Ζητήματα κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης και της παιδικής ηλικίας

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΖητήματα κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης και της παιδικής ηλικίας / Issues of sociology of education and childhood
ΚωδικόςΕΚΠ201
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΦωτεινή Κουγιουμουτζάκη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015119

Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση, Κοινωνία και Παιδαγωγική (2018-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 10
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Ιστορικοκοινωνική Θεμελίωση της Εκπαίδευσης και της ΠαιδαγωγικήςΥποχρεωτικό1110
Σπουδές για την ΑναπηρίαΥποχρεωτικό1110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΖητήματα κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης και της παιδικής ηλικίας
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600180635
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι η παρουσίαση και η κατανόηση συγκεκριμένων θεμάτων αναφορικά με το θεσμό της εκπαίδευσης και την έννοια της παιδικής ηλικίας, έτσι όπως αυτά αναλύονται και εξετάζονται από τη σκοπιά της επιστήμης της κοινωνιολογίας. Ειδικότερα, οι φοιτητές/τριες αναμένεται στο πλαίσιο του μαθήματος, να: - κατανοήσουν τους δεσμούς της εκπαίδευσης με τους θεσμούς της οικονομίας και της πολιτικής - αναλύουν τις ιδεολογικές διαστάσεις των αναλυτικών προγραμμάτων - εξοικειωθούν με έννοιες και ερωτήματα σχετικά με το τι σημαίνει παιδική ηλικία, πώς κατασκευάζεται κοινωνικά, πώς ορίζονται οι σχέσεις μεταξύ παιδικής ηλικίας και ενηλικιότητας - αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τη σχέση της διαμόρφωσης του θεσμού της εκπαίδευσης στη νεωτερικότητα, με τις σύγχρονες εκδοχές της παιδικής ηλικίας - κατανοήσουν την κατασκευή και επιτέλεση της «ανάπηρης παιδικής ηλικίας» - μπορούν να κρίνουν την κοινωνική σημασία και τις συνέπειες της εφαρμογής (εκπαιδευτικών) προγραμμάτων και πολιτικών που αφορούν στο παιδί και την παιδική ηλικία
Γενικές Ικανότητες
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αναπτύσσεται γύρω από τους ακόλουθους άξονες: Α. Σχέση εκπαίδευσης και κοινωνίας, Ρόλος και Όρια της εκπαίδευσης Β. Νέα κοινωνιολογία της εκπαίδευσης – Διαχείριση της γνώσης Γ. Δια βίου μάθηση και εκπαίδευση Δ. Αποκλεισμός στην εκπαίδευση («ευάλωτες» κοινωνικά ομάδες π.χ. μετανάστες, άτομα με αναπηρία, κα.) Ε. Ιστορική, Ανθρωπολογική και Κοινωνιολογική οπτική στις σπουδές για την παιδική ηλικία ΣΤ. «Ανάπηρη παιδική ηλικία» Ζ. Μεθοδολογία έρευνας με έμφαση στα παιδιά ως υποκείμενα έρευνας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1003,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων1003,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών1003,3
Σύνολο30010
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Allison James and Alan Prout, eds., Constructing and Reconstructing Childhood, 2nd ed. (Falmer Press, 1997). The authors' introductory chapter has been an influential statement. Includes an interesting article by Martin Woodhead on "Psychology and the cultural construction of children's needs" (some of the other chapters are mentioned elsewhere in this bibliography). ---- - Chris Jenks, Childhood (Routledge - "key ideas" series, 1996). Philosophical overview of various ways of thinking about children by a British sociologist. -Δ Μακρυνιώτη (επιμ.) Παιδική ηλικία, νήσος 1997 - Κόσμοι παιδικής ηλικίας, Τοπικά δ’, ΕΜΕΑ, νήσος 2003 - Berry Mayall, ed., Children's Childhoods: Observed and Experienced, Falmer, 1994 - Apple MW, Ideology and Curriculum. London: Routledge , 1979 -Apple MW, Education and Power. London: Routledge , 1982 -Bernstein B, Class, Codes and Control:... v 1, 2, 3, 4. London: Routledge , 1971, 1973, 1975, 1990 -Bourdieu P and Passeron J-C, Reproduction in Education, Society and Culture. Beverly Hills CA: Sage, 1977 -Bourdieu P and Passeron J-C, The Inheritors. Chicago: Chicago, 1979 -Bowles S and Gintis H, Schooling in Capitalist America. New York: Basic Books, 1976 -Durkheim E, Moral Education. Glencoe IL: Free Press, 1961 -Giroux HA, Theory and Resistance in Education. South Hadley MA: Bergin and Garvey, 1983 -Young MFD (ed), Knowledge and Control. London: Collier-Macmillan, 1971
Τελευταία Επικαιροποίηση
08-01-2022