Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του εργαστηριακού μαθήματος οι φοιτητές του ΠΤΔΕ αναμένεται να:
1. Προσδιορίζουν και αρθρώνουν αποτελεσματικά την ανάγκη για πληροφόρηση σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο.
2a.Επιλέγουν στρατηγικές για να ικανοποιούν συγκεκριμένες πληροφοριακές ανάγκες.
2b.Επιλέγουν κατάλληλα εργαλεία για να εντοπίζουν πληροφορίες.
3. Εντοπίζουν και επιλέγουν αποτελεσματικά πληροφορίες.
4a.Αξιολογούν επιμέρους πληροφορίες.
4b.Αξιολογούν και αναθεωρούν συνολικά τη διαδικασία αναζήτησης πληροφοριών.
5. Χρησιμοποιούν και διαχέουν με ηθικό τρόπο πληροφορίες.
6. Εργάζονται συνεργατικά για την επιτέλεση κοινών μαθησιακών στόχων και μοιράζονται ιδέες σε ένα περιβάλλον "καταιγισμού ιδεών" ώστε να εμπλουτίζουν την κριτική σκέψη τους σχετικά με την πληροφόρηση.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το εργαστηριακό μάθημα "Πληροφοριακός γραμματισμός" είναι:
-υποχρεωτικό για όλους τους φοιτητές του Τμήματος ΠΤΔΕ (τους δίνεται η συμβουλή να το παρακολουθούν κατά τον πρώτο χρόνο των σπουδών τους, αλλά γίνονται δεκτοί και φοιτητές μεγαλύτερων εξαμήνων),
-προσφέρεται και στα δύο ακαδημαϊκά εξάμηνα σπουδών (χειμερινό και εαρινό),
-οι φοιτητές δεν συμμετέχουν σε τελικές εξετάσεις και η αξιολόγηση της επάρκειάς τους γίνεται βάση συστήματος "επιτυχώς/ανεπιτυχώς" με την εκπόνηση ασκήσεων,
-είναι πλήρως ψηφιακό (φιλοξενείται στο σύστημα διαχείρισης μαθημάτων βασισμένων στον Ιστό, την ευθύνη του οποίου έχει η Κεντρική Βιβλιοθήκη του
ΑΠΘ), ώστε κάθε φοιτητής μπορεί να επισκοπεί το υλικό του μαθήματος σύμφωνα με το ρυθμό του, οποτεδήποτε.
Το παρόν εργαστηριακό μάθημα αποτελείται από 6 δίωρα εβδομαδιαία εργαστήρια σε Νησίδα Η/Υ του ΠΤΔΕ της Παιδαγωγικής Σχολής ΑΠΘ συν μία εκπαιδευτική επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη Παιδαγωγικής Σχολής. Οι φοιτητές/ήτριες χωρίζονται αλφαβητικά σε ομάδες των 20-25 ατόμων. Από την έναρξή του το ακαδημαϊκό έτος 2010-11, συνολικά 1064 φοιτητές παρακολούθησαν το μάθημα, δηλαδή περίπου 350 φοιτητές κάθε χρόνο.
Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων, οι φοιτητές του ΠΤΔΕ:
1. καθορίζουν και αρθρώνουν με σαφήνεια ποιες πληροφορίες χρειάζονται για ένα συγκεκριμένο σκοπό,
2. κατανοούν πως οργανώνονται οι πληροφορίες,
3. εντοπίζουν και επιλέγουν πληροφορίες με βάση την καταλληλότητά τους σε σχέση τόσο με την συγκεκριμένη ανάγκη για πληροφόρηση, όσο και με τις γενικότερες ανάγκες τους για εκπαίδευση,
4. αξιολογούν κριτικά τους πληροφοριακούς πόρους,
5. κοινωνούν τις πληροφορίες.
Λέξεις Κλειδιά
πληροφοριακός γραμματισμός, ψηφιακοί πόροι, κριτική σκέψη, κριτικός γραμματισμός, εκπαίδευση δασκάλων
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Gleick, J., & Γραμμένος, Θ. (2011). Η πληροφορία: η ιστορία, η θεωρία, ο χείμαρρος (1η εκδ.). Αθήνα: Τραυλός.
2. Case, D.O. & Given, L.M. (2020). Αναζητώντας την πληροφορία: επισκόπηση της έρευνας για την αναζήτηση της πληροφορίας, τις ανάγκες πληροφόρησης και την πληροφοριακή συμπεριφορά. Θεσσαλονίκη: Δίσιγμα.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βιβλιοθήκη ΑΤΕΙΘ. Πρόγραμμα πληροφοριακού γραμματισμού. http://orion.lib.teithe.gr/
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης ΑΠΘ. Οδηγός σύνταξης εργασίας. http://www.lib.auth.gr/sites/default/files/docs_files/Calculator.pdf
BBurkhardt, J. M., MacDonald, M. C., & Rathemacher, A. J. (2010). Teaching information literacy: 50 standards-based exercises for college students. American Library Association.