Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές θα μπορούν:
- να εκφράζονται καλλιτεχνικά μέσω της κίνησης και του χορού σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο
- να αναγνωρίζουν την αξία του χορού σε κινητικό, συναισθηματικό, γνωστικό επίπεδο
- να διαχειρίζονται τα επίσημα αναλυτικά προγράμματα και να δημιουργούν ολοκληρωμένες δράσεις χορού, έκφρασης και κινητικής ανάπτυξης για την προσχολική και παιδική ηλικία
- να εφαρμόζουν σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας για την αγωγή της κίνησης
- να οργανώνουν διαπολιτισμικές δραστηριότητες με μέσο το χορό και την κινητική έκφραση
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το θεωρητικό υπόβαθρο του μαθήματος αναφέρεται την αξία της κινητικής έκφρασης στην εκπαίδευση και συνδέεται άμεσα με την πράξη. Εστιάζεται σε σύγχρονες θεωρίες και ερευνητικά ευρήματα σχετικά με το χορό στην εκπαίδευση, στο ρόλο του παιδαγωγού ως παρακινητή της κινητικής έκφρασης των παιδιών, αγγίζει τη χοροθεραπεία και άλλα παρεμφερή θέματα.
Στο πρακτικό μέρος του μαθήματος, σε πλαίσιο προσωπικού πειραματισμού, προσφέρονται ιδέες, διδάσκονται τεχνικές και προβάλλεται η ομαδοσυνεργατική δουλειά για την έκφραση μέσω της κίνησης. Ο χορός προβάλλεται ως πυρήνας αυτής της διαδικασίας, προσεγγίζεται με διαφοροποιημένους τρόπους και συνδέεται με το θεατρικό αυτοσχεδιασμό.
Στο περιεχόμενο του πρακτικού μέρους του μαθήματος συγκαταλέγονται οι ατομικοί και ομαδικοί αυτοσχεδιασμοί, ο δημιουργικός χορός, επιλεγμένα στοιχεία από τον ελληνικό παραδοσιακό χορό, τον ευρωπαϊκό κοινωνικό χορό και τους latin κ.ά. Η θεατρική έκφραση προσεγγίζεται τόσο με αυτοσχεδιασμούς κίνησης και λόγου, όσο και με παντομίμα. Η σχέση μουσικής και κίνησης προσεγγίζεται, εκτός από το χορό, και με συνεργατικές αυτοσχέδιες συνθέσεις ήχων (με μελωδικά και κρουστά όργανα) και συνοδευτικών ρυθμικών-εκφραστικών κινήσεων.
Λέξεις Κλειδιά
δημιουργικός χορός, εκφραστική κίνηση, παραδοσιακοί χοροί, λατινοαμερικάνικοι χοροί, πρωτόγονος χορός, παιδαγωγικές προσεγγίσεις
Περιγραφή
1. Κατά την πορεία του εξαμήνου πραγματοποιούνται ασκήσεις-πρόοδοι, τόσο στο θεωρητικό, όσο και στο πρακτικό μέρος του μαθήματος: συγγραφή και παρουσίαση εργασιών, δημιουργία και παρουσίαση μικροδιδασκαλιών, καλλιτεχνικά εργαστήρια
2. Στο τέλος του εξαμήνου πραγματοποιείται συνεργατική καλλιτεχνική δημιουργία, μικροδιδασκαλία και παραδοτέο κείμενο με συγκεκριμένα κριτήρια.
Ο συντελεστής κάθε επιμέρους εξέτασης γνωστοποιείται στις φοιτήτριες και στους φοιτητές εγκαίρως με σχετικό αρχείο στην πλατφόρμα elearning
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Γαλάνη, Μ. (2010). Ο Χορός στην Εκπαίδευση. Εκδόσεις Έλλην, Αθήνα
2. Βενετσάνου, Φ., & Λεβέντης, Χ. (2010). Ο Ελληνικός παραδοσιακός χορός για παιδιά προσχολική ηλικίας: 40 μαθήματα με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών. Εκδόσεις Αθλότυπο2 Ο Ελληνικός παραδοσιακός χορός για παιδιά προσχολική ηλικίας: 40 μαθήματα με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών. Εκδόσεις Αθλότυπο, Θεσσαλονίκη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Joyce, M. (1994). First Steps in Teaching Creative Dance to Children (3rd ed.). California: Mayfield Publishing Co.
2. Μπελισά, Ι., & Ιμπερτί, Ν. (1998). Ο Χορός στο Νηπιαγωγείο. (Ν Χούνος, Επιμ.) Αθήνα: Άγκυρα
3. Laban, R., & Ullmann, L. (1988). Modern Educational Dance. United Kingdom: Northcote House.
4. Κεφάλου-Χορς, Ε. (2001). Ρυθμική. Αθήνα: Orpheus
5. Μπαρμπούση, Β. (2004). Ο Χορός στον 20ο Αιώνα. Αθήνα: Εκδ. Καστανιώτη