Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι να προσεγγίσει κοινωνιογλωσσολογικές πλευρές τςη μετάφρασης. Το μάθημα κάνει μια σύντομη αναφορά στην ιστορική πορεία της Κοινωνιογλωσσολογίας, στη σχέση της με τη Γλωσσολογία, στις επιμέρους κατηγοριοποιήσεις του κλάδου και στη συνεισφορά του στη μελέτη της γλώσσας, για να επικεντρωθεί στη συνέχεια σε θέματα γλωσσικής επαφής (διγλωσσία, πολυγλωσσία, κοινωνική διγλωσσία, διάλεκτοι, τοπικόλεκτα, κοινωνιόλεκτα, ιδιόλεκτα, τεχνόλεκτα) και μετάφρασης και πολιτισμικής μεσολάβησης. Επίσης, εξετάζονται κοινωνιογλωσσολογικά φαινόμενα όπως η μετάφραση και το γλωσσικό ύφος (registre de langue), πως συνδέεται η μετάφραση και η πολιτισμική μεσολάβηση με την εναλλαγή γλωσσικού κώδικα (alternance de code linguistique), το πέρασμα από τη γλωσσική απόκλιση (dialecte, patois, créole, langue régionale, langue des cités, jargon, argot, franglais, verlan) στη νόρμα (français standard) και η μετάφραση αυτών των αποκλίσεων στην Κοινή Νεοελληνική.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Άννα (1994). Νεολογικός δανεισμός της Νεοελληνικής. Άμεσα δάνεια από τη γαλλική και την αγγλοαμερικανική. Μορφοφωνολογική ανάλυση, Θεσσαλονίκη.
Berezowski, Leszek (1997). Dialect in Translation, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Cronin, Michael (2007). Μετάφραση και Παγκοσμιοποίηση. Πρόλογος, Μετάφραση και Σχολιασμός Π. Κελάνδριας. Αθήνα: Δίαυλος.
Courriol-Seita, Florence (2020). Les dialectes ou la pensée de l’écart en traduction. L’exemple italien. In M. Lederer & M. Stratford, (dir.), Culture et Traduction. Au-delà des mots (Collection: Translatio, n° 5). Paris: Garnier, 141-153.
Gile, Daniel, Hansen Gyde & Nike K. Pokorn (2010). Why Translation Studies Matters. Benjamins Translation Library 88. John Benjamins.
Klaudy, Kinga (2007). Sociolinguistics of translation. Studia Slavica 52 (1-2): 229-234.
Kourdis, E. (2010). Les variétés régionales du français et leur traduction dans un cours de FLE: Une approche sémiotique. In: O. Bertrand & I. Schaffner (dir.), Quel francais enseigner? La question de la norme dans l’enseignement/apprentissage, Paris: Les Editions de l’Ecole Polytechnique, 243-254.
Kourdis, E. (2014). Traduire l’écart langagier. La traduction du verlan français en grec. Argotica 1 (3): 27-44. URL: https://bit.ly/3bbdpkM.
Κourdis, E. (2018). La traduction intersémiotique dans les dictionnaires du français argotique. TTR 31 (1): 127-148. URL: https://bit.ly/3sJVXJT.
Kourdis, Evangelos (2019). La traduction intersémiotique dans les dictionnaires du français argotique. TTR (Traduction, Terminologie, Redation) 31 (1): 127-148.
Ladmiral, Jean-René (1982). Traduction et sociolinguistique. Meta 27 (2): 196–206. URL: https://bit.ly/3e4Q9qn.
Metzger, M. & E. Fleetwood (2007). Translation, Sociolinguistic, and Consumer Issues in Interpreting (Studies in Interpretation Series, Vol. 3. Gallaudet University Press.
Peeters, Jean (1999). La médiation de l’étranger une sociolinguistique de la traduction. Arras: Artois Presses Universitaires.
Pergnier, Maurice (1980). Les fondements sociolinguistiques de la traduction. Paris: Honoré Champion.
Sánchez, María T. (2007). Translation and sociolinguistics: Can language translate society?. Babel 53 (2): 123-131.
Schnyder, Peter (2013). Comment traduire les éléments hétérogènes dans les textes littéraires ? Le problème des dialectes suisses. Synergies Pologne 10: 175-185. URL: https://bit.ly/3cbIfsT.
Vitali, Ilaria (2018). Traduire la banlieue : problématiques, enjeux, perspectives. TTR (Traduction, terminologie, redaction) 31 (1). URL: https://bit.ly/3qaOS3v.