Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/η φοιτήτρια θα:
• έχει κατανοήσει βασικές έννοιες των Εικαστικών Τεχνών και τη σύνδεσή τους με την Εκπαίδευση στο πλαίσιο μιας ολιστικής μορφωτικής προσέγγισης
• έχει εισαχθεί στην Ιστορία της Τέχνης μέσα από τις κύριες περιόδους και τα καλλιτεχνικά ρεύματα/κινήματα
• έχει έρθει σε μια πρώτη γνωριμία με τα κύρια εκφραστικά μέσα και τις τεχνικές των Εικαστικών Τεχνών, έχοντας κυρίως θεωρητικά και εν μέρει μέσα από εφαρμογές δοκιμάσει να ασχοληθεί και να εκφραστεί με κάποια μορφή των εικαστικών τεχνών
• είναι σε θέση να διακρίνει τα βασικά οφέλη από την ενασχόληση με τις Εικαστικές Τέχνες σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο
• έχει στοχαστεί, πειραματιστεί και συνεργαστεί με τους συμφοιτητές/ τις συμφοιτήτριές του/της για να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν από κοινού ένα καλλιτεχνικό έργο
• έχει μελετήσει τη μορφή της εικαστικής παιδείας στο ελληνικό σχολείο μέσα από την ιστορία και τη λειτουργία του μαθήματος
• αναζητήσει τρόπους αναβάθμισης της διδακτικής της τέχνης και της ιστορίας της στο σχολείο.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποτελεί τη βασική εισαγωγή στο γνωστικό πεδίο των Εικαστικών Τεχνών, με ευσύνοπτες αναφορές στις τεχνικές και τη θεματολογία τους, καθώς και στην εξέταση του σημαίνοντα ρόλου που διαδραματίζουν στην ανάπτυξη και την καλλιέργεια του ατόμου. Έμφαση δίνεται στον παιδευτικό ρόλο των τεχνών και στη σύνδεσή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία και τη σχολική ζωή. Η ύλη του μαθήματος περιλαμβάνει και την εξοικείωση των φοιτητών/ φοιτητριών με την Ιστορία της Τέχνης, ενώ στοχεύει στην κατανόηση της σπουδαιότητας των Εικαστικών Τεχνών και των σύγχρονων μορφών καλλιτεχνικής έκφρασης στην πολιτισμική και κοινωνική ευαισθητοποίηση των ανθρώπων. Έμφαση δίνεται στη παιδαγωγική διάσταση της εικαστικής εκπαίδευσης και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να συμβάλει ο/η εκπαιδευτικός στην καλύτερη εξοικείωση και ενασχόληση των μαθητών/ -τριών με τις εικαστικές τέχνες, με στόχο την καθολικότερη διαμόρφωση της ατομικής και πολιτιστικής τους ταυτότητας εντός και εκτός σχολικής τάξης. Μέσα από τη θεωρητική προσέγγιση και τις πρακτικές ασκήσεις οι φοιτητές/ οι φοιτήτριες αποκτούν μία συνολική και άμεση αντίληψη των ωφελειών που προκύπτουν από τη συστηματική και συνειδητή ενασχόλησή τους με τις διάφορες μορφές των εικαστικών τεχνών, καθώς και το άνοιγμα του ορίζοντά τους, που επιτυγχάνεται με την ευρύτερη πολιτισμική τους καλλιέργεια και εγρήγορση. Παράλληλος στόχος είναι να μπορέσουν οι σπουδαστές/ σπουδάστριες να ανταποκριθούν στη σύγχρονη προσέγγιση για καθολικότητα της γνώσης μέσα από διεπιστημονικές εφαρμογές, αντιλαμβανόμενοι/ -ες τους πώς οι εικαστικές τέχνες μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στην κατάργηση των αυστηρών διαχωριστικών γραμμών μεταξύ των ποικίλων γνωστικών πεδίων.
Σύντομες αναφορές, όπου απαιτείται, γίνονται στον εκπαιδευτικό ρόλο και στο συνδυαστικό τρόπο αξιοποίησης και άλλων τεχνών (Φωτογραφίας, Κινηματογράφου, Μουσικής, Θεάτρου κ.ά.), οι οποίες όμως αναπτύσσονται διεξοδικότερα σε επί μέρους ειδικά μαθήματα της κατεύθυνσης.
Λέξεις Κλειδιά
Τέχνη, Εικαστικές Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Παιδαγωγική της Τέχνης, φαντασία, κριτική σκέψη, έκφραση, ομαδικότητα, καλλιτεχνική δημιουργία, νοητική/κινητική/συναισθηματική ενεργοποίηση, ανθρωπιστική παιδεία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Chapman, L. H. (1993). Η διδακτική της Τέχνης. Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή. Επιμ. Π. Χριστοδουλίδη. Αθήνα: Νεφέλη.
Ρόμπισον, Κ., (1999). Οι Τέχνες στα Σχολεία. Αθήνα: Καστανιώτης.
Χαραλαμπίδης, Α. (2010), Τέχνη, βλέπω - γνωρίζω – αισθάνομαι. Θεσσαλονίκη: University Studio Press Α.Ε.
Ποικιλία βιβλίων, άρθρων, ιστοτόπων κ.ά. υπάρχουν αναρτημένα στο Elearning του μαθήματος.