Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή στις βασικές έννοιες, το θεωρητικό υπόβαθρο, τις μεθόδους, τους κανόνες, τις αρχές σχεδιασμού και τα εργαλεία της επιστήμης της Επικοινωνίας Ανθρώπου-Υπολογιστή (ΕΑΥ) ή Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή (Human-Computer Interaction, HCI). Η επιστημονική περιοχή ΕΑΥ έχει ως αντικείμενο αφενός τη μελέτη των φαινομένων που σχετίζονται με την αλληλεπίδραση ανθρώπων και υπολογιστών, αφετέρου την ανάπτυξη μεθόδων και εργαλείων για το σχεδιασμό, ανάπτυξη και αξιολόγηση διαδραστικών υπολογιστικών συστημάτων (interactive computer systems), δηλαδή συστημάτων που αλληλεπιδρούν σε μεγάλο βαθμό με τους χρήστες τους.
Περίγραμμα 13 εβδομαδιαίων μαθημάτων:
1. Εισαγωγή στο πεδίο ΕΑΥ: ορισμοί και αντικείμενο μελέτης, ιστορική επισκόπηση, επιστημονική προσέγγιση του πεδίου, λόγοι μελέτης ΕΑΥ.
2. Αξιολόγηση διαδραστικών συστημάτων (Μέρος 1): η έννοια της αξιολόγησης, στόχοι, παράμετροι, δείκτες και δεδομένα ευχρηστίας, κατηγορίες μεθόδων αξιολόγησης (π.χ. διαμορφωτική ή συμπερασματική), ευρετική αξιολόγηση.
3. Αξιολόγηση διαδραστικών συστημάτων (Μέρος 2): γνωσιακό περιδιάβασμα, έλεγχος συμβατότητας με οδηγίες, αξιολόγηση προσβασιμότητας ιστοτόπων.
4. Αξιολόγηση διαδραστικών συστημάτων (Μέρος 3): μέτρηση απόδοσης, πρωτόκολλο ομιλούντων υποκειμένων, ανάλυση καταγεγραμμένων συμβάντων, συμπλήρωση ερωτηματολογίου, συνέντευξη, ομάδα εστίασης, παρατήρηση πεδίου.
5. Σχεδίαση διαδραστικών συστημάτων(Μέρος 1): η έννοια της σχεδίασης, αρχές και κανόνες σχεδίασης.
6. Σχεδίαση διαδραστικών συστημάτων(Μέρος 2): δημιουργία πρωτοτύπων, μέθοδοι σχεδίασης πληροφοριακής αρχιτεκτονικής (π.χ. ταξινόμηση καρτών).
7. Σχεδίαση διαδραστικών συστημάτων(Μέρος 3): η σχεδιαστική προσέγγιση της σχεδίασης για όλους (design for all), προσβασιμότητα, βοηθητικές τεχνολογίες για άτομα με αναπηρίες, κανόνες προσβασιμότητας ιστοτόπων.
8. Σχεδίαση διαδραστικών συστημάτων (Μέρος 4): έρευνα και ανάλυση απαιτήσεων χρήστη (π.χ. ανάλυση εργασιών, παρατήρηση χρήστη, αρχέτυπα χρηστών), μοντέλα ανάπτυξης λογισμικού, ανθρωποκεντρική σχεδίαση.
9. Ο άνθρωπος (Μέρος 1): αισθήσεις και αισθητηριακή αντίληψη, οπτική αντίληψη, αρχές Gestalt, κινητήριο σύστημα.
10. Ο άνθρωπος (Μέρος 2): Νόμος Fitts, Νόμος Accot-Zhai, Νόμος Hick-Hyman, Νόμος της εξάσκησης.
11. Ο άνθρωπος (Μέρος 3): Μοντέλο Ανθρώπινου Επεξεργαστή, Μοντέλο GOMS, μοντέλο KLM, μοντέλα αναζήτησης πληροφορίας.
12. Διαδραστικές συσκευές: συσκευές εισαγωγής κειμένου, δεικτικές συσκευές, κινήσεις και χειρονομίες, είσοδος-έξοδος με ήχο ή ομιλία, συσκευές εξόδου, Brain Computer Interaction.
13. Η αλληλεπίδραση: Νοητικά μοντέλα, μεταφορές, μοντέλα αλληλεπίδρασης, στυλ αλληλεπίδρασης.