ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ / CONTEMPORARY HISTORY
ΚωδικόςΕΜ31
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜαρία Ρεπούση
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017575

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600178821

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
Όροφος-
ΑίθουσαΕξ αποστάσεως (900)
ΗμερολόγιοΤρίτη 18:01 έως 21:01
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα είναι σχεδιασμένο ειδικά για προπτυχιακούς φοιτητές παιδαγωγικών και προσαρμοσμένο στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους, συνδέεται δε στενά με το μάθημα της Διδακτικής της Ιστορίας με νέες τεχνολογίες και το υποχρεωτικό μάθημα της Διδακτικής της Ιστορίας. Για το λόγο αυτό, κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Σύγχρονης Ιστορίας γίνεται εκτεταμένη χρήση των νέων τεχνολογιών (Office, ppt, Διαδίκτυο, φιλμ κ.ά.). Το μάθημα επομένως λειτουργεί ως πρόταση διδασκαλίας με τη χρήση τεχνολογίας και με βάση την ανάλυση ιστορικών (οπτικών, κυρίως) πηγών και ως πηγή προβληματισμού σχετικά με την διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας και τη φύση της ιστορικής γνώσης στα πλαίσια του ψηφιακού 21ου αιώνα. Στόχος του μαθήματος είναι μεταξύ άλλων η ανάπτυξη ικανοτήτων ιστορικής σκέψης και των ικανοτήτων οπτικού γραμματισμού (media literacy) και συγκεκριμένα του ιστορικού οπτικού γραμματισμού. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται να είναι ικανοί/ές να: Έχουν μια σφαιρική εικόνα των σημαντικών ιστορικών εξελίξεων που καθόρισαν το σύγχρονο κόσμο Εντάσσουν την ιστορία της χώρας τους στα μεγάλα ιστορικά φαινόμενα Βλέπουν τη συσχέτιση όσων συμβαίνουν στο εθνικό ή τοπικό πλαίσιο με όσα διαδραματίζονται στο ευρωπαϊκό και παγκόσμιο Αξιοποιούν πηγές της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας ιστορίας προκειμένου να εμπλουτίζουν την ύλη της ελληνικής ιστορίας που καλούνται να διδάξουν στο ελληνικό σχολείο με βάση τα ισχύοντα αναλυτικά προγράμματα.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Τα περιεχόμενα του μαθήματος διαμορφώνονται ως εξής: 1. Τέλη του 19ου- αρχές του 20ου αιώνα: το ευρωπαϊκό και παγκόσμιο πλαίσιο. 2. Η Ευρώπη και ο κόσμος στις παραμονές του Α’ Παγκόσμιου πολέμου. 3. Α’ παγκόσμιος πόλεμος. 4. Η Οκτωβριανή Επανάσταση 5. Οι Βαλκανικοί πόλεμοι και η Μικρασιατική καταστροφή 6. Ο Μεσοπόλεμος. 7. Ο Β’ Παγκόσμιος πόλεμος 8. Ο Ελληνικός Εμφύλιος. 9. Ο Ψυχρός Πόλεμος. 10. Ο Ψυχρός Πόλεμος (2) 11. Τα κοινωνικά κινήματα της δεκαετίας του ’60. 12. Η κατάρρευση του σοσιαλισμού 13. Ο μετα-αποικιακός κόσμος και οι προκλήσεις των τελών του 20ου αιώνα.
Λέξεις Κλειδιά
παγκόσμια ιστορία, σύγχρονη ιστορία, ιστορικός γραμματισμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Οι ΤΠΕ αξιοποιούνται σε όλα τα στάδια του μαθήματος. Η διάλεξη γίνεται με τη χρήση λογισμικού παρουσιάσεων, βίντεο, ήχου και εκπαιδευτικών λογισμικών (π.χ. λογισμικών χαρτών). Η επικοινωνία με τους φοιτητές πραγματοποιείται, εκτός της τάξης, μέσω email, του μαθήματος στην πλατφόρμα elearning, μέσω βιντεοδιασκέψεων με τη χρήση του Skype κ.λπ. Τέλος, οι φοιτητές αξιολογούνται διαμορφωτικά στη διάρκεια του εξαμήνου εργαζόμενοι ατομικά και ομαδικά στο Wiki του μαθήματος στη σελίδα του μαθήματος στο elearning, και συμπερασματικά μέσω κατάθεσης των εργασιών τους στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της διδάσκουσας ή στην ειδική εφαρμογή του elearning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις40
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων40
Συγγραφή εργασίας / εργασιών40
Σύνολο120
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Το μάθημα θα εξεταστεί και θα βαθμολογηθεί με ομαδική εργασία, γραπτή (1.500 λέξεις) ή σε μορφή βίντεο (ιστορικό ντοκυμαντέρ, διάρκειας 10 λεπτών περίπου). Τα θέματα θα πρέπει να σχετίζονται με ζητήματα Σύγχρονης Παγκόσμιας Ιστορίας. Ενδεικτικά θέματα μπορεί να είναι: 1. Οι αιτίες της Οκτωβριανής Επανάστασης, 2. Καθημερινή ζωή κατά την Κατοχή της Ελλάδας, 3. Η παρουσίαση του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στον παγκόσμιο κινηματογράφο- συγκριτική μελέτη, κ.ά.π.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Mazawer, M. (2009). Σκοτεινή ήπειρος: Ο ευρωπαϊκός εικοστός αιώνας, 4η Έκδοση, μετάφραση: Κώστας Κουρεμένος, Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Bushkovitch, P. (2016). Ιστορία της Ρωσίας : Πολιτική, οικονομία, κοινωνία, θρησκεία, τέχνες και επιστήμες από τον 9ο αιώνα έως την περεστρόικα, μετάφραση Θάλεια Σπανού. Αθήνα : Αιώρα. Gerolymatos, Α. (2018). Εμφύλιος - Ελλάδα 1943-1949, ένας διεθνής πόλεμος. Αθήνα: Διόπτρα. Hobsbawm, E. J. (1999). Η εποχή των άκρων: Ο σύντομος εικοστός αιώνας 1914-1991, μετάφραση: Βασίλης Καπετανγιάννης, Αθήνα: Θεμέλιο. Howard, M. (2004). Ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος, μετάφραση Χρύσα Τσαλικίδου. Θεσσαλονίκη: Θύραθεν. Hobsbawm, E. J. (2000). Η εποχή των αυτοκρατοριών 1875-1914, μετάφραση: Κωστούλα Σκλαβενίτη, Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης. Lieberman, B. (2013). The Holocaust and genocides in Europe. Bloomsbury. Mazawer, M. (2002). Τα Βαλκάνια. Αθήνα: Πατάκη. Nehring, Η. & , Berger, S. (2017). The History of Social Movements in Global Perspective : A Survey, Basingstoke, United Kingdom: Palgrave. Zinn, H. (2009). Ιστορία του λαού των Ηνωμένων πολιτειών. Αθήνα: Αιώρα. Κωστής, Κ. (2018). Τα κακομαθημένα παιδιά της ιστορίας. H διαμόρφωση του Νεοελληνικού κράτους 18ος-21ος αιώνας. Αθήνα: Πατάκης.
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-04-2019