ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ / ACTIVITIES AND EDUCATIONAL MATERIAL ABOUT SCIENCE
ΚωδικόςΕΠ.2.071
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΒασιλεία Χρηστίδου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017885

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600182990

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
Όροφος-
ΑίθουσαΕξ αποστάσεως (900)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 18:30 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να: 1. Έχουν εξοικειωθεί με κεντρικές αρχές σχεδιασμού και συγκρότησης του εκπαιδευτικού υλικού και διδακτικών δραστηριοτήτων για τις φυσικές επιστήμες. 2. Έχουν διερευνήσει πληθώρα εκπαιδευτικών υλικών και διδακτικών δραστηριοτήτων εντοπίζοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους. 3. Εφαρμόζουν παιδαγωγικά, επιστημονικά και σημειωτικά κριτήρια για την ανάλυση και την αξιολόγηση εκπαιδευτικών υλικών και διδακτικών δραστηριοτήτων. 4. Προτείνουν και υλοποιούν βελτιώσεις των εκπαιδευτικών υλικών και των διδακτικών δραστηριοτήτων που αξιολόγησαν. 5. Σχεδιάζουν πιθανούς τρόπους αξιοποίησης των εκπαιδευτικών υλικών που αξιολόγησαν και βελτίωσαν σε δραστηριότητες σχετικές με το φυσικό κόσμο.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποσκοπεί στο να καθοριστεί και να εφαρμοστεί ένα συνεκτικό πλαίσιο αξιολόγησης, σχεδιασμού και ανάπτυξης διδακτικών δραστηριοτήτων και εκπαιδευτικού υλικού κατάλληλων για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας και σχετικών με το φυσικό κόσμο. Το πλαίσιο αυτό ενσωματώνει ποικιλία παιδαγωγικών, επιστημονικών και σημειωτικών κριτηρίων, ενώ ταυτόχρονα θέτει σε εφαρμογή τις βασικές θεωρητικές αρχές και στρατηγικές της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών. Kαταγράφονται και παρουσιάζονται προκατασκευασμένες δραστηριότητες και υλικό για τις Φυσικές Επιστήμες και το περιβάλλον, ώστε να αναδειχθούν η δομή και η λογική τους. Αναπτύσσεται ένα πλαίσιο ανάλυσης και αξιολόγησης του υλικού και των δραστηριοτήτων. Γίνεται εφαρμογή του πλαισίου ανάλυσης και αξιολόγησης στις επιλεγμένες δραστηριότητες και υλικό έτσι, ώστε οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να αναπτύξουν και να χρησιμοποιήσουν με τεκμηριωμένο τρόπο κριτήρια για την καταλληλότητά τους. Στη συνέχεια οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καλούνται να χρησιμοποιήσουν τα ίδια κριτήρια προκειμένου να αναπτύξουν νέες, πρωτότυπες διδακτικές δραστηριότητες και εκπαιδευτικό υλικό για συγκεκριμένα φαινόμενα ή έννοιες του φυσικού κόσμου και του περιβάλλοντος.
Λέξεις Κλειδιά
Ανάλυση, αξιολόγηση, διδακτικές δραστηριότητες, εκπαιδευτικό υλικό, σχεδιασμός, Φυσικές Επιστήμες
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Οι διαλέξεις υποστηρίζονται από το ψηφιακό υλικό των παρουσιάσεων (αρχεία powerpoint). Παρουσιάζονται και αναλύονται ψηφιακά εκπαιδευτικά υλικά και βιντεοσκοπημένα αποσπάσματα διδακτικών δραστηριοτήτων. Η επικοινωνία με τους φοιτητές πραγματοποιείται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας (e-learning), στην οποία διατίθεται και το υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό. Στην ίδια πλατφόρμα αναρτώνται και οι εργασίες των φοιτητριών/ών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Εργαστηριακή Άσκηση120,5
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων411,6
Εκπόνηση μελέτης (project)180,7
Συγγραφή εργασίας / εργασιών401,6
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με δύο εργασίες που εκπονούνται ομαδικά στη διάρκεια του εξαμήνου. Κάθε εργασία αντιστοιχεί στο 50% της τελικής βαθμολογίας. Η υλοποίηση της εργασίας προϋποθέτει ότι οι φοιτητές/τριες συμμετέχουν ενεργητικά στην ανάπτυξη και στην εφαρμογή του πλαισίου αξιολόγησης και σχεδιασμού εκπαιδευτικού υλικού και δραστηριοτήτων, το οποίο διαμορφώνεται σταδιακά στη διάρκεια των μαθημάτων.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Κουλαϊδής, Β., Δημόπουλος, Κ., Σκλαβενίτη, Σπ. & Χρηστίδου, Β. (2002). Τα Κείμενα της Τεχνο-Επιστήμης στον Δημόσιο Χώρο. Αθήνα: Μεταίχμιο. [Κωδικός Εύδοξου: 24279] 2. Χρηστίδου, Β. (Επιμέλεια). (2015). Εκπαιδεύοντας τα μικρά παιδιά στις Φυσικές Επιστήμες: Ερευνητικοί προσανατολισμοί και παιδαγωγικές πρακτικές. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη. [Κωδικός Εύδοξου: 50663111]
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Kress, G. & van Leeuwen, T. (2010). Η ανάγνωση των εικόνων: η γραμματική του οπτικού σχεδιασμού. (μτφ. Φωτεινή Παπαδημητρίου). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Matthews, M. R. (2007). Διδάσκοντας τις φυσικές επιστήμες. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Ραβάνης, Κ. (2001). Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Διδακτική και Γνωστική Προσέγγιση. Αθήνα: Τυπωθήτω. Ραβάνης, Κ. (2003). Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο από τον Κόσμο της Φυσικής. Αθήνα: Δίπτυχο. Ραβάνης, Κ. (2016). Εισαγωγή στη διδακτική και τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών. Unsworth, L. (2001). Teaching Multiliteracies Across the Curriculum: Changing Contexts of Text and Image in Classroom Practice. Open University Press. Χαλκιά, K. (2012). Διδάσκοντας φυσικές επιστήμες: θεωρητικά ζητήματα, προβληματισμοί, προτάσεις. Αθήνα: Πατάκη.
Τελευταία Επικαιροποίηση
27-02-2020