Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Α. Γνώσεις
Μετά το μάθημα οι φοιτητές/τριες αναμένεται να:
1. Να γνωρίζουν τις βασικές έννοιες και θεωρίες που αφορούν στα σχετικά με τη θεματική του μαθήματος ζητήματα.
2. Να κατανοήσουν τις ρίζες, τις αιτίες, τους τρόπους εκδήλωσης των αυταρχικών & δημοκρατικών συμπεριφορών στο σχολείο και στην τάξη.
3. Να κατανοούν και να αναλύουν τις διδακτικές πρακτικές που σχετίζονται με τη σχετική με τις έννοιες του μαθήματος θεωρητική και ερευνητική παραγωγή.
4. Να μπορούν να αιτιολογήσουν τις επιλογές τους σε διάφορα εκπαιδευτικά ζητήματα.
5. Να μπορούν να συσχετίζουν τις θεωρητικές έννοιες με τις πρακτικές τους επιπτώσεις και «συνέπειες» στην καθημερινή διδακτική πράξη
Β. Δεξιότητες, Ικανότητες
6. Να ολοκληρώσουν την κριτική μελέτη μιας σειράς άρθρων & βιβλίων της σχετικής επιστημονικής περιοχής.
7. Να μπορούν να στηρίζουν τη διδακτική τους προσέγγιση και την πρακτική σε τεκμηριωμένες επιστημονικές απόψεις.
8. Να αναγνωρίζουν τις παιδαγωγικές παραδοχές που υποστηρίζουν τα διδακτικά «στυλ».
9. Να υιοθετήσουν διδακτικές πρακτικές που θα επιτρέψουν σε όλους και όλες τους μαθητές και τις μαθήτριες να έχουν την εκπαίδευση που τους/τις αξίζει.
10. Να είναι σε θέση να μετατρέψουν τα θεωρητικά εφόδια σε καθημερινή πρακτική.
11. Να μπορούν να χειρίζονται θέματα της καθημερινής εκπαιδευτικής πραγματικότητας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Τα μάθημα εκτυλίσσεται σε πέντε ευρείες θεματικές ενότητες
Πρώτη Ενότητα: Το αυταρχικό σχολείο
• Ιστορική διερεύνηση
• Χαρακτηριστικά
• Πλαίσιο λειτουργίας
• Μελέτες Περιπτώσεων
Δεύτερη Ενότητα: Το δημοκρατική σχολείο
• Ιστορική διερεύνηση
• Δημοκρατικές αξίες
• Χαρακτηριστικά
• Πλαίσιο λειτουργίας
• Μελέτες Περιπτώσεων
Τρίτη Ενότητα: Αυταρχισμός στη Σχολική Τάξη
• Τα χαρακτηριστικά της αυταρχικής τάξης
• Τα χαρακτηριστικά του/της αυταρχικού/ής εκπαιδευτικού
Τέταρτη Ενότητα: Δημοκρατία στη Σχολική Τάξη
• Τα χαρακτηριστικά της δημοκρατικής τάξης
• Τα χαρακτηριστικά του/της δημοκρατικού/ής εκπαιδευτικού
• Δημοκρατική & αυτορυθμιζόμενη (laissez-faire) τάξη
Πέμπτη Ενότητα: Σύγχρονες Προσεγγίσεις στην καθημερινή λειτουργία της τάξης
Η Βιωματική προσέγγιση και η:
• μάθηση
• κοινωνικοποίηση
• ανάπτυξη δημοκρατικής συνείδησης
• επικοινωνία στην τάξη
• αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού
Εξατομικευμένη μάθηση (Personalized learning)
Τα συναισθήματα, η μάθηση & οι αξίες
Το παιχνίδι & η μάθηση
Η «χαρά» & το χιούμορ στην τάξη
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αναγνωστοπούλου Μ. (2005). Οι διαπροσωπικές σχέσεις εκπαιδευτικών και μαθητών στη σχολική τάξη. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη.
Αραβανής, Γ. (1998). Πειθαρχία και εκπαίδευση. Ο ρόλος των ποινών και των αμοιβών στο σχολείο και στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Γρηγόρης.
Ζάχος, Θ. Δ. (2010). «Έλεγχος» και «Πειθαρχία» στο Σχολείο: Αναγκαιότητες και Κίνδυνοι για τα Παιδιά των Μεταναστών/στριών και των Χαμηλών Κοινωνικοοικονομικών Τάξεων. Στο: ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Αθηνών, Πρακτικά του 1ου Πανελλήνιου Συνέδριου Επιστημών Εκπαίδευσης, τομ. Β΄, 368-376. Αθήνα: Σμυρνιωτάκης.
Flitner A. 1997. Αυταρχική ή φιλελεύθερη αγωγή; Αθήνα: Τυπωθήτω.
Μπίκος, Κ. (2004). Αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στη σχολική τάξη. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα.
Μπάμπαλης, Θ. (2005). Η κοινωνικοποίηση του παιδιού στη σχολική τάξη. Ατραπός.
Νούτσος, Χ. (1988). Η γκραμσιανή αντίληψη για την παιδαγωγική σχέση. Στο: Antonio Gramsci. Πενήντα χρόνια από το θάνατό του. Ιωάννινα: Επιστημονική επετηρίδα του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Παράρτημα αρ. 35.
Σολομών Ι. & Κουζέλης, Γ. (επιμ.) (1994). Πειθαρχία και Γνώση. Αθήνα: ΕΜΕΑ.
Τσιπλητάρης Α. (2004). Ψυχοκοινωνιολογία της σχολικής τάξης. Αθήνα: Ατραπός.
Wragg, E. C. (2003). Διαχείριση της σχολικής τάξης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα : Σαββάλας.
Ψάλτη, Α., Κασάπη, Σ. & Δεληγιάννη - Κουιμτζή, Β. (2012). Σύγχρονα ψυχοπαιδαγωγικά ζητήματα: Ο εκφοβισμός στα ελληνικά σχολεία. Αθήνα: Gutenberg.