Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Γνώση βασικών εννοιών των θεωριών φωνολογικής κατάκτησης της δεύτερης/ξένης γλώσσας
• Κατανόηση των βασικών παραμέτρων που επηρεάζουν την απόκτηση της προφοράς
• Γνώση βασικών μεθοδολογικών στοιχείων για τη διδασκαλία της προφοράς σε ξένους μαθητές
• Ικανότητα σχεδιασμού ενός αναλυτικού προγράμματος για τη διδασκαλία της προφοράς μετά από μια κριτική ανάλυση των παραμέτρων που επηρεάζουν το σχεδιασμό του
• Ικανότητα σχεδιασμού διδακτικού υλικού για τη διδασκαλία της προφοράς μέσα σε ένα επικοινωνιακό πλαίσιο
• Γνώση των τεμαχιακών και υπερτεμαχιακών στοιχείων της αγγλικής
• Γνώση των βασικών στοιχείων του τεμαχιακού και υπερτεμαχιακού συστήματος της ελληνικής
• Ικανότητα σύγκρισης και αντιπαράθεσης του αγγλικού αι ελληνικού φωνητικού/φωνολογικού συστήματος με στόχο τον εντοπισμό ενδεχόμενων δυσκολιών στην προφορά της αγγλικής από έλληνες μαθητές
• Γνώση των φωνητικών συμβόλων και διακριτικών που χρησιμοποιούνται για τους ήχους, τον τόνο και επιτονισμό της Αγγλικής
• Ικανότητα φωνητικής μεταγραφής της Αγγλικής με τη χρήση του Διεθνούς Φωνητικού Αλφάβητου (ΔΦΑ)
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα στοχεύει να (α) παρουσιάσει τα βασικά στοιχεία της αγγλικής προφοράς (ειδικά της Νότιας Βρετανικής ποικιλίας) και (β) να αναλύσει βασικά μεθοδολογικά θέματα που αφορούν τη διδασκαλία της αγγλικής προφοράς σε ξένους (έλληνες) μαθητές. Αρχικά παρέχει ένα βασικό θεωρητικό υπόβαθρο σχετικά με το ρόλο της προφοράς στο πλαίσιο των σπουδαιότερων μεθόδων διδασκαλίας της ξένης γλώσσας και εξετάζει τους κυριότερους παράγοντες που επηρεάζουν την αποτελεσματική απόκτηση και διδασκαλία της προφοράς. Στη συνέχεια, αναλύει τις μεθόδους και τεχνικές που χρησιμοποιούνται για τη διδασκαλία φωνηέντων, συμφώνων, τόνου, επιτονισμού, ρυθμού, και διαδικασιών συνεχούς λόγου της αγγλικής. Παρέχει μια φωνητική/φωνολογική ανάλυση όλων αυτών των στοιχείων και μια σύγκριση με τα αντίστοιχα της ελληνικής έτσι ώστε να εντοπιστούν οι ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των συστημάτων και να αναλυθούν οι περιοχές ενδεχόμενης δυσκολίας της απόκτησης της προφοράς της αγγλικής από έλληνες μαθητές. Το μάθημα περιέχει ένα εκτενές πρακτικό μέρος με (α) ασκήσεις μεταγραφής αγγλικών προτάσεων, (β) ασκήσεις από CD και κασέτες για εξάσκηση στην ακουστική διαφοροποίηση, παραγωγή και μεταγραφή. Οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία να εργαστούν σε ομάδες για την εκπόνηση μιας ερευνητικής εργασίας στο σχεδιασμό διδακτικού υλικού για τη διδασκαλία της προφοράς. Όλο το υλικό του μαθήματος (σημειώσεις, ακουστικά αρχεία, βίντεο, ιστοχώροι) είναι διαθέσιμα στο eclass.
Λέξεις Κλειδιά
Αγγλικά, φωνητική, φωνολογία, προφορά, μεθοδολογία διδασκαλίας
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Main textbooks:
Celce-Murcia, M., Brinton, D. M. & Goodwin, J. M. & Griner, B. (2010) Teaching Pronunciation. A course book and reference guide. CUP.Kelly, G. (2000) How to Teach Pronunciation. Longman.
Yavas, M. (2011) Applied English Phonology. Oxford: Wiley-Blackewell.
Other sources:
Avery, P. & Ehrlich, S. (1992) Teaching American English Pronunciation. Oxford: Oxford University Press.
Brazil, D. (1997) The Communicative Value of Intonation in English. CUP.
Carr, P. (1999) English Phonetics and Phonology. An introduction. Oxford: Blackwell Publishers.
Fitzpatrick, F. (1995) A Teacher’s Guide to Practical Pronunciation. Phoenix ELT.
Fraser, H. (2001) Teaching Pronunciation: A Handbook for Teachers and Trainers. Sydney: TAFE Access Division.
Gimson, A. C. (1994) [1970] An introduction to the pronunciation of English (revised by A. Cruttenden). London: Edward Arnold.
Ioup, G. & Weinberger, S. H. (eds) (1987) Interlanguage Phonology: The acquisition of a Second Language Sound System. New York: Newbury House.
Jenkins, J. (2000) The Phonology of English as an International Language. Oxford: Oxford University press.
Jones, D. (2003) English Pronouncing Dictionary. Edited by Roach, P., Hartman, J. & Setter, J. Cambridge University Press.
Kenworthy, J. (1987) Teaching English Pronunciation. London: Longman.
Kenworthy, J. (2000) The Pronunciation of English: A Workbook. London: Arnold.
Leather, J. (ed) (1999) Phonological issues in language learning. Oxford: Blackwell Publishers.
Pennington, M. C. (1996) Phonology in English Language Teaching. London: Longman.
Roach, P. (2001) English Phonetics and Phonology: a practical course (2nd edn). Cambridge University Press.
Wells, J. (2000) Longman Pronounciation Dictionary. London: Longman.