη συστηματική και συνειδητή ενασχόλησή τους με τις διάφορες μορφές των εικαστικών τεχνών, καθώς και το άνοιγμα του ορίζοντά τους, που επιτυγχάνεται με την ευρύτερη πολιτισμική τους καλλιέργεια και εγρήγορση. Παράλληλος στόχος είναι να μπορέσουν οι σπουδαστές/ σπουδάστριες να ανταποκριθούν στη σύγχρονη προσέγγιση για καθολικότητα της γνώσης μέσα από διεπιστημονικές εφαρμογές, αντιλαμβανόμενοι/ -ες τους πώς οι εικαστικές τέχνες μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στην κατάργηση των αυστηρών διαχωριστικών γραμμών μεταξύ των ποικίλων γνωστικών πεδίων. Σύντομες αναφορές, όπου απαιτείται, γίνονται στον εκπαιδευτικό ρόλο και στο συνδυαστικό τρόπο αξιοποίησης και άλλων τεχνών (Φωτογραφίας, Κινηματογράφου, Μουσικής, Θεάτρου κ.ά.), οι οποίες όμως αναπτύσσονται διεξοδικότερα σε επί μέρους ειδικά μαθήματα της κατεύθυνσης.
Λέξεις Κλειδιά
Τέχνη, Εικαστικές Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Παιδαγωγική της Τέχνης, φαντασία, κριτική σκέψη, έκφραση, ομαδικότητα, καλλιτεχνική δημιουργία, νοητική/κινητική/συναισθηματική ενεργοποίηση, ανθρωπιστική παιδεία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • εργαστήρια καλλιτεχνικά
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις48
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων16
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο22
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών20
Καλλιτεχνική δημιουργία8
Σύνολο120
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή Εργασία (70%) και Εργαστηριακή / Καλλιτεχνική Εργασία (ομαδικό), αποτέλεσμα της άσκησης στο εργαστήριο (30%) Η προφορική εξέταση είναι εναλλακτική μορφή αξιολόγησης, αντί της γραπτής εργασίας και της ομαδικής καλλιτεχνικής και εργαστηριακής άσκησης/ δημιουργίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βάος, Α. (2008). Ζητήματα διδακτικής των εικαστικών τεχνών. Αθήνα: Μοτίβο Εκδοτική Α.Ε Μαγουλιώτη,ς Α. (2014). Εικαστική Παιδαγωγική. Αθήνα: Σ. Αθανασόπουλος & ΣΙΑ Ι.Κ.Ε
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Chapman, L. H. (1993). Η διδακτική της Τέχνης. Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή. Επιμ. Π. Χριστοδουλίδη. Αθήνα: Νεφέλη. Ρόμπισον, Κ., (1999). Οι Τέχνες στα Σχολεία. Αθήνα: Καστανιώτης. Χαραλαμπίδης, Α. (2010), Τέχνη, βλέπω - γνωρίζω – αισθάνομαι. Θεσσαλονίκη: University Studio Press Α.Ε. Ποικιλία βιβλίων, άρθρων, ιστοτόπων κ.ά. υπάρχουν αναρτημένα στο Elearning του μαθήματος.
Τελευταία Επικαιροποίηση
08-01-2022