Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να εξετάζουν κριτικά:
-τις ιστορικές αναλύσεις στο χώρο της αναπηρίας
-τις προσεγγίσεις του ιατρικού και κοινωνικού μοντέλου της αναπηρίας
-τους θεσμούς και τις δομές που εμποδίζουν την ενταξιακή εκπαίδευση
-τις σπουδές για την αναπηρία και το ρόλο τους στην παιδαγωγική της ένταξης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Παρά τη μακρόχρονη ύπαρξη του Θεωρητικού πλαισίου για την Παιδαγωγική της Ένταξης και την επίμονη ερευνητική ενασχόληση πολλών επιστημόνων με το συγκεκριμένο αντικείμενο, υφίσταται ακόμη μια μονοδιάστατη αντιμετώπιση της αναπηρίας. Η απουσία ενός ερμηνευτικού μοντέλου και η διατήρηση του θεσμού του ειδικού σχολείου ως το «μαύρο κουτί» της εκπαίδευσης δεν επιτρέπουν την εκκίνηση ενός γόνιμου προβληματισμού για την προσέγγιση της αναπηρίας ως εκπαιδευτικού και όχι ιατρικού-παθολογικού ζητήματος. Το συγκεκριμένο μάθημα αποβλέπει στην συζήτηση και την κριτική ανάλυση των ζητημάτων της αναπηρίας και πραγματεύεται τα παρακάτω θέματα:
- Αναπηρία: Ιστορική προσέγγιση, Πολιτική, Αναπηρικά Κινήματα, Διακηρύξεις
- Παιδαγωγική της Ένταξης: Θεωρία και Πράξη
- Αναπηρία και Κυρίαρχα Εννοιολογικά μοντέλα
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Καραγιάννη, Γ. (2017). Η αναπηρία στην Ελλάδα της κρίσης. Αθήνα:Gutenberg
Barnes, C. Oliver, M. Barton, L. & (2014). Σπουδές για την Αναπηρία σήμερα.Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Oliver, M. (2009). Αναπηρία και Πολιτική. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο
Καραγιάννη, Π. & Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (2006). «Το Κοινωνικό Μοντέλο της Αναπηρίας. Θεωρία και Ερευνητική Πρακτική. Αντιφάσεις και Ερωτήματα». Μακεδνόν, τ.15. σελ.223-232.
Καραγιάννη, Π., Μητακίδου, Σ. & Τρέσσου, Ε. (2011)
«Η Συνάντηση της Ενταξιακής με τη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση». Στο Β. Οικονομίδης (επιμ.) Εκπαίδευση και Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών. Αθήνα: Πεδίο