Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να:
1. Έχουν εξοικειωθεί με κεντρικές αρχές σχεδιασμού και συγκρότησης του εκπαιδευτικού υλικού και διδακτικών δραστηριοτήτων για τις φυσικές επιστήμες.
2. Έχουν διερευνήσει πληθώρα εκπαιδευτικών υλικών και διδακτικών δραστηριοτήτων εντοπίζοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους.
3. Εφαρμόζουν παιδαγωγικά, επιστημονικά και σημειωτικά κριτήρια για την ανάλυση και την αξιολόγηση εκπαιδευτικών υλικών και διδακτικών δραστηριοτήτων.
4. Προτείνουν και υλοποιούν βελτιώσεις των εκπαιδευτικών υλικών και των διδακτικών δραστηριοτήτων που αξιολόγησαν.
5. Σχεδιάζουν πιθανούς τρόπους αξιοποίησης των εκπαιδευτικών υλικών που αξιολόγησαν και βελτίωσαν σε δραστηριότητες σχετικές με το φυσικό κόσμο.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποσκοπεί στο να καθοριστεί και να εφαρμοστεί ένα συνεκτικό πλαίσιο αξιολόγησης, σχεδιασμού και ανάπτυξης διδακτικών δραστηριοτήτων και εκπαιδευτικού υλικού κατάλληλων για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας και σχετικών με το φυσικό κόσμο. Το πλαίσιο αυτό ενσωματώνει ποικιλία παιδαγωγικών, επιστημονικών και σημειωτικών κριτηρίων, ενώ ταυτόχρονα θέτει σε εφαρμογή τις βασικές θεωρητικές αρχές και στρατηγικές της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών. Kαταγράφονται και παρουσιάζονται προκατασκευασμένες δραστηριότητες και υλικό για τις Φυσικές Επιστήμες και το περιβάλλον, ώστε να αναδειχθούν η δομή και η λογική τους. Αναπτύσσεται ένα πλαίσιο ανάλυσης και αξιολόγησης του υλικού και των δραστηριοτήτων. Γίνεται εφαρμογή του πλαισίου ανάλυσης και αξιολόγησης στις επιλεγμένες δραστηριότητες και υλικό έτσι, ώστε οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να αναπτύξουν και να χρησιμοποιήσουν με τεκμηριωμένο τρόπο κριτήρια για την καταλληλότητά τους. Στη συνέχεια οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καλούνται να χρησιμοποιήσουν τα ίδια κριτήρια προκειμένου να αναπτύξουν νέες, πρωτότυπες διδακτικές δραστηριότητες και εκπαιδευτικό υλικό για συγκεκριμένα φαινόμενα ή έννοιες του φυσικού κόσμου και του περιβάλλοντος.
Λέξεις Κλειδιά
Ανάλυση, αξιολόγηση, διδακτικές δραστηριότητες, εκπαιδευτικό υλικό, σχεδιασμός, Φυσικές Επιστήμες
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Κουλαϊδής, Β., Δημόπουλος, Κ., Σκλαβενίτη, Σπ. & Χρηστίδου, Β. (2002). Τα Κείμενα της Τεχνο-Επιστήμης στον Δημόσιο Χώρο. Αθήνα: Μεταίχμιο. [Κωδικός Εύδοξου: 24279]
2. Χρηστίδου, Β. (Επιμέλεια). (2015). Εκπαιδεύοντας τα μικρά παιδιά στις Φυσικές Επιστήμες: Ερευνητικοί προσανατολισμοί και παιδαγωγικές πρακτικές. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη. [Κωδικός Εύδοξου: 50663111]
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Kress, G. & van Leeuwen, T. (2010). Η ανάγνωση των εικόνων: η γραμματική του οπτικού σχεδιασμού. (μτφ. Φωτεινή Παπαδημητρίου). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Matthews, M. R. (2007). Διδάσκοντας τις φυσικές επιστήμες. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Ραβάνης, Κ. (2001). Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Διδακτική και Γνωστική Προσέγγιση. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Ραβάνης, Κ. (2003). Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο από τον Κόσμο της Φυσικής. Αθήνα: Δίπτυχο.
Ραβάνης, Κ. (2016). Εισαγωγή στη διδακτική και τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Unsworth, L. (2001). Teaching Multiliteracies Across the Curriculum: Changing Contexts of Text and Image in Classroom Practice. Open University Press.
Χαλκιά, K. (2012). Διδάσκοντας φυσικές επιστήμες: θεωρητικά ζητήματα, προβληματισμοί, προτάσεις. Αθήνα: Πατάκη.