Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
Να διατυπώνουν ερευνητικά ερωτήματα, υποθέσεις και προβλέψεις.
Να επιδεικνύουν έμπρακτη κατανόηση ποικίλων ζητημάτων σχετικών με τον σχεδιασμό μιας εκπαιδευτικής έρευνας.
Να περιγράφουν διάφορες μεθόδους και τεχνικές δειγματοληψίας
Να αξιοποιούν βασικές μεθόδους συλλογής εμπειρικών δεδομένων
Να περιγράφουν βασικές μεθόδους ανάλυσης ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος:
Η θεωρητική μελέτη και πρακτική προσέγγιση των βασικών μεθόδων έρευνας στο χώρο των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών. Ειδικότερα, το μάθημα επιχειρεί να προσεγγίσει γενικά ζητήματα που αφορούν στο σχεδιασμό μιας διερεύνησης, στις μεθόδους συλλογής ερευνητικών δεδομένων, καθώς και στις βασικές τεχνικές επεξεργασίας και ανάλυσης ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων. Στη διάρκεια των ενοτήτων του μαθήματος θα αξιοποιηθούν πρακτικά παραδείγματα, προερχόμενα από τον ευρύτερο χώρο της εκπαιδευτικής έρευνας.
Περιεχόμενα - ενότητες:
. Σχεδιασμός και διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων, υποθέσεων, προβλέψεων.
. Τεχνικές δειγματοληψίας (τυχαία, συστηματική, διαστρωματωμένη κλπ)
. Γενικά ζητήματα σχεδιασμού της έρευνας (Διαχρονική, Συγχρονική, Συσχετιστική, Πειραματική κλπ)
. Η Έρευνα δράσης και ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής
. Μέθοδοι συλλογής ερευνητικών δεδομένων: Δειγματοληπτικές έρευνες και ερωτηματολόγια.
. Μέθοδοι συλλογής ερευνητικών δεδομένων: Η συνέντευξη.
. Μέθοδοι συλλογής ερευνητικών δεδομένων: Η παρατήρηση.
. Μέθοδοι συλλογής ερευνητικών δεδομένων: Κωδικοποίηση δεδομένων και βασικοί περιγραφικοί δείκτες.
. Μέθοδοι ανάλυσης ερευνητικών δεδομένων: Παραμετρικές και μη παραμετρικές δοκιμασίες.
. Μέθοδοι ανάλυσης ερευνητικών δεδομένων: Ποιοτική ανάλυση.
. Μέθοδοι ανάλυσης ερευνητικών δεδομένων: Εφαρμογή και αξιοποίηση αποτελεσμάτων Έρευνας δράσης
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Altrichter, H., Posch, P. & Somekh, B. ( 2001) ΟΙ εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους, Αθήνα: Μεταίχμιο., Κατσαρού, Ε., Τσάφος, Θ. (2003) Από την Έρευνα στη Διδασκαλία, Αθήνα: Σαββάλας.
Cohen,L. Manion, L. & Morison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.