Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Εξοικείωση με διαφορετικές θεωρίες και ορισμούς του υποκειμένου
• Αναγνώριση συντελεστών ταυτότητας και του ρόλου τους στη διαμόρφωση του υποκειμένου
• Ένταξη λογοτεχνικών κειμένων στο ευρύτερο ιστορικό και κοινωνικό-πολιτικό πλαίσιο της παραγωγής και πρόσληψης τους
• Δεξιότητες κριτικής ανάγνωσης και ανάλυσης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό εστιάζει στους τρόπους με τους οποίους οι λογοτεχνικές αναπαραστάσεις του ανθρώπινου υποκειμένου αντικατοπτρίζουν διαχρονικά μεταβαλλόμενες ιδέες ως προς την έννοια του ατόμου, της ταυτότητας και της υποκειμενικότητας. Λαμβάνεται υπόψη το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο προκύπτει αρχικά και κατ’επέκταση προσλαμβάνεται και καταναλώνεται ένα λογοτεχνικό έργο, και εξετάζονται παράμετροι όπως το φύλο, η κοινωνική τάξη και ο χώρος, καθώς επίσης και ο ρόλος της ιστορίας, της αφήγησης και της τέχνης, στη συγκρότηση, διαμόρφωση και αναπαράσταση του ατόμου. Οι φοιτητές/τριες εξοικειώνονται με την κριτική ανάγνωση λογοτεχνικών έργων και των χαρακτήρων τους, εντοπίζοντας τους μηχανισμούς με τους οποίους κατασκευάζονται οι ιδέες του εαυτού και του Άλλου. Μαθαίνουν επίσης να αναγνωρίζουν τους τρόπους με τους οποίους η λογοτεχνία ανατρέπει τις στερεοτυπικές αντιλήψεις της εκάστοτε κοινωνίας και τους παράγοντες που εμποδίζουν την προσωπική ανάπτυξη και τον αυτοπροσδιορισμό του ατόμου. Η κειμενική ανάλυση επικεντρώνεται σε κείμενα του 19ου αιώνα καθώς επίσης και σε έργα νέο-Βικτωριανής και σύγχρονης λογοτεχνίας.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ενδεικτικοί τίτλοι:
• Atkins, Kim. Self and Subjectivity. Malden, MA: Blackwell Publishing, 2005.
• Baumeister, Roy F. “How the Self Became a Problem: A Psychological Review of Historical Research.”Journal of Personality and Social Psychology 52.1 (1987): 163-176.
• Childs, Peter. Contemporary Novelists: British Fiction since 1970. Houndmills, Basingstoke, Hampshire ; New York: Palgrave Macmillan, 2005.
• Foucault, Michel. “The Subject and Power.” Critical Inquiry 8.4 (1982): 777-795.
• Freud, Sigmund. “The Ego and the Id.” 1923. TACD Journal 17.1 (1989): 5-22.
• Heilmann, Ann, and Mark Llewellyn. Neo-Victorianism: The Victorians in the Twenty-First Century, 1999-2009. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010.