Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στο πλαίσιο του μαθήματος θα
• κατανοήσουν τους δεσμούς της εκπαίδευσης με τους θεσμούς της οικονομίας και της πολιτικής
• κατανοήσουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την αλλαγή και εξέλιξη των εκπαιδευτικών θεσμών
• είναι σε θέση να αναλύουν τις ιδεολογικές διαστάσεις των αναλυτικών προγραμμάτων
• μπορούν να αντιλαμβάνονται τις επαγγελματικές ιδιαιτερότητες του εκπαιδευτικού έργου, ως μορφής διανοητικής εργασίας, και τους παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα του
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με βασικές έννοιες και θεωρίες της Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης.
Στο μάθημα εξετάζεται ο θεσμός της εκπαίδευσης εντός της κοινωνικής ολότητας και στις αλληλεπιδράσεις του με τις σφαίρες της οικονομίας, της πολιτικής και της ιδεολογίας. Αναδεικνύονται οι τρόποι με τους οποίους οι κοινωνικές σχέσεις καθορίζουν το χαρακτήρα της εκπαίδευσης, την πρόσβαση στις διάφορες βαθμίδες της, το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων. Επιπροσθέτως, εξετάζονται οι ιδιαιτερότητες του εκπαιδευτικού θεσμού, η σχετική του αυτονομία από τους άλλους κοινωνικούς θεσμούς και οι τρόποι με τους οποίους επενεργεί σε αυτούς.
Το μάθημα περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες.
Εισαγωγή στην κοινωνιολογία και στην κοινωνιολογία της εκπαίδευσης
2. Η μετάβαση στη βιομηχανική κοινωνία και η γένεση του εκπαιδευτικού θεσμού
3. Εθνικό κράτος και εκπαίδευση
4. Το σχολείο ως θεσμός κοινωνικής σταθερότητας. Η θεωρία του Émile Durkheim
5. Η θεωρία του λειτουργισμού για την εκπαίδευση
6. Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη. Η θεωρία του ανθρώπινου κεφαλαίου
7. Μαρξιστικές θεωρίες για την εκπαίδευση. Η θεωρία της αντιστοιχίας
8. Εκπαίδευση και ιδεολογία
9. Η θεωρία της αντίστασης
10. Η θεωρία του κρυφού αναλυτικού προγράμματος
11. Γλώσσα και σχολική επίδοση
12. Η θεωρία του πολιτισμικού κεφαλαίου
13. Μικροκοινωνιολογικές προσεγγίσεις της εκπαίδευσης
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
D.Blackledge, B.Hunt, Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, κεφ.2,7,12
Π.Γούναρη, Γ.Γρόλλιος(επ.)Κριτική παιδαγωγική, κεφ.3