ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 2α

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 2α / Special aspects of the History of Art IIa
ΚωδικόςΕΘΙΤ72
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΕικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΣτέλλα Λάββα
Γνωστικό ΑντικείμενοΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΘΕΩΡΗΤΙΚΟ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280006888

Πρόγραμμα Σπουδών: Νέο ΠΠΣ Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών (2014-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 25
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΘεωρητικό742

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 2α
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600180461
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
  • Ιταλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΥΘΑ1 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗΣ Ι-ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ
  • ΥΘΒ2 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗΣ ΙΙ-ΒΥΖΑΝΤΙΟ
  • GRL-A1S Νέα Ελληνική Γλώσσα Erasmus Semester A1
  • GRL-A2S Νέα Ελληνική Γλώσσα Erasmus Semester A2
Γενικές Προαπαιτήσεις
1.Να έχει εξεταστεί επιτυχώς τα μαθήματα: α)'Ιστορία της Τέχνης Ι-Αρχαιότητα'(YΘΑ1)και β)'Ιστορία της Τέχνης ΙΙ-Βυζάντιο' (ΥΘΒ2) 2.Να έχει πρόσβαση σε υπολογιστή 3.Να έχει την ικανότητα παρουσίασης ενός θέματος σε powerpoint 4.Να έχει γνώσεις ξένων γλωσσών και ιδιαίτερα της αγγλικής και γερμανικής γλώσσας
Μαθησιακά Αποτελέσματα
► Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να: 1.Γνωρίζουν το ιστορικό χρονοδιάγραμμα της Ιταλικής Αναγέννησης και να κάνουν στιλιστική ανάγνωση σημαντικών καλλιτεχνών και του έργου τους 2.Εκτιμήσουν διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης της Τέχνης στην Αρχαιότητα και την Αναγέννηση και να τους αποτιμήσουν σε ένα ευρύτερο ιστορικό και πολιτισμικό περιβάλλον 3.Αναπτύξουν δεξιότητες ανάλυσης οπτικού υλικού συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας αναγνώρισης και ερμηνείας διαφορετικών εικονογραφικών προγραμμάτων όπως και καλλιτεχνικών τεχνοτροπιών 4.Παρουσιάσουν μια δομημένη επιχειρηματολογία σε ένα ευρύτερο σύνολο ιστορίας της τέχνης και εικαστικών τεχνών 5.Επιλέξουν και να εφαρμόσουν την κατάλληλη μεθοδολογία στην επίλυση προβλημάτων σύνδεσης της ιστορίας της τέχνης και των εικαστικών τεχνών 6.Εκπονήσουν αυτόνομη και ανεξάρτητη ερευνητική εργασία
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
H επιβίωση της Αρχαιότητας στην Αναγέννηση. Μέρος Ι.: O όρος ‘Αναγέννηση’ είναι επινόηση του 19ου αιώνα. Διατυπώθηκε από το γάλλο ιστορικό Jules Michelet (1798-1874) το 1855 και μελετήθηκε από τον ελβετό Jacob Burckhardt(1818-1879) με το μνημειώδες έργο του «Die Kultur der Renaissance in Italien» (1860). Εκτός των παραδοσιακών χριστιανικών θεμάτων, αναβιώνει από τα χρόνια της πρώϊμης Αναγέννησης ως νέα θεματική ενότητα και πηγή έμπνευσης για καλλιτέχνες όπως ο Leonardo, o Μιχαήλ Άγγελος, ο Botticelli, ο Ραφαήλ κ.ά. η αρχαία ελληνική μυθολογία. Εξετάζεται το φαινόμενο της Αναγέννησης ως επιστροφή στην Αρχαιότητα μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα. Η συγκέντρωση προικισμένων καλλιτεχνών τον 15ο αιώνα στη Φλωρεντία, όπως ο Masaccio, ο Ghiberti, ο Brunelleschi, ο Donatello, ο Leonardo da Vinci και ο Μιχαήλ Άγγελος, καθόρισε τον τόπο και τον χρόνο γένεσης της νέας εποχής και οδήγησε στην παραγωγή έργων που η επίδρασή τους στην πορεία της νεότερης ευρωπαϊκής τέχνης υπήρξε καταλυτική. Η αναβίωση του ενδιαφέροντος για τα υλικά τεκμήρια της Αρχαιότητας-νομίσματα, σφραγιδόλιθους, γλυπτά, ζωγραφικά έργα, αρχιτεκτονήματα-αλλά και τα έργα των κλασικών, ελλήνων και ρωμαίων συγγραφέων, ενέπνευσαν τους σκεπτόμενους άνδρες και γυναίκες της ιταλικής Αναγέννησης ωθώντας τους να δημιουργήσουν κάτι αντίστοιχο με το αρχαίο ελληνικό πνεύμα για την εποχή τους. Στα σημαντικά επιτεύγματα της Αναγέννησης περιλαμβάνεται η τυπογραφία, η ανθρωποκεντρική φιλοσοφική προσέγγιση, η συγγραφή έργων στην καθομιλούμενη γλώσσα, αστρονομικές παρατηρήσεις που οδήγησαν στην ανακάλυψη του κόσμου, νέες τεχνικές στις Καλές τέχνες όπως η Ζωγραφική και η Γλυπτική και-στην ύστερη Αναγέννηση τα έργα του Σαίξπηρ.
Λέξεις Κλειδιά
Πολιτιστική Κληρονομιά, Ελληνικοί Μύθοι, Ιταλική Αναγέννηση, Γλυπτική, Ζωγραφική, Νομίσματα, Σφραγιδόλιθοι
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
A.Χρήση του προγράμματος PowerPoint και βιντεοπροβολών στις διαλέξεις/σεμινάρια του μαθήματος και του elearning για την παροχή εκπαιδευτικού υλικού και την επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες Β.DVD's με εκπαιδευτικό περιεχόμενο 1.Λεονάρντο ντα Βίτσι: Λεονάρντο ντα Βίτσι, ντοκιμαντέρ του BBC σε τρία (3) επεισόδια: 1. «Ο Άντρας που ήθελε να γνωρίζει τα πάντα [The Man Who Wanted to Know Everything]», 2.«Επικίνδυνες Σχέσεις [Dangerous Liaisons]» και 3. «Η μυστική ζωή της Μόνα Λίζας [The Secret Life of the Mona Lisa]». Περιγράφει τη ζωή του μεγάλου καλλιτέχνη της Αναγέννησης, εφευρέτη, μηχανικού και ανατόμου. Mια συμπαραγωγή του ΒΒC/Discovery Chanel 2003-2004. Ελληνικοί υπότιτλοι. Διαδίκτυο. 2.Mιχαήλ Άγγελος: Ο θεϊκός Mιχαήλ Άγγελος – Ντοκυμαντέρ BBC, Culture-BBC.com. Eλληνικοί υπότιτλοι. Διαδίκτυο 3.Kαραβάτζιο (2006), «Η δύναμη της Τέχνης» (Dr.Simon Schama), ΒΒC Worldwide Ltd 4.Ρέμπραντ (2006), «Η δύναμη της Τέχνης» (Dr.Simon Schama), ΒΒC Worldwide Ltd 5.Μπερνίνι (2006), «Η δύναμη της Τέχνης» (Dr.Simon Schama), ΒΒC Worldwide Ltd
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις260,9
Σεμινάρια40,1
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων180,6
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων100,3
Εξετάσεις20,1
Σύνολο602
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Oι φοιτητές/τριες οφείλουν να παρακολουθούν τα μαθήματα (13μαθήματα/εξάμηνο) και να συμβάλλουν σε αυτά, να ανταποκρίνονται σε όσα τους ανατίθενται σε εβδομαδιαία βάση και να μελετούν τις εικόνες στις παρουσιάσεις με powerpoints. Η αξιολόγηση γίνεται με γραπτές τελικές εξετάσεις (80%)και με την παρουσία/συμμετοχή των φοιτητών/τριών στο μάθημα (20%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1.Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, Iταλική Αναγέννηση, Τέχνη και Κοινωνία, Τέχνη και Αρχαιότητα, Εκδόσεις "Kαστανιώτη", Αθήνα 2004 2.A.Richard Turner, Η Αναγέννηση στη Φλωρεντία,Η γένεση μιας νέας τέχνης, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2011 3.Άλκης Χαραλαμπίδης, Η Ιταλική Αναγέννηση, Αρχιτεκτονική, Γλυπτική, Ζωγραφική, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2014
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1.Ηeinrich W.Pfeiffer, S.J., Καπέλλα Σιξτίνα. Νέα ερμηνευτική προσέγγιση μετά την αποκαθήλωση των τοιχογραφιών, Εκδόσεις "Καπόν", Aθήνα 2009
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-11-2020