ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ / ART EDUCATION AND CREATION
ΚωδικόςΥΒ.1.033
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑναστασία ζωή Σουλιώτου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80004034

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600183033

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
Όροφος-
ΑίθουσαΕξ αποστάσεως (900)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 11:00 έως 13:30
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες/τές αναμένεται: • να γνωρίσουν βασικές αρχές και άξονες της εικαστικής αγωγής και ανάπτυξης του παιδιού • να εξοικειωθούν με την οργάνωση και υλοποίηση εργαστηριακού τύπου εικαστικών δραστηριοτήτων στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία • να γνωρίσουν βιωματικά μια ευρεία γκάμα εικαστικών μορφών, υλικών και τεχνικών • να καλλιεργήσουν κριτήρια για την εκτίμηση και αξιολόγηση εικαστικών έργων και δραστηριοτήτων δικών τους και άλλων (παιδιών, εικαστικών) • να αναπτύξουν βασικές προσωπικές εικαστικές δεξιότητες, οικειότητα και θετική στάση απέναντι στην εικαστική δημιουργία
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μέσα από (α) τη μελέτη σύγχρονων διεθνών θεωριών και ερευνητικών ευρημάτων, (β) την κριτική ανάλυση παραδειγμάτων και κυρίως με (γ) εργαστηριακές-βιωματικές ομαδικές και ατομικές δραστηριότητες οι φοιτήτριες/τές: • θα εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές της εικαστικής αγωγής • θα κατανοήσουν το ρόλο του σύγχρονου παιδαγωγού εικαστικών • θα γνωρίσουν βασικές αναπτυξιακές, πολιτισμικές και κοινωνικές πλευρές της εικαστικής δραστηριότητας των παιδιών • θα εξοικειωθούν με τη γραμματική/συντακτικό και εκφραστικές δυνατότητες της εικαστικής γλώσσας • θα γνωρίζουν και θα διερευνήσουν ποικιλία εικαστικών μορφών, υλικών, τεχνικών και μεθόδων που μπορούν να αξιοποιηθούν στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία (σχέδιο, ζωγραφική, κολάζ, χαρακτική, υφαντική, γλυπτική-πλαστική, στένσιλ-αποτυπώματα, ομαδικές εικαστικές πρακτικές, sketch books κ.α.) • θα εξοικειωθούν με το σχεδιασμό εικαστικών δραστηριοτήτων για νήπια και παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας • θα παράγουν εικαστικά έργα που επικοινωνούν προσωπικό νόημα • θα γνωρίσουν μεθόδους έκθεσης/κοινοποίησης καλλιτεχνικών έργων • θα γνωρίσουν πρακτικές κριτικής και ανταπόκρισης στην εικαστική δημιουργία.
Λέξεις Κλειδιά
Εικαστική αγωγή, προσχολική αγωγή, σχεδιαστική ανάπτυξη των παιδιών, εικαστική γλώσσα και σκέψη, εικαστική παραγωγή
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις100,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,8
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο502
Συγγραφή εργασίας / εργασιών0
Καλλιτεχνική δημιουργία0
Εξετάσεις702,8
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος πραγματοποιείται: Α. Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου • με την ενεργή συμμετοχή των φοιτητών στα καλλιτεχνικά εργαστήρια • με ατομικές/ομαδικές γραπτές εργασίες • με ατομικές/ομαδικές παρουσιάσεις και μικροδιδασκαλίες Β. Στο τέλος του εξαμήνου • με την παράδοση φακέλου εικαστικών εργασιών ή/και με γραπτές εξετάσεις
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Leavy P. (2020) (Λέτσιου Μ. επιμ.). Η καλλιτεχνική δημιουργία ως μέθοδος: Έρευνα μέσω της τέχνης. Αθήνα: Gutenberg.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Arnheim, R (2007). Οπτική Σκέψη. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Arnheim, R (1999). Τέχνη και Οπτική Αντίληψη. Αθήνα: Θεμέλιο Bolin, P. E., & Blandy, D. (Eds). (2011). Matter Matters: Art Education and Material Culture Studies. Reston, VA: National Art Education Association. Chapman, L. (1993). Διδακτική της Τέχνης, Προσεγγίσεις στην Καλλιτεχνική Αγωγή. Αθήνα: Νεφέλη. Daucher, H. & Seitz, R. (2003). Διδακτική των Εικαστικών Τεχνών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Duncum, P. (2020). Picture Culture, Visual Culture Concepts to Enchance the Curriculum. London: Bloomsbury Academy Efland, A. (2002). Art and Cognition, Integrating the Visual Arts in the Curriculum. New York: Teachers College Columbia University. Freedman, K. (2003). Teaching Visual Culture. New York: Teachers College Columbia University. Κούβου, Ου. (2016). Παιδικό Σχέδιο, η Γνωστική Προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg. Κούβου, Ου. (2019). Διδάσκοντας Σχέδιο σε Παιδιά, Μαθήματα Διαπραγματευτικής Σχεδίασης. Αθήνα: Gutenberg Leavy, P. (2020) (Λέτσιου Μ. επιμ). Η Καλλιτεχνική Δημιουργία ως Μέθοδος Έρευνας. Η Καλλιτεχνικής Βάσης Ερευνητική Πρακτική. Αθήνα: Gutenberg. Λέτσιου, Μ. (2012). Το Sketchbook ως Εργαλείο Μάθησης. Εικαστική Παιδεία, τεύχ. 28. Έκδοση της Ένωσης Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων, σελ.104-107 Λέτσιου, Μ. & Teles, P. (2014). Μη Απτική Δια- δραστική Καλλιτεχνική Εγκατάσταση με Καθηγητές Εικαστικών και Μαθητές. Εικαστική Παιδεία, τεύχ. 30. Ένωση Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων, Θεσσαλονίκη, σελ.129-132. Λέτσιου, Μ. (2019). Me and my Teddy Bear. Synnyt/Origins: Finnish Studies in Art Education journal, InSEA Regional Congress. Λέτσιου, Μ. (2019). Rethinking the Notion of Art Learning as Social Activity. In T. Eca, H. Elzerman, M. Letsiou, M. Maksimovik, A. Saldanha (eds) “Engaged Arts Education”. InSEA e- publication. Λέτσιου, Μ.(2019).Bridging Art Curricula with on- line Youth Culture, Screen Literacy, Education Through Visual Media Expression. Niigata University Japan vo1. σελ. 7-18 Μαγουλιώτης, Α. (2002), Εικαστικές δημιουργίες Ι: Μέσα από την παρατήρηση. Αθήνα: Καστανιώτης. Μαγουλιώτης, Α. (2002), Εικαστικές δημιουργίες ΙΙ: Μέσα από τη φαντασία. Αθήνα: Καστανιώτης. Νάκου, Ε. (2001). Μουσεία: Εμείς, τα Πράγματα και ο Πολιτισμός. Αθήνα: Νήσος Σάλλα, Τ. (1996). Δημιουργική Φαντασία και Παιδική Τέχνη. Αθήνα: Εξάντας Σάλλα, Τ. (2008). Καλλιτεχνική Παιδεία και Παιδαγωγικά Συστήματα. Αθήνα: Νήσος Σάλλα, Τ. (επιμ). (2011). Σύγχρονες Προσεγγίσεις στην Διδακτική της Τέχνης. Αθήνα: Νήσος
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-02-2021