Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα είναι ικανοί και ικανές:
-να εξοικειωθούν με τα στάδια της ιστορικής έρευνας,
-να είναι σε θέση να σχεδιάζουν και να υλοποιούν μία έρευνα στο πεδίο της ιστορίας της εκπαίδευσης,
-να είναι σε θέση να εντοπίζουν ιστορικές πηγές,
-να είναι σε θέση να διακρίνουν τα είδη των ιστορικών πηγών,
-να εργάζονται με πρωτογενές πηγές, προσεγγίζοντάς τις κριτικά,
-να καλλιεργήσουν δεξιότητες επιστημονικής επεξεργασίας και ανάλυσης γραπτών και προφορικών πηγών
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποσκοπεί να παράσχει στις φοιτήτριες και στους φοιτητές βασικές δεξιότητες αξιοποίησης των πηγών (γραπτών, προφορικών και παραστατικών) που αναφέρονται στην ιστορία της εκπαίδευσης. Το μάθημα διαρθρώνεται στους ακόλουθους άξονες:
-Η θεωρητική συζήτηση για τη χρήση και την αξιοποίηση των πηγών στην ιστορία.
-Κατηγορίες των ιστορικών πηγών: πρωτογενείς και δευτερογενείς ιστορικές πηγές.
-Τα είδη των ιστορικών πηγών: γραπτές, προφορικές, παραστατικές πηγές.
-Εργαλεία εύρεσης και βάσεις δεδομένων πηγών της ιστορίας της εκπαίδευσης.
-Τρόποι ανάλυσης και κριτική προσέγγιση πηγών της ιστορίας της εκπαίδευσης.
-Εφαρμογές εύρεσης, άντλησης και επεξεργασίας των πηγών.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
Burke, P. (2004). Αυτοψία. Οι χρήσεις των εικόνων ως ιστορικών μαρτυριών. (μτφρ. A. Ανδρέου), Μεταίχμιο: Αθήνα.
Thompson, P. (2002). Φωνές από το παρελθόν. Προφορική ιστορία. Πλέθρον: Αθήνα.
Μαυροσκούφης, Δ. (2005). Αναζητώντας τα ίχνη της ιστορίας. Ιστοριογραφία, διδακτική μεθοδολογία και ιστορικές πηγές. Αφοί Κυριακίδη: Θεσσαλονίκη.
Ρεπούση, M. - Τσιβάς, A. (επιμ). (2011). Από τα ίχνη στις μαρτυρίες. Η επεξεργασία των ιστορικών πηγών στο μάθημα της ιστορίας. Εκδόσεις Γράφημα: Αθήνα.
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Θέματα Ιστορίας της Εκπαίδευσης
The Oral History Review