Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα:
-αποκτήσουν γνώση της έννοιας της διγλωσσίας και θα σκέφτονται κριτικά για τις ποικίλες διαστάσεις της
-γνωρίσουν και θα κατανοήσουν τους παράγοντες που συντελούν στη διαδικασία κατάκτησης μιας δεύτερης γλώσσας
-συνδέουν τη θεωρία με την πράξη
-αξιοποιούν τις θεωρητικές γνώσεις για την οργάνωση και διεξαγωγή μαθημάτων που θα διευκολύνουν τη διαδικασία κατάκτησης της δεύτερης γλώσσας
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα περιγράφει την πολύπλοκη και σύνθετη διαδικασία ανάπτυξης μιας δεύτερης γλώσσας σε ποικίλα μαθησιακά περιβάλλοντα. Η διγλωσσία (όροι και ορισμοί) και το προφίλ του δίγλωσσου ατόμου διερευνώνται και αναλύονται οι γλωσσικές, κοινωνικές και ψυχολογικές διαστάσεις της. Παρουσιάζονται τυπολογίες για τη διγλωσσία ώστε να συζητηθούν οι διαφορετικές απόψεις για τη διγλωσσία που έχουν επικρατήσει. Αναλύεται ο ρόλος της μητρικής στην κατάκτηση της δεύτερης γλώσσας και η βαρύτητα που δίνεται στη μητρική γλώσσα στα διάφορα σχολικά προγράμματα (αφαιρετική/προσθετική διγλωσσία). Μελετώνται οι διαφορές και ομοιότητες στις διαδικασίες κατάκτησης της μητρικής και μιας δεύτερης γλώσσας. Συζητούνται και αποτιμώνται κριτικά παραδοσιακές και σύγχρονες προσεγγίσεις της γλωσσικής διδασκαλίας. Παρουσιάζονται καλές πρακτικές και συνδιαμορφώνονται στην τάξη σχέδια μαθημάτων, ώστε οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί να εξοικειώνονται με τη διαδικασία και να μαθαίνουν να στηρίζουν και να διευκολύνουν τις προσπάθειες των μαθητών και μαθητριών τους να κατακτήσουν την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Επιπρόσθετη
βιβλιογραφία:
Coelho, E. (2004). Adding English. A guide to teaching in multilingual classrooms. Ontario: Pippin
Publishing.
Collier, V.P. (1995). Acquiring a second language for school. In National Clearinghouse for
Bilingual Education.1(4) NCBE Home Page http://www.ncbe.gwu.edu
Cummins, J. (2002). Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την ενδυνάμωση σε μια κοινωνία της ετερότητας.
Ε. Σκούρτου(επιμ.). Αθήνα: Gutenberg.
Saville-Troike (2008). Introducing second language acquisition.New York: Cambridge University Press.
Σκούρτου, Ε. (2011). Η διγλωσσία στο σχολείο.Αθήνα: Gutenberg.
Thomas, W. & Collier, V. (1997). School effectiveness for language minority students. Washington, DC: National Clearinghouse
Τσοκαλίδου, Ρ. (2012). Χώρος για δύο. Θέματα διγλωσσίας και εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Ζυγός.