ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ / MODERN AND CONTEMPORARY GREEK HISTORY
ΚωδικόςΕΜ32
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜαρία Ρεπούση
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017576

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 132
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής324

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600178828

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
Όροφος-
ΑίθουσαΕξ αποστάσεως (900)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 15:01 έως 18:01
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Να αποκτήσουν ιστορικές γνώσεις για τα σημαίνοντα ιστορικά φαινόμενα της νεότερης και σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Να προσεγγίσουν τη νεότερη και σύγχρονη ελληνική ιστορία από την πλευρά της ιστοριογραφίας και των ιστορικών σπουδών και να προβληματιστούν για τις κυρίαρχες ιστορικές εκδοχές της περιόδου έτσι όπως αυτές διδάσκονται στο σχολείο ή διαχέονται στο δημόσιο χώρο της ιστορίας Να συμπληρώσουν τα κενά της σχολικής ιστορικής γνώσης και να προσεγγίσουν θέματα της σύγχρονης ιστορίας που δεν διδάχθηκαν στο σχολείο Να συνδέσουν τις ιστορικές εξελίξεις στην Ελλάδα με τις γενικότερες βαλκανικές, ευρωπαϊκές ή και διεθνείς εξελίξεις Να αναβαθμίσουν τις αναπαραστάσεις τους για το παρελθόν και την ιστορία Να ανακαλύψουν την αξία της πολυπρισματικότητας στη μελέτη των ιστορικών φαινομένων
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αναπτύσσεται στις ακόλουθες ενότητες: 1. Η περίοδος της οθωμανικής κυριαρχίας: οι μεγάλοι συγκροτητικοί μύθοι για την εποχή. Στο πλαίσιο αυτής της ενότητας, μέσα από ντοκουμέντα, θίγονται οι αντιλήψεις: (α)της ενιαίας στο χώρο και στο χρόνο εποχής (β)της κάθετα διαχωρισμένης κοινωνίας στη βάση του θρησκεύματος (γ)της περιόδου ως εποχής απόλυτου σκότους (δ)της αναπαράστασης των κυριαρχούμενων ελληνορθόδοξων πληθυσμών. 2. Η ελληνική επανάσταση: τα ερωτήματα της ιστοριογραφίας αναφορικά με την επανάσταση. Στο πλαίσιο αυτής της ενότητας θίγονται τα θέματα της προετοιμασίας της επανάστασης, των ιδεών και των κοινωνικών ομάδων που έδρασαν για την επανάσταση καθώς και του ρόλου καθεμιάς εξ αυτών καθώς και των εμφυλίων πολέμων στη διάρκεια της επανάστασης 3. Βαλκάνια και Βαλκανικοί Πόλεμοι. Στο πλαίσιο αυτής της ενότητας προσεγγίζεται το ζήτημα του σχηματισμού των βαλκανικών κρατών καθώς και των μεταξύ τους ανταγωνισμών, ενώ γίνεται ιδιαίτερη μνεία για την πρόσληψη των Βαλκανίων από τη Δύση και την επίδραση που ασκεί η Δύση στη βαλκανική διαμόρφωση. Οι Βαλκανικοί πόλεμοι εξετάζονται υπό το πρίσμα των εξελίξεων που οδήγησαν σ' αυτούς καθώς και των επιπτώσεων τους τόσο για την περιοχή όσο και για την Ευρώπη. 4. Α' Παγκόσμιος Πόλεμος, η μικρασιατική εκστρατεία και η έξοδος: Στο πλαίσιο αυτής της ενότητας, μελετάται ο Α' παγκόσμιος πόλεμος κυρίως αναφορικά με τα παράδοξα που αναδεικνύονται από τις ιστοριογραφικές προσεγγίσεις του. Η αιτιότητα του πολέμου, η αποδοχή του από την κοινή γνώμη της εποχής, οι αυταπάτες για τη διάρκειά του καθώς και αυτή καθαυτή η διάρκεια και οι απώλειες συνιστούν ερωτήματα διερεύνησης. Στη συνέχεια, έχει σειρά ο μικρασιατικός πόλεμος ο οποίος εντάσσεται τόσο στο πλαίσιο της εκατέρωθεν εθνικής ιδεολογίας και των ελληνο-οθωμανικών σχέσεων της εποχής όσο και στον ευρωπαϊκό του περιβάλλον. Μεσοπόλεμος: Η ενότητα αφιερώνεται στην άνοδο των ολοκληρωτικών καθεστώτων στην Ευρώπη. Η κρίση του 1929 προηγείται και ακολουθούν οι επιπτώσεις της κρίσης στην Ευρώπη. Ο φασισμός στην Ιταλία, ο ναζισμός στη Γερμανία, ο Φρανκισμός στην Ισπανία και η δικτατορία του Μεταξά συνιστούν στη συνέχεια ιδιαίτερες περιπτώσεις μελέτης Ο Β' παγκόσμιος πόλεμος, αντίσταση, εμφύλιος πόλεμος και τα "πέτρινα χρόνια". Στο πλαίσιο αυτής της ενότητας, διαγράφεται αρχικά η πορεία προς τον πόλεμο από την πλευρά της ναζιστικής Γερμανίας και η αδράνεια των δημοκρατικών κυβερνήσεων της Ευρώπης καθώς και στο ακραίο αντισημιτισμό. Στη συνέχεια, δίνεται έμφαση στις καθοριστικές για την έκβαση του πολέμου εξελίξεις καθώς και στις μεγάλες συμφωνίες μεταξύ των τριών μεγάλων ηγετών. Κατόπιν, η μελέτη επικεντρώνεται στη Ελλάδα αναφορικά με την αντίσταση και τον εμφύλιο που την ακολούθησε. Τέλος γίνεται αναφορά στις συνθήκες που επικράτησαν στην Ελλάδα από το τέλος της δεκαετίας του 1940 έως και την κατάλυση του δημοκρατικού πολιτεύματος το 1967.
Λέξεις Κλειδιά
unοθωμανική κυριαρχία, Βαλκάνια, ολοκληρωτικά καθεστώτα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Οι ΤΠΕ αξιοποιούνται σε όλα τα στάδια του μαθήματος. Η διάλεξη γίνεται με τη χρήση λογισμικού παρουσιάσεων, βίντεο, ήχου και εκπαιδευτικών λογισμικών (π.χ. λογισμικών χαρτών).
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις401,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301
Εκπόνηση μελέτης (project)301
Εξετάσεις200,7
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών και των φοιτητριών γίνεται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, είναι διαμορφωτική και ολοκληρώνεται είτε με γραπτές εξετάσεις, είτε με προφορικές εξετάσεις
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Παναγιωτόπουλος Β.(επιμ.)2003, Ιστορία του Νέου Ελληνισμού,10 τόμοι, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Χατζηιωσήφ Χ. (επιμ.)2003, Ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα, Αθήνα: Βιβλιόραμα Κωστής Κ. (2013), Τα κακομαθημένα παιδιά της ιστορίας. Η διαμόρφωση του νεοελληνικού κράτους, 18ος -210ς αιώνας, Αθήνα: Πόλις Κρεμμύδας Β. (@012), Σύντομη Ιστορία του Ελληνικού Κράτους, Αθήνα: Καλλιγράφος Κρεμμύδας Β. (2016 ), Η ελληνική επανάσταση του 1821, Αθήνα: Gutemberg-Δαρδανός Ροτζώκος Ν. (1997), Επανάσταση και εμφύλιος στο εικοσιένα, Αθήνα : Πλέθρον Βερέμης Θ. (2016), Βαλκάνια: Ιστορία και κοινωνία : Ένα πολύχρωμο υπόδειγμα εθνικισμού Αθήνα : Αλεξάνδρεια, Μαζάουερ Μ. (2008), Τα Βαλκάνια, εκδ. Πατάκη Βερέμης, Θ. (2013), Ιστορία των ελληνοτουρκικών σχέσεων 1453-2005, Αθήνα : Εκδόσεις Ι. Σιδέρης Close D.(2006), Ελλάδα 1945-2004, εκδ. Θύραθεν Burns E.M.(2006), Ευρωπαϊκή Ιστορία. Ο Δυτικός Πολιτισμός. Νεότεροι Χρόνοι, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-07-2021