Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-Θα είναι σε θέση να προσεγγίζουν έργα τέχνης (λογοτεχνικά, εικαστικά, μουσικά) με γνώμονα μια ιδιαίτερη ευαισθησία, ορατή ήδη από την εποχή της ευρωπαϊκής Αναγέννησης, που αναδιαμορφώνει το modus vivendi αλλά και τις αντιλήψεις περί θανάτου.
-Θα μπορούν να συνδυάσουν θέματα, μοτίβα, τάσεις ελληνικών κειμένων στη διαπλοκή τους με ευρύτερα (ευρωπαϊκά, στην πλειονότητά τους) αισθητικά ρεύματα.
-Θα ενημερώνονται για τα νέα βιβλιογραφικά δεδομένα που εμπλουτίζουν την έρευνα στο συγκεκριμένο πεδίο και για τα μεθοδολογικά εργαλεία με τα οποία η έρευνα μπορεί να προωθηθεί περαιτέρω.
-Θα ασκούνται στη διαχείριση και αξιολόγηση των πορισμάτων της διδασκαλίας ώστε να επιδοθούν με επιτυχία σε προσωπική και αυτόνομη επιστημονική έρευνα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Τίτλος μαθήματος: Ο περί μελαγχολίας λόγος.
Στη διασταύρωση φιλοσοφικών, θεολογικών, ψυχιατρικών, αισθητικών προσεγγίσεων, ο λόγος περί μελαγχολίας και περί μελαγχολικών φιλτράρει την καλλιτεχνική ευαισθησία των Νεότερων Χρόνων, από την Αναγέννηση και εφεξής, χρωματίζοντας ιδιαίτερα κείμενα, εικαστικές ή μουσικές προτάσεις και διαμορφώνοντας άλλη οπτική στην αντιμετώπιση του βίου - και του θανάτου. Η μελαγχολία εξετάζεται ως παροξυσμός της μέλαινας χολής, διαταραχή των οργανικών χυμών, νόσος της ψυχής και του σώματος που έλαβε κατά καιρούς διάφορες ονομασίες (ακηδία, spleen, αθυμία, ανηδονία, κατάθλιψη) και ερμηνεύτηκε ποικιλοτρόπως συμβάλλοντας σε μεγάλο βαθμό στη διαμόρφωση ισχυρών θεωρητικών και λογοτεχνικών κειμένων.
Λέξεις Κλειδιά
Spleen, ακηδία, κατάθλιψη, ευαισθησία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Αλεξάνδρα Ρασιδάκη, Περί μελαγχολίας (στη θεωρία, τη λογοτεχνία, την τέχνη). Aθήνα, Κίχλη, 2012