ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ / PEDAGOGY OF MUSIC IMPROVISATION
ΚωδικόςΕΠ.2.060
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνα Δογάνη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003440

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600182979

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
ΌροφοςUnknown
ΑίθουσαΕξ αποστάσεως (900)
ΗμερολόγιοMonday 16:00 to 18:30
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα αποσκοπεί στην • Ανάπτυξη της μουσικής δημιουργικότητας, της επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μέσω άμεσης εμπειρίας με το μουσικό αυτοσχεδιασμό • Εξοικείωση με την παιδαγωγική του μουσικού αυτοσχεδιασμού • Εξερεύνηση ηχητικών πηγών αυτοσχέδιων και μη • Εμβάθυνση μουσικών γνώσεων ως μέσα έκφρασης στον ομαδικό αυτοσχεδιασμό • Οργάνωση σχετικών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο της προσχολικής τάξης
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποσκοπεί στην • Ανάπτυξη της μουσικής δημιουργικότητας, της επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μέσω προσωπικής εμπειρίας με τη διαδικασία του μουσικού αυτοσχεδιασμού • Βιωματική ομαδοσυνεργατική μάθηση μέσω αλληλεπίδρασης στην ομάδα • Ανίχνευση τρόπων μη λεκτικής επικοινωνίας με αφορμή την ανάγκη μουσικής αλληλεπίδρασης κατά τη διαδικασία του μουσικού αυτοσχεδιασμού • Εμβάθυνση σε μουσικές γνώσεις και περαιτέρω ανακάλυψη των δυνατοτήτων των ηχητικών πηγών και μουσικών οργάνων ως μέσα δημιουργικής έκφρασης και επικοινωνίας μέσω αυθόρμητης ανταπόκρισης σε ομαδικό αυτοσχεδιασμό • Εξοικείωση με την αυθόρμητη μουσική συμπεριφορά του παιδιού, αναγνώριση και ενθάρρυνση της πηγαίας δημιουργικότητας και μουσικότητάς του • Βαθμιαία κατανόηση της παιδαγωγικής του μουσικού αυτοσχεδιασμού ως μιας ιδιαίτερης παιδαγωγικής στάσης που επιτρέπει την ύπαρξη μουσικής επικοινωνίας και μουσικού διαλόγου μεταξύ των συμμετεχόντων κατά τη διάρκεια του αυτοσχεδιασμού • Βιωματική μάθηση μέσω αυτοανακάλυψης αλλά και αλληλεπίδρασης στην ομάδα με ευαισθητοποίηση στο ηχητικό τοπίο του περιβάλλοντος και τις ηχητικές δυνατότητες του ανθρώπινου σώματος και των μουσικών οργάνων, αυτοσχέδιων και μη • Ανάπτυξη αναστοχαστικών ικανοτήτων για την πραγματοποίηση σχετικών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο της προσχολικής τάξης
Λέξεις Κλειδιά
μουσικός αυτοσχεδιασμός, βιωματική μάθηση, ομαδοσυνεργατική μάθηση, μη λεκτική επικοινωνία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
• χρήση powerpoint για την υποστήριξη του θεωρητικού και πρακτικού μέρους του μαθήματος, • χρήση διαδικτυακών πηγών και προγραμμάτων αναπαραγωγής μουσικής και βίντεο, καθώς και προγραμμάτων για μουσική σημειογραφία και μουσική επεξεργασία ήχου. Το μάθημα στηρίζεται κυρίως στη δια ζώσης επαφή ενώ η επικοινωνία διευκολύνεται με την ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος καθώς και τη χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Σεμινάρια100,4
Άσκηση Πεδίου100,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,8
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο200,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών200,8
Καλλιτεχνική δημιουργία301,2
Σύνολο1496,0
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται σταδιακά (διαμορφωτική αξιολόγηση). Βασίζεται σε: • Προφορικές παρουσιάσεις και μικροδιδασκαλίες, ατομικές και ομαδικές, κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. • Προφορική παρουσίαση ομαδικού μουσικού αυτοσχεδιασμού • Γραπτή ατομική εργασία που αφορά διερεύνηση πτυχών του μαθήματος
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Δογάνη, Κ. (2012) Μουσική στην προσχολική ηλικία: αλληλεπίδραση παιδιού-παιδαγωγού, Αθήνα: Gutenberg. 2. Στάμου Λ. (2019) Διαλεκτική και πρωτοπορία στη Μουσική Παιδαγωγική, Θεσσαλονίκη: ΕΕΜΕ & e-book: Tsubonou,Y., Tan, A.-G., Oie, M. (2019) Creativity in Music Education [electronic resource], Κωδικός στον Εύδοξο: 91688701, ISBN: 9789811327490, Εκδότης: HEAL-Link Springer ebooks
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Δογάνη, Κ. (2019) Μουσική Δημιουργία Παιδιών. Στο: Λ. Στάμου (Επιμ.) Διαλεκτική και Πρωτοπορία στη Μουσική Παιδαγωγική. Θεσσαλονίκη: ΕΕΜΕ, σσ. 161-182. Dogani, K. (2016) Discovering young children's free musical play. In: R. Wright (Ed.), 21st century music education: informal learning and non-formal teaching approaches in school and community contexts. τομ.7. Toronto, Ontario: CMEA/ACME Biennial Book Series, σ. 433-450. Nyman, M. (2011) Πειραματική μουσική. Αθήνα: Οκτώ. Παράλληλα το περιεχόμενο κάθε μαθήματος υποστηρίζεται με σχετική ελληνική και ξένη βιβλιογραφία.
Τελευταία Επικαιροποίηση
25-08-2021