Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές/τριες αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα
• αποκτήσουν βασικές γνώσεις μεθόδων διδακτικής των εικαστικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση μέσα από εξοικείωση με τα ισχύοντα προγράμματα σπουδών, την σχετική βιβλιογραφία και κυρίως μέσα από βιωματικές διαδικασίες συνδέοντας έτσι θεωρία και διδακτικές πρακτικές.
• κατανοήσουν το θεωρητικό υπόβαθρο και τις διεθνείς τάσεις που αφορούν το πεδίο της διδακτικής της τέχνης και την αλληλένδετη σχέση τους με το χώρο των εικαστικών τεχνών.
• εξοικειωθούν με την δημιουργία διδακτικών σεναρίων και πλάνων μαθήματος, με χρήση σύγχρονων παιδαγωγικών μεθόδων και αντιλήψεων σε σχέση με την διδακτική της τέχνης καθώς και με τον οπτικό γραμματισμό.
• εφαρμόσουν σύγχρονες διδακτικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις αιχμής όπως τα εικαστικά σημειωματάρια (art sketchbooks) με βιωματικό τρόπο.
• κατανοήσουν την έννοια της βασισμένης σε εικαστικό έργο παιδαγωγικής έρευνας (Arts-Based Educational Research /ABER).
• αναπτύξουν προσωπικές προσεγγίσεις στην διδακτική της τέχνης συνδέοντας σταδιακά την εικαστική με την εκπαιδευτική τους έρευνα αναγνωρίζοντας την σύγκλιση των πεδίων της διδακτικής της τέχνης με το χώρο των εικαστικών τεχνών.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Διδασκαλία σύγχρονων μεθόδων διδακτικής της Τέχνης καθώς και τρόποι προσαρμογής διαφόρων μεθόδων στις απαιτήσεις της ελληνικής εκπαίδευσης.
Σχεδιασμός διδακτικών σεναρίων και πλάνων μαθήματος με βάση σύγχρονες μεθοδολογικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις.
Βιωματική εφαρμογή μεθόδων αιχμής στην διδακτική της τέχνης διεθνώς όπως τα εικαστικά σημειωματάρια.
Aνάπτυξη προσωπικών διδακτικών και μεθοδολογικών προσεγγίσεων.
Σύγχρονες μορφές εικαστικής δημιουργίας στην καλλιτεχνική εκπαίδευση.
Θεωρητικό υπόβαθρο σύγχρονων προσεγγίσεων στη διδακτική της τέχνης.
Στοιχεία ποιοτικής εκπαιδευτικής έρευνας με έμφαση στην arts-based έρευνα.
Λέξεις Κλειδιά
Διδακτική της Τέχνης, εκπαίδευση, παιδί, τέχνη.
Περιγραφή
Οι φοιτήτριες/τές εκπονούν μελέτη σχεδιάζοντας σειρά μαθημάτων διδακτικής της τέχνης πάνω σε συγκεκριμένο θέμα ή σε σχέση με κάποιο ζήτημα ή έννοια. Τα κριτήρια αξιολόγησης της εργασίας τους βασίζονται στην αιτιολόγηση των επιλογών ως προς τον σχεδιασμό των διδακτικών τους σεναρίων σε επίπεδο θέματος, μαθησιακών στόχων και διδακτικής προσέγγισης. Επιπλέον κριτήριο αποτελεί και η επιτυχής συσχέτιση των πλάνων μαθήματος με τα αναλυτικά προγράμματα διδασκαλίας των μαθημάτων των εικαστικών τεχνών όπως καθορίζονται από το Υπουργείο Παιδείας.
Βασικό στοιχείο αξιολόγησης είναι η εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων διδακτικής της τέχνης, που έχουν ευρεία χρήση διεθνώς όπως τα εικαστικά σημειωματάρια, με βιωματικό τρόπο, ενθαρρύνοντας τις φοιτήτριες/τους φοιτητές να αντλήσουν έμπνευση και μεθόδους από την εικαστική τους πρακτική, στο πλαίσιο της διδακτικής της τέχνης.