ΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ / HORITARIANISM AND DEMOCRACY IN THE SCHOOL AND INTO THE CLASSROOM
ΚωδικόςΕΜ82
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑλεξανδρα Μητσιαλη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017650

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600178841

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
ΌροφοςUnknown
ΑίθουσαΕξ αποστάσεως (900)
ΗμερολόγιοWednesday 18:02 to 21:02
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Α. Γνώσεις Μετά το μάθημα οι φοιτητές/τριες αναμένεται να: 1. Να γνωρίζουν τις βασικές έννοιες και θεωρίες που αφορούν στα σχετικά με τη θεματική του μαθήματος ζητήματα. 2. Να κατανοήσουν τις ρίζες, τις αιτίες, τους τρόπους εκδήλωσης των αυταρχικών & δημοκρατικών συμπεριφορών στο σχολείο και στην τάξη. 3. Να κατανοούν και να αναλύουν τις διδακτικές πρακτικές που σχετίζονται με τη σχετική με τις έννοιες του μαθήματος θεωρητική και ερευνητική παραγωγή. 4. Να μπορούν να αιτιολογήσουν τις επιλογές τους σε διάφορα εκπαιδευτικά ζητήματα. 5. Να μπορούν να συσχετίζουν τις θεωρητικές έννοιες με τις πρακτικές τους επιπτώσεις και «συνέπειες» στην καθημερινή διδακτική πράξη Β. Δεξιότητες, Ικανότητες 6. Να ολοκληρώσουν την κριτική μελέτη μιας σειράς άρθρων & βιβλίων της σχετικής επιστημονικής περιοχής. 7. Να μπορούν να στηρίζουν τη διδακτική τους προσέγγιση και την πρακτική σε τεκμηριωμένες επιστημονικές απόψεις. 8. Να αναγνωρίζουν τις παιδαγωγικές παραδοχές που υποστηρίζουν τα διδακτικά «στυλ». 9. Να υιοθετήσουν διδακτικές πρακτικές που θα επιτρέψουν σε όλους και όλες τους μαθητές και τις μαθήτριες να έχουν την εκπαίδευση που τους/τις αξίζει. 10. Να είναι σε θέση να μετατρέψουν τα θεωρητικά εφόδια σε καθημερινή πρακτική. 11. Να μπορούν να χειρίζονται θέματα της καθημερινής εκπαιδευτικής πραγματικότητας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Τα μάθημα εκτυλίσσεται σε πέντε ευρείες θεματικές ενότητες Πρώτη Ενότητα: Το αυταρχικό σχολείο • Ιστορική διερεύνηση • Χαρακτηριστικά • Πλαίσιο λειτουργίας • Μελέτες Περιπτώσεων Δεύτερη Ενότητα: Το δημοκρατική σχολείο • Ιστορική διερεύνηση • Δημοκρατικές αξίες • Χαρακτηριστικά • Πλαίσιο λειτουργίας • Μελέτες Περιπτώσεων Τρίτη Ενότητα: Αυταρχισμός στη Σχολική Τάξη • Τα χαρακτηριστικά της αυταρχικής τάξης • Τα χαρακτηριστικά του/της αυταρχικού/ής εκπαιδευτικού Τέταρτη Ενότητα: Δημοκρατία στη Σχολική Τάξη • Τα χαρακτηριστικά της δημοκρατικής τάξης • Τα χαρακτηριστικά του/της δημοκρατικού/ής εκπαιδευτικού • Δημοκρατική & αυτορυθμιζόμενη (laissez-faire) τάξη Πέμπτη Ενότητα: Σύγχρονες Προσεγγίσεις στην καθημερινή λειτουργία της τάξης Η Βιωματική προσέγγιση και η: • μάθηση • κοινωνικοποίηση • ανάπτυξη δημοκρατικής συνείδησης • επικοινωνία στην τάξη • αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού Εξατομικευμένη μάθηση (Personalized learning) Τα συναισθήματα, η μάθηση & οι αξίες Το παιχνίδι & η μάθηση Η «χαρά» & το χιούμορ στην τάξη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση Η/Υ & projector κατά τη διδασκαλία. Χρήση Blackboard για επικοινωνία με φοιτητές/τριες.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις60
Σεμινάρια18
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων39
Εξετάσεις3
Σύνολο120
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών γίνεται εναλλακτικά με γραπτές εξετάσεις.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Αυταρχική ή φιλελεύθερη αγωγή; Κριτική θεώρηση των προβλημάτων της σύγχρονης παιδαγωγικής Συγγραφείς: Flitner Andreas Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 31133 Αριθμός Έκδοσης 1η έκδ. Έτος Έκδοσης 1997 ISBN 978-960-7643-36-4 Εκδόσεις Τυπωθήτω Διαθέτης (Εκδότης) Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ - Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ Ο.Ε. ή Σύγχρονη παιδαγωγική και ψυχολογία Συγγραφείς: Ζαχαρούλα Γ. Σμυρναίου, Αναστάσιος Π. Κουτσούκος (διεύθυνση) Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 24697 Έκδοση: 1η έκδοση/2007 ISBN: 978-960-8256-64-4 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): Δημήτριος Κ. Σταμούλης
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αναγνωστοπούλου Μ. (2005). Οι διαπροσωπικές σχέσεις εκπαιδευτικών και μαθητών στη σχολική τάξη. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη. Αραβανής, Γ. (1998). Πειθαρχία και εκπαίδευση. Ο ρόλος των ποινών και των αμοιβών στο σχολείο και στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Γρηγόρης. Ζάχος, Θ. Δ. (2010). «Έλεγχος» και «Πειθαρχία» στο Σχολείο: Αναγκαιότητες και Κίνδυνοι για τα Παιδιά των Μεταναστών/στριών και των Χαμηλών Κοινωνικοοικονομικών Τάξεων. Στο: ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Αθηνών, Πρακτικά του 1ου Πανελλήνιου Συνέδριου Επιστημών Εκπαίδευσης, τομ. Β΄, 368-376. Αθήνα: Σμυρνιωτάκης. Flitner A. 1997. Αυταρχική ή φιλελεύθερη αγωγή; Αθήνα: Τυπωθήτω. Μπίκος, Κ. (2004). Αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στη σχολική τάξη. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα. Μπάμπαλης, Θ. (2005). Η κοινωνικοποίηση του παιδιού στη σχολική τάξη. Ατραπός. Νούτσος, Χ. (1988). Η γκραμσιανή αντίληψη για την παιδαγωγική σχέση. Στο: Antonio Gramsci. Πενήντα χρόνια από το θάνατό του. Ιωάννινα: Επιστημονική επετηρίδα του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Παράρτημα αρ. 35. Σολομών Ι. & Κουζέλης, Γ. (επιμ.) (1994). Πειθαρχία και Γνώση. Αθήνα: ΕΜΕΑ. Τσιπλητάρης Α. (2004). Ψυχοκοινωνιολογία της σχολικής τάξης. Αθήνα: Ατραπός. Wragg, E. C. (2003). Διαχείριση της σχολικής τάξης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα : Σαββάλας. Ψάλτη, Α., Κασάπη, Σ. & Δεληγιάννη - Κουιμτζή, Β. (2012). Σύγχρονα ψυχοπαιδαγωγικά ζητήματα: Ο εκφοβισμός στα ελληνικά σχολεία. Αθήνα: Gutenberg.
Τελευταία Επικαιροποίηση
25-11-2020