ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΊΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΊΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ / SOCIOLOGY OF EDUCATION
ΚωδικόςΥΜ5
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΦωτεινή Κουγιουμουτζάκη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΜη Ενεργό
Course ID600017530

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΊΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600183269

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
Όροφος-
ΑίθουσαΕξ αποστάσεως (900)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στο πλαίσιο του μαθήματος θα • κατανοήσουν τους δεσμούς της εκπαίδευσης με τους θεσμούς της οικονομίας και της πολιτικής • κατανοήσουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την αλλαγή και εξέλιξη των εκπαιδευτικών θεσμών • είναι σε θέση να αναλύουν τις ιδεολογικές διαστάσεις των αναλυτικών προγραμμάτων • μπορούν να αντιλαμβάνονται τις επαγγελματικές ιδιαιτερότητες του εκπαιδευτικού έργου, ως μορφής διανοητικής εργασίας, και τους παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα του
Γενικές Ικανότητες
  • Λήψη αποφάσεων
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με βασικές έννοιες και θεωρίες της Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης. Στο μάθημα εξετάζεται ο θεσμός της εκπαίδευσης εντός της κοινωνικής ολότητας και στις αλληλεπιδράσεις του με τις σφαίρες της οικονομίας, της πολιτικής και της ιδεολογίας. Αναδεικνύονται οι τρόποι με τους οποίους οι κοινωνικές σχέσεις καθορίζουν το χαρακτήρα της εκπαίδευσης, την πρόσβαση στις διάφορες βαθμίδες της, το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων. Επιπροσθέτως, εξετάζονται οι ιδιαιτερότητες του εκπαιδευτικού θεσμού, η σχετική του αυτονομία από τους άλλους κοινωνικούς θεσμούς και οι τρόποι με τους οποίους επενεργεί σε αυτούς. Το μάθημα περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες. Εισαγωγή στην κοινωνιολογία και στην κοινωνιολογία της εκπαίδευσης 2. Η μετάβαση στη βιομηχανική κοινωνία και η γένεση του εκπαιδευτικού θεσμού 3. Εθνικό κράτος και εκπαίδευση 4. Το σχολείο ως θεσμός κοινωνικής σταθερότητας. Η θεωρία του Émile Durkheim 5. Η θεωρία του λειτουργισμού για την εκπαίδευση 6. Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη. Η θεωρία του ανθρώπινου κεφαλαίου 7. Μαρξιστικές θεωρίες για την εκπαίδευση. Η θεωρία της αντιστοιχίας 8. Εκπαίδευση και ιδεολογία 9. Η θεωρία της αντίστασης 10. Η θεωρία του κρυφού αναλυτικού προγράμματος 11. Γλώσσα και σχολική επίδοση 12. Η θεωρία του πολιτισμικού κεφαλαίου 13. Μικροκοινωνιολογικές προσεγγίσεις της εκπαίδευσης
Λέξεις Κλειδιά
Κοινωνιολογία, Εκπαίδευση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις78
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων39
Εξετάσεις3
Σύνολο120
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
[30182]: Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, Φραγκουδάκη Άννα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
D.Blackledge, B.Hunt, Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, κεφ.2,7,12 Π.Γούναρη, Γ.Γρόλλιος(επ.)Κριτική παιδαγωγική, κεφ.3
Τελευταία Επικαιροποίηση
08-01-2022