ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ / CREATIVE MUSIC EDUCATION
ΚωδικόςΥΒ.1.030
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνα Δογάνη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003431

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600183030

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
Όροφος-
ΑίθουσαΕξ αποστάσεως (900)
ΗμερολόγιοΤρίτη 16:00 έως 18:30
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στo πλαίσιo του μαθήματος • κατανοούν τις βασικές αρχές και τον ιδιαίτερο τρόπο προσέγγισης μιας μουσικής αγωγής που απευθύνεται στα παιδιά προσχολικής ηλικίας • προσεγγίζουν με επιλεγμένες μουσικοπαιδαγωγικές μεθόδους, τόσο θεωρητικά όσο και βιωματικά, τις βασικές μορφές μουσικής έκφρασης και τις μουσικές έννοιες • καλλιεργούν τις προσωπικές τους μουσικές δεξιότητες μέσα από τη δημιουργική χρήση της φωνής και του σώματος, ηχογόνων αντικειμένων αλλά και απλών ρυθμικών και μελωδικών μουσικών οργάνων • αφομοιώνουν και εντάσσουν δημιουργικά μέσω βαθμιαίας υποστήριξης, τις μουσικές γνώσεις που αποκτήθηκαν σε μικρές ομαδικές μουσικές συνθέσεις • εξοικειώνονται με το σχεδιασμό και την οργάνωση μουσικών δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο και την εφαρμογή τους σε μικροδιδασκαλίες, • αντιλαμβάνονται την παιδαγωγική στάση και το ρόλο του εκπαιδευτικού για την ενθάρρυνση και ανάπτυξη της μουσικής δημιουργικότητας και έκφρασης των παιδιών
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εξοικείωση με βιωματικό τρόπο με το περιεχόμενο και τη μεθοδολογία διδασκαλίας της μουσικής στην προσχολική εκπαίδευση, η οποία είναι απαραίτητη πριν την Πρακτική Άσκηση στο νηπιαγωγείο. Το μάθημα εξελίσσεται σε δύο άξονες: Θεωρητικό Μέρος α) Με τη συζήτηση που αναπτύσσεται σύμφωνα με διεθνή ερευνητικά ευρήματα και πρωτοποριακές εφαρμογές στο χώρο της μουσικής παιδαγωγικής στην προσχολική εκπαίδευση, επιχειρείται η κατανόηση του τρόπου μουσικής επικοινωνίας των παιδιών και της φύσης της μουσικής που αυτά δημιουργούν, β) Παρουσιάζονται οι βασικές μορφές μουσικής έκφρασης (ακρόαση-εκτέλεση-αυτοσχεδιασμός και σύνθεση) και επιλεγμένες μουσικοπαιδαγωγικές απόψεις που τις υποστηρίζουν. γ) Αναλύεται ο ρόλος του παιδαγωγού για μια παιδοκεντρική και διαλογική θεώρηση της μουσικής αγωγής που υποστηρίζει τη διαδικασία ανακάλυψης των ήχων και την ανάπτυξη κριτικής και αναστοχαστικής σκέψης. Πρακτικό Μέρος α) Άμεση συμμετοχή των φοιτητών σε μουσικές δραστηριότητες και μουσικά παιχνίδια με αφορμή έννοιες της μουσικής και μουσικοπαιδαγωγικές μεθόδους β) Μάθηση μέσα από τη συμμετοχή στην ομάδα γ) Επαφή με την ομαδική μουσική δημιουργία
Λέξεις Κλειδιά
μουσική στην προσχολική εκπαίδευση, μουσική ανάπτυξη, μουσική δημιουργικότητα, μουσική επικοινωνία, αναστοχασμός, μουσικά παιχνίδια
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
• χρήση powerpoint για την υποστήριξη του θεωρητικού και πρακτικού μέρους του μαθήματος, • χρήση διαδικτυακών πηγών και προγραμμάτων αναπαραγωγής μουσικής και βίντεο, καθώς και προγραμμάτων για μουσική σημειογραφία και μουσική επεξεργασία ήχου. Το μάθημα στηρίζεται κυρίως στη δια ζώσης επαφή ενώ η επικοινωνία διευκολύνεται με την ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος καθώς και τη χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Σεμινάρια100,4
Άσκηση Πεδίου100,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,8
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο200,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών210,8
Καλλιτεχνική δημιουργία301,2
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται σταδιακά (διαμορφωτική αξιολόγηση). Βασίζεται σε: • Προφορικές παρουσιάσεις και μικροδιδασκαλίες, ατομικές και ομαδικές, κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. • Πρόοδο στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος • Προφορική παρουσίαση ομαδικής σύνθεσης με ένταξη των μουσικών εννοιών και μουσικοπαιδαγωγικών θεωριών του μαθήματος • Γραπτή ομαδική εργασία που αφορά στην θεωρητική υποστήριξη και παρουσίαση της προφορικής παρουσίασης.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
(1) Δογάνη, Κ. (2012) Μουσική στην προσχολική ηλικία: αλληλεπίδραση παιδιού-παιδαγωγού, Αθήνα: Gutenberg. (2) Green, L. (2014) Άκουσε και Παίξε! Αθήνα: Fagotto. και e-book: Young, S. & Ilari, B. (2019) Music in Early Childhood [electronic resource], Springer International Publishing https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-17791-1
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Barrett, M. (2003), Meme engineers: Children as producers of musical culture, International Journal of Early Years Education, 11, 3: 195-212. Barrett, M. S. (2011), Towards a cultural psychology of music education, in: M. S. Barrett (Ed.) A cultural psychology of music education, Oxford: Oxford University Press, pp. 1-16. Young, S. (2003), Time-space structuring in spontaneous play in educational percussion instruments among three- and four-year-olds, British Journal of Music Education, 20, 1: 45-49. Δογάνη, Κ. (2009α), Ο αναστοχασμός ως μέσο ενδυνάμωσης του εκπαιδευτικού μουσικής, στο: Ξ. Παπαπαναγιώτου (επιμ.), Ζητήματα Μουσικής Παιδαγωγικής, Θεσσαλονίκη: ΕΕΜΕ, σσ. 369-388.
Τελευταία Επικαιροποίηση
25-08-2021