ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ (ΣΧΟΛΕΙΟ, ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ) ΚΑΙ ΕΞΑΡΤΗΣΕΙΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ (ΣΧΟΛΕΙΟ, ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ) ΚΑΙ ΕΞΑΡΤΗΣΕΙΣ / SOCIAL STRUCTURES (SCHOOL, FAMILY, COMMUNITY) AND ADDICTIONS POPULATIONS (CHILDREN, PRISONERS, MENTAL PATIENTS)
ΚωδικόςΠΙΙΕ03
Διατμηματικό ΠρόγραμμαΔΠΜΣ Ποινικό Δίκαιο και Εξαρτήσεις (2018-σήμερα)
Συνεργαζόμενα ΤμήματαΝομικής
Πανεπιστήμιο Λευκωσίας (Κύπρος)
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600003034

Πρόγραμμα Σπουδών: ΔΠΜΣ Ποινικό Δίκαιο και Εξαρτήσεις (2018-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 35
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΠΟΙΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝΕπιλογής Κατεύθυνσης217,5
ΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝΕπιλογής Κατεύθυνσης217,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ (ΣΧΟΛΕΙΟ, ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ) ΚΑΙ ΕΞΑΡΤΗΣΕΙΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
  • Παναγιώτης Κουτρουβίδης
  • Χρηστος Παναγιωτοπουλος
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600179587
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν κριθεί θετικά με βάση τη διαδικασία εισαγωγής στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Mε την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν: 1. να κατανοήσoυν την επίδραση των επιμέρους κοινωνικών δομών (της οικογένειας, του σχολείου, της τοπικής κοινότητας και της ευρύτερης κοινωνίας) στην εκδήλωση εξαρτητικών συμπεριφορών και ψυχοπαθολογικής συμπεριφοράς. 2. Μπορούν να αναπτύξουν τρόπους συνεργασίας με το σχολείο, την οικογένεια και την κοινότητα με στόχο την εξάλειψη ή τον περιορισμό της εξαρτησιογόνας συμπεριφοράς στα πλαίσια διεπιστημονικής συνεργασίας 3. Μπορούν να σχεδιάσουν προγράμματα πρόληψης με κύριες ομάδες στόχου το σχολείο και την οικογένεια 4. να γνωρίζουν τα αποτελέσματα ελληνικών και διεθνών ερευνών που αφορούν την σχολική εκπαίδευση και την χρήση ουσιών. 5. να κατανοήσουν παράγοντες που επηρεάζουν το φαινόμενο της σχολικής αποτυχίας στον πληθυσμό των χρηστών. 6. να κατανοήσουν τη σημασία της αξιολόγησης των παρεμβάσεων και στρατηγικών πρόληψης στο σχολείο και τοπική κοινότητα
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
To μάθημα αποτελεί εισαγωγή στο τρόπο που διασυνδέονται τα συστήματα σχολείου, οικογένειας και κοινότητας με επίκεντρο πάντα τις εξαρτήσεις. Ειδικότερα οι φοιτητές του μαθήματος θα εκπαιδευτούν σε τρόπους πολυθεματικής συνεργασίας με στόχο την πρόληψη αλλά και την παρέμβαση σε θέματα εξαρτήσεων. Επιπλέον θα παρουσιαστούν δεξιότητες διαχείρισης εξαρτησιογόνων συμπεριφορών μέσα στα πλαίσια του σχολείου και της οικογένειας Το μάθημα θα καλύψει, ειδικότερα, τα ακόλουθα θεματικά πεδία: 1. Σύγχρονο κοινωνικοοικονομικοπολιτικό μοντέλο ανάπτυξης και εξαρτήσεις 2. Ο Ρόλος της Οικογένειας στην εξάρτηση (σχέση μεταξύ γονέων, σχέση γονέα-παιδιού, πρακτικές διαχείρισης συμπεριφοράς του, στάση ζωής γονέων) 3. Ο Ρόλος του Σχολείου στην εξάρτηση (σχέση εκπαιδευτικού-μαθητή, σχέση εκπαιδευτικού με γονείς μαθητή, σχέση εκπαιδευτικού με συναδέλφους, πρακτικές διαχείρισης της συμπεριφοράς του μαθητή, στάση ζωής εκπαιδευτικού) 4. Παρουσίαση προγραμμάτων πρόληψης στο σχολείο 5. Ψυχικά Ανθεκτικοί Γονείς, Εκπαιδευτικοί και Παιδιά-Έφηβοι 6. Η αξιολόγηση Παρεμβάσεων στο πλαίσιο του Σχολείου και της Κοινότητας
Λέξεις Κλειδιά
πολυθεματική συνεργασία, συστημική προσέγγιση, οικογένεια, σχολείο, κοινότητα, πρόληψη, παρέμβαση σύγχρονο κοινωνικοοικονομικοπολιτικό μοντέλο ανάπτυξης, εξαρτήσεις, ψυχική ανθεκτικότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • μελέτη περίπτωσης
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Kατά τη διδασκαλία θα χρησιμοποιηθούν προγράμματα προβολής όπως Powerpoint. Η επικοινωνία με τους φοιτητές θα πραγματοποιείται και με ηλεκτρονική αλληλογραφία.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Άσκηση Πεδίου187.57,5
Σύνολο187.57,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα πραγματοποιηθεί με μια γραπτή εξέταση με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και με ερωτήσεις εκτεταμένης ανάπτυξης (90%). Το υπόλοιπο 10% θα μετράει η ενεργός συμμετοχή και παρουσία στο μάθημα.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Πουλόπουλος, Χ. (2011). Κοινωνική Εργασία και Εξαρτήσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος Κουτρουβίδης , Π. (2015). Σχολείο και Ναρκωτικά, Αθήνα: Φίλντισι
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ζαφειρίδης, Φ. (2009). Εξαρτήσεις και κοινωνία. Αθήνα: Κέδρος. Μπρούζος, Α. (2009). Ο εκπαιδευτικός ως λειτουργός συμβουλευτικής: μια ανθρωπιστική θεώρηση της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg. Armstrong, D., Hine, J., Hacking, S., Armaos, R., Jones, R., Klessinger, N. and France A. (2005) Children, Risk and Crime: The On Track Youth Lifestyles Surveys. London: Home Office Publications Κοκκέβη, Α., Φωτίου, Α., Κίτσος, Γ. (2008). Τρόπος ζωής και αντιλήψεις εφήβων μαθητών.Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση Γεωργίου, Σ., Ν. (2000). Σχέση σχολείου οικογένειας και ανάπτυξη του παιδιού, Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2000 Μπαφίτη, Τ., Καλαρρύτης, Γ (2009). Συστημική προσέγγιση: Θεωρήσεις και εφαρμογές Εκδόσεις: Ελληνικά Γράμματα, 2009 Κοσμόπουλος, Α. & Μουλαδούδης, Γ. (2003). Ο Carl Rogers και η προσωποκεντρική του θεωρία για την ψυχοθεραπεία και την εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Rohner, R. & Khaleque, A. (2005). Handbook for the study of parental acceptance and rejection (4th ed.). Storrs, CT: Rohner Research Publications. Reid, J., Patterson, G. & Snyder, J. (2002). Antisocial Behavior in Children and Adolescents: a developmental analysis and model for intervention. Washington, DC: American Psychological Association. Cushman, P. (1990). Γιατί ο εαυτός είναι άδειος. Προς μια ιστορικά τοποθετημένη ψυχολογία. American Psychologist, 45, 599-611, μτφρ. Ε. Αυδή. Bailey, J., Hill, K., Oesterle, S., & Hawkins, D. (2009). Parenting practices and problem behavior across three generations: monitoring, harsh discipline and drug use in the intergenerational transmission of externalizing behavior. Developmental Psychology, 45, 1214-1226. Dwairy, M. (2011). Perceived family and school rejection and adolescents’ psychological states. Psychology, 2, 535-541. Rohner, R. (2010). Perceived teacher acceptance, parental acceptance and the adjustment, achievement and behavior of school-going youths internationally. Cross-Cultural Research. 44, 211-221. Capuzzi, D. (2008) Youth at risk : a prevention resource for counselors, teachers, and parents. Alexandria, American Counseling Association. Doweiko, H.E. (2015) Concepts of chemical dependency, Stamford, Cengage Learning. United States Department of Education (2013). What works: Schools without drugs, CreateSpace Independent Publishing Platform. Wilson, R. (2011) Drug abuse prevention : a school and community partnership. Sudbury, Jones and Bartlett Publishers. Ekstrom,R.B.,Goertz,M.E.,Pollack,J.M.,Rock,D.A. (1986).Who Droupout high school and Why, findings from a National study, Teachers College, 87,357-373. Κοκκέβη Ά., Φωτίου Α., Ξανθάκη Μ., Καναβού Ε. (2011).Εξαρτησιογόνες ουσίες στην εφηβεία. Σειρά θεματικών τευχών: Έφηβοι, Συμπεριφορές & Υγεία , Αθήνα : Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής. Hibell,B. et.al.(2009). The 2007 ESPAD Report -Substence Use Among Students in 35 European Countries ,The Swedish Counsil fir Information and Alcool and Other Drugs (CAN) LemstrA, M., et.al. (2010). A systemic review of school based marijyana and alcool prevention proframs targeting adolescents aged 10-15, Addict Recearch and Theory, 18,84-96. Mench,B.S. and Kandel, D.B.(1998). Dropping out of High School and Drug Involment, Sosiology of Education, 61, 85-113. Mayet, A. ,Legleye,S., Chau,N., Falissard ,B.(2011). Transitions between tobacco and cannabis use among adolescents: A multi-state modeling of progression from onset to daily use, Addict Behav,36, 1101-1105. Obot,I.S. and Anthony, J.C.(2000). School Droupout and Injecting Drug Use in a Natiolnal Sample of White Non Hispanic American Adults, journal of Drug Education, 23(1), 33-39. Perrenoud, P. (1996) .H σχολική αποτυχία σας ενοχλει; ίσως μπορείτε να κάνετε κάτι, Σύγχρονη Εκπαίδευση , 88, 27-38. International Journal of Addiction Therapy & Research
Τελευταία Επικαιροποίηση
19-04-2021