ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι: Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι: Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / PEDAGOGY OF THEATRE: Theatre Education in Primary and Secondary Education
ΚωδικόςΦΡ0204
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜυρτώ Πίγκου ρεπούση
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013836

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό745

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600181312
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΦΡ0203 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να: 1. Γνωρίζουν την παιδαγωγική αξία της θεατρικής αγωγής για την αισθητική, προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των συμμετεχόντων. 2. Γνωρίζουν και να είναι σε θέση να αξιοποιούν τις βασικές μεθοδολογίες του Θεάτρου στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. 3. Να χρησιμοποιούν την καταλληλότερη μεθοδολογιά για τον εκάστοτε εκπαιδευτικό στόχο (θεατρική αγωγή, σχολική παράσταση, δημιουργική παιδαγωγική) και αναλόγως της ηλικίας των παιδιών. 4. Να γνωρίζουν τις τεχνικές του θεάτρου στην εκπαίδευση και την κατάλληλη χρήση ανάλογα με την τάξη (και τη βαθμίδα) και τους εκάστοτε αισθητικούς, αναπτυξιακούς και μαθησιακούς στόχους.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Oι διαλέξεις και τα εργαστήρια επικεντρώνονται στην ανάδειξη των βασικών μορφών του θεάτρου για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση όπως αυτές προτείνονται από τη διεθνή και την ελληνική βιοβλιογραφία καθώς και από τα σύγχρονα προγράμματα σπουδών. Σε αυτό το πλαίσιο, μελετάται κάθε μία από τις προσεγγίσεις τόσο θεωρητικά μέσα από διαλέξεις όσο και πρακτικά μέσα από μία σειρά εργαστηρίων που εξοικειώνουν τους φοιτητές/τριες με τις ενλόγω μεθόδους και τους εισαγάγουν στις ποικίλες εκδοχές τους. Διάγραμμα Μαθημάτων ΜΑΘΗΜΑ 1ο: Διάλεξη: Εισαγωγή στο Θέατρο στο Σχολείο: Ελλάδα και Εξωτερικό. ΜΑΘΗΜΑ 2ο: Διάλεξη: Μορφές, προσεγγίσεις και μεθοδολογίες στη Θεατρική Αγωγή. ΜΑΘΗΜΑ 3ο: Εργαστήρι: το Θεατρικό Παιχνίδι ως μέθοδος στην προσχολική αγωγή και στις πρώτες τάξεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. ΜΑΘΗΜΑ 4ο: Εργαστήρι: το Θεατρικό παιχνίδι ως μέσο εισαγωγής στο Εκπαιδευτικό Δράμα: χρήσεις και παραδείγματα. ΜΑΘΗΜΑ 5ο: Εργαστήρι: η Θεατρική Αγωγή στην Α’ και Β’ Δημοτικού: ρόλος, αφήγηση, εικόνα. ΜΑΘΗΜΑ 6ο: Εργαστήρι: η Θεατρική Αγωγή στην Γ’ και Δ’ Δημοτικού: ρόλος, αφήγηση, εικόνα. ΜΑΘΗΜΑ 7ο: Εργαστήρι: Εκπαιδευτικό Δράμα και Διερεύνηση Ιστοριών. ΜΑΘΗΜΑ 8ο: Εργαστήρι: Θέατρο και Λογοτεχνία στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. ΜΑΘΗΜΑ 9ο: Εργαστήρι: Κουκλοθέατρο και Θέατρο Σκιών. ΜΑΘΗΜΑ 10ο: Διάλεξη και εργαστήρι: το Θέατρο ως επιλεγόμενο μάθημα στην Α’ Λυκείου: εξερυνώντας τον κόσμο του Ούιλλιαμ Σαιξπηρ. ΜΑΘΗΜΑ 11ο: Εργαστήρι: φτιάχνοντας μία παράσταση στη σχολική τάξη. ΜΑΘΗΜΑ 12ο: Παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών. ΜΑΘΗΜΑ 13ο: Παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών.
Λέξεις Κλειδιά
Θέατρο στην Εκπαίδευση, Εκπαιδευτικό Δράμα, σχολείο, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αναλυτικό πρόγραμμα.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
ppt/ e-learning
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις130,5
Εργαστηριακή Άσκηση261,0
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,8
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων90,4
Εκπόνηση μελέτης (project)251
Καλλιτεχνική δημιουργία70,3
Εξετάσεις251
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Αξιολόγηση με εργασία και γραπτές εξετάσεις.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μυρτώ Πίγκου-Ρεπούση, Εκπαιδευτικό Δράμα: από το θέατρο στην εκπαίδευση, Καστανιώτης, Αθήνα 2019. Άβρα Αυδή & Μελίνα Χατζηγεωργίου, Όταν ο δάσκαλος μπαίνει σε ρόλο, Μεταίχμιο, Αθήνα 2018. Αστέριος Τσιάρας, Η θεατρική Αγωγή στο Δημοτικό Σχολείο, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2007.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ελληνόγλωσση Αυδή, Α. & Χατζηγεωργίου, Μ. (2007) Η Τέχνη του Δράματος στην Εκπαίδευση, Αθήνα: Μεταίχμιο Γκόβας, Ν. (2002) Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο, Αθήνα: Μεταίχμιο Γραμματάς, Θ. (1999) Η διδακτική του θεάτρου, Αθήνα:Τυπωθήτω Κουρετζής, Λ. (1991) Το Θεατρικό παιχνίδι, Αθήνα: Καστανιώτης Μουγιακάκος, Π., Μώρου, Α., Παπαδημούλης, Χ. & Φραγκή Μ. (2006) Θεατρική Αγωγή: Έ και Στ΄Δημοτικού, Αθήνα: ΟΕΔΒ Ξενόγλωσση Andy Kempe, A. & Margot Ashwell, M. (2000) Progression in Secondary Drama, Oxford: Heinemann _________ & Nicholson, H. (2001) Learning to teach Drama 11-18, London: Continuum Helen Nicholson, H. (επιμ.) (2000) Teaching Drama 11-18, Continuum, London 2000. Joe Winston, Beginning Drama 4-11, David Fulton Publishers, London 2008. Joe Winston and Miles Tandy, Beginning Shakespeare 4-11, David Fulton, London 2013. Jonothan Neelands, J. (1997) Beginning Drama 11-14, London: David Falmer Judith Ackroyd & Jo Boulton, Drama lessons for five to eleven-year-olds, David Fulton Publishers, London 2003. Michael Anderson & Julie Dunn (επιμ.), How Drama Activates Learning: Contemporary Research and Practice, Bloomsbury, London, New Delhi, New York & Sydney 2015. ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ Όλα τα βιβλία του Υπουργείου Παιδείας για όλες τις τάξεις υπάρχουν στην ιστοσελίδα: http://dschool.edu.gr/ Δίκτυο για το θέατρο στην εκπαίδευση/ http://www.theatroedu.gr IDEA/ http://www.idea-org.net New Theatre Quarterly (NTQ)/ http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=NTQ Theatre Research International (University of Mainz/ Institute für Theaterwissenschaft)/ www.geisteswissenschaften.fu-berlin.de/we07/index.html Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy/ http://www.tandfonline.com/toc/cjet20/current#.VMXuzi7OXIU London Drama/ www.londondrama.org National Drama Magazine/ www.nationaldrama.co.uk Australian Script Center/ www.ozscript.org Lowdown/ Australian Youth Performing Arts Magazine/ http://carclew.com.au/lowdown International Journal of Education and the Arts/ www.ijea.org
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-11-2021