Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-Να κατανοήσουν το πως δομήθηκε το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από το 1974 έως σήμερα και το διεθνές-ευρωπαϊκό πλαίσιό του.
-Να είναι σε θέση να αποτιμήσουν κριτικά όχι μόνο τις πολιτικές που ασκήθηκαν στο παρελθόν, αλλά και να παρακολουθούν, να κατανοούν και να διαμορφώνουν τη θέση τους για την τρέχουσα εκπαιδευτική πολιτική.
-Να γνωρίζουν τους βασικούς νόμους της εκπαίδευσης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι μελλοντικοί δάσκαλοι/λες το πλαίσιο λειτουργίας του σύγχρονου ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς και τις πολιτικές με τις οποίες αυτό δομήθηκε.
Εισαγωγικά παρουσιάζονται οι εξελίξεις που παρατηρήθηκαν στα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα μετά από το β’ παγκόσμιο πόλεμο και η αποκλίνουσα εκπαιδευτική πολιτική που ασκήθηκε στο μετεμφυλιακό ελληνικό κράτος. Στη συνέχεια εξετάζονται συστηματικά οι όροι και οι προϋποθέσεις της μεταπολιτευτικής περιόδου που συγκροτούν το νέο πλαίσιο. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο τοποθετούνται οι εκπαιδευτικές πολιτικές που ασκούνται από τις κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας (1976-77) και του ΠΑΣΟΚ (1982-85). Από το 1990 και εξής η ελληνική εκπαιδευτική πολιτική εξετάζεται μέσα στο νέο ιστορικό πλαίσιο που δημιούργησαν η παγκοσμιοποίηση και η επικράτηση της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας. Έτσι ορισμένες πτυχές της εκπαιδευτικής πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας (1990-93) και ιδιαίτερα η ‘μεταρρύθμιση Αρσένη’ (1997-98) συσχετίζονται με ό,τι επικρατεί στον διεθνή εκπαιδευτικό λόγο. Καταληκτικά εξετάζεται η εκπαιδευτική πολιτική της περιόδου 2010-2013 σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση που πλήττει την Ελλάδα και γενικότερα την Ευρώπη.
Λέξεις Κλειδιά
εκπαιδευτική πολιτική, εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, ομάδες πίεσης, εκπαιδευτική νομοθεσία