ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ: ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΦΑΡΜΑΚΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ: ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΦΑΡΜΑΚΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ / TREATMENT OF ADDICTIONS: PSYCHOSOCIAL INTERVENTIONS AND PHARMACOTHERAPY
ΚωδικόςΠΙΙΥ01
Διατμηματικό ΠρόγραμμαΔΠΜΣ Ποινικό Δίκαιο και Εξαρτήσεις (2018-σήμερα)
Συνεργαζόμενα ΤμήματαΝομικής
Πανεπιστήμιο Λευκωσίας (Κύπρος)
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600003030

Πρόγραμμα Σπουδών: ΔΠΜΣ Ποινικό Δίκαιο και Εξαρτήσεις (2018-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 38
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝΥποχρεωτικό217,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ: ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΦΑΡΜΑΚΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600179590
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα δεν έχει τυπικά προαπαιτούμενα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο πλαίσιο του μαθήματος παρουσιάζονται οι σύγχρονες επιστημονικά τεκμηριωμένες προσεγγίσεις θεραπείας των εξαρτήσεων συμπεριλαμβανόμενης της Γνωσιακής Συμπεριφορικής Θεραπείας, της Συνέντευξης Κινητοποίησης, της θεραπείας μετά-τραυματικού άγχους, της πρόληψης της υποτροπής, των θεραπευτικών κοινοτήτων, των ομάδων αυτό-βοήθειας, αλληλοβοήθειας κλπ. καθώς και των παρεμβάσεων σε νεανικούς πληθυσμούς και ανήλικους. Παράλληλα θα συζητηθεί ο ρόλος των υποκατάστατων για την ενίσχυση της θεραπείας. Τέλος επιδιώκεται η κατανόηση της διεπιστημονικής προσέγγισης στη θεραπεία της εξάρτησης. Έμφαση θα δοθεί στα προγράμματα που αναπτύχθηκαν στην Ελλάδα, με ιδιαίτερες αναφορές στο πλαίσιο ανάπτυξης των θεραπευτικών κοινοτήτων αλλά και των προγραμμάτων μείωσης της βλάβης. Θα συζητηθεί η ετοιμότητα του ατόμου για θεραπεία, η δυνατότητα σύνθεσης των ιατροκεντρικών και ψυχοκοινωνικών μοντέλων καθώς και ο ρόλος των μελών της διεπιστημονικής ομάδας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
- Ετοιμότητα του ατόμου για θεραπεία - Διάγνωση και θεραπευτικός σχεδιασμός - Ομάδες αυτοβοήθειας/αλληλοβοήθειας - Η ανάπτυξη και εξέλιξη των θεραπευτικών κοινοτήτων - Μείωση της βλάβης - Επιστημονικά τεκμηριωμένες θεραπευτικές προσεγγίσεις - Ο ρόλος των υποκατάστατων και των ανταγωνιστών στην κινητοποίηση για θεραπεία και στην πρόληψη της υποτροπής - Η διεργασία της ατομικής και οικογενειακής αλλαγής - Η δυναμική της αλλαγής του συστήματος των ΘΚ - Ο ρόλος της διεπιστημονικής ομάδας
Λέξεις Κλειδιά
επιστημονικά τεκμηριωμένες προσεγγίσεις, μείωση της βλάβης, ετοιμότητα, κινητοποίηση, υποκατάστατα, ανταγωνιστές, αυτό-βοήθεια, αλληλοβοήθεια, διάγνωση, θεραπευτικός σχεδιασμός.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Κατά τη διδασκαλία θα αξιοποιηθούν ενεργητικές τεχνικές μάθησης, διαλέξεις, σεμινάρια, βιωματικές δραστηριότητες και κριτικός διάλογος. Η επικοινωνία με τους φοιτητές θα πραγματοποιείται και μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Άσκηση Πεδίου187.57,5
Σύνολο187.57,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα πραγματοποιηθεί με γραπτές εξετάσεις πολλαπλής επιλογής με τη λήξη του μαθήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Πουλόπουλος, Χ. (2011). Κοινωνική Εργασία και Εξαρτήσεις. Οι κοινότητες της αλλαγής. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Γαζγαλίδης, Κώστας (2003). Ηρωίνη, υποκατάστατα και ανταγωνιστές, Θεσσαλονίκη: Εκδοτική Θεσσαλονίκης. Λιάππας, Ι. (2002). Ναρκωτικά: Εθιστικές ουσίες, κλινικά προβλήματα- αντιμετώπιση. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη Λυκούδης, Η.Π. (2009). Η δύναμη του μυρμηγκιού. Από το νόημα της χρήσης στην ουσία της θεραπείας. ΚΕΘΕΑ-ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ. Μαρσέλος Μ. (1997). Εξαρτησιογόνες ουσίες. Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω Γ. Δάρδανος. Μάτσα, Κατερίνα (2012). Το αδύνατο πένθος και η κρύπτη. Αθήνα: Εκδόσεις Άγρα. Μάτσα, Κατερίνα (2008). Ψυχοθεραπεία και Τέχνη στην Απεξάρτηση. Αθήνα: Εκδόσεις Άγρα. Μάτσα, Κατερίνα (2006). Η περίπτωση Ευρυδίκη, Αθήνα: Εκδόσεις Άγρα. Μάτσα, Κατερίνα (2001). Ψάξαμε ανθρώπους και βρήκαμε σκιές. Εκδόσεις Άγρα. Marlatt, G.A. &. Donovan, D. M. (2008). Προλαμβάνοντας την Υποτροπή. Αθήνα: ΚΕΘΕΑ-ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ. Shapiro, Harry (2009). Drugs: Ένας πλήρης οδηγός για τις νόμιμες και τις παράνομες ψυχοδραστικές ουσίες. Αθήνα: ΚΕΘΕΑ-ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ. Stanton, Duncan, M. (2009). Οικογενειακή θεραπεία για την κατάχρηση ουσιών και την εξάρτηση. ΚΕΘΕΑ-ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ Velasquez, Mary Marden, (2008). Ομαδική θεραπεία για κατάχρηση ουσιών :Ένα εγχειρίδιο θεραπείας για τα στάδια της αλλαγής . ΚΕΘΕΑ-ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ Περιοδικό ΕΞΑΡΤΗΣΕΙΣ (ISSN 1109-5350), Τεύχη 1-23 (www.exartiseis.gr)
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-04-2021