ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ / SCHOOL PEDAGOGY
ΚωδικόςΕΜ76
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Ζάχος
Γνωστικό ΑντικείμενοΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017644

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 26
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής424

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600183294

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
Όροφος-
ΑίθουσαΕξ αποστάσεως (900)
ΗμερολόγιοFreitag 18:00 to 21:00
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά το μάθημα οι φοιτητές/τριες αναμένεται να: 1. Να έχουν γνωρίσει το περιβάλλον της σχολικής μονάδας και να έχουν μάθει τις δομές, τους σκοπούς, καθώς και βασικές λειτουργία της. 2. Να μπορούν να διερευνούν και να μελετούν κριτικά, τα παιδαγωγικά χαρακτηριστικά που αφορούν στη δομή, στους στόχους, στη λειτουργία και στα άτομα της σχολικής μονάδα, όπως αυτά διαμορφώνονται μέσα στο συγκεκριμένο οικονομικό και πολιτικοκοινωνικό περιβάλλον. 3. Να αποκτήσουν τις απαραίτητες για την κατανόηση του ρόλου των εκπαιδευτικών και των μαθητών στη σχολική κοινότητα γνώσεις. 4. Να μπορούν να αναλύουν και να κατανοούν τη θέση του σχολείου στην τοπική κοινωνία και τις σχέσεις του σχολείου με τους γονείς και κηδεμόνες. Β. Δεξιότητες, Ικανότητες 5. Να έχουν μελετήσει μια σειρά από άρθρα και βιβλία, με τα οποία θα έρθουν σε επαφή με τη θεωρία και τις διαφορετικές προσεγγίσεις της σχετικής επιστημονικής περιοχής. 6. Να μπορούν να στηρίζουν τις αντιλήψεις και τις θεωρίες που υιοθετούν σε τεκμηριωμένες επιστημονικές απόψεις. 7. Να διακρίνουν τις επιρροές και τις παιδαγωγικές παραδοχές που θεμελιώνουν τις διαφορετικές προσεγγίσεις που αφορούν στη λειτουργία της σχολικής μονάδας. 8. Να μπορούν να στηρίζουν την αναγκαιότητα ενός δημοκρατικού σχολείου, ανοιχτού σε όλες και σε όλους. 9. Να είναι σε θέση να μετατρέψουν τα θεωρητικά εφόδια σε καθημερινή πρακτική. 10. Να μπορούν να συνδέουν την εκπαιδευτική πολιτική με την σχολική πραγματικότητα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εκτυλίσσεται σε τέσσερις ευρείες ενότητες Εισαγωγή – Γνωριμία με το μάθημα & τις απαιτήσεις του Πρώτη Ενότητα: Η σχολική μονάδα • Tο σχολείο ως θεσμός • Δομή, στόχοι & λειτουργία της σχολικής μονάδας • Κατηγορίες σχολείων Δεύτερη Ενότητα: Το ανθρώπινο δυναμικό της σχολικής μονάδας • Δάσκαλοι/ες, Γονείς, Μαθητές/τριες, τοπική κοινωνία • Σύλλογος Διδασκόντων • Σύλλογος Γονέων & κηδεμόνων • Παιδαγωγική επικοινωνία - σχέση εκπαιδευτικού – μαθητών –γονέων Τρίτη Ενότητα: Το σχολικό κλίμα και η σχολική κουλτούρα Τέταρτη Ενότητα: Η σχολική τάξη • Μορφές διδασκαλίας • Σχολική εργασία • Σχολικός χρόνος
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση Η/Υ & projector κατά τη διδασκαλία. Χρήση Blackboard για επικοινωνία με φοιτητές/τριες.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις602
Σεμινάρια180,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων391,3
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση γίνεται με γραπτές εξετάσεις.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Θεωρία του δημοτικού σχολείου Συγγραφείς: Duncker Ludwig Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 15269 Έκδοση: 1η έκδ./2011 ISBN: 978-960-458-200-6 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): Εκδόσεις Επίκεντρο Α.Ε. ή Εκπαιδευτική Διοίκηση και Οργανωσιακή Συμπεριφορα, Αθανασούλα - Ρέππα, , Γ. Παρίκος, 2009.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Robert Dottrens, Gaston Mialaret, Edmond Rast, Michel Ray, 1974. Παιδαγωγώ και διδάσκω. Αθήνα: Δίπτυχο. Duncker Ludwig, 2011. Θεωρία του Δημοτικού Σχολείου. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Γκότοβος Αθανάσιος Ε., 1990. Η λογική του υπαρκτού σχολείου. Αθήνα: Gutenberg. Βρατσάλης Κώστας Α., 2005. Διδακτική εμπειρία και παιδαγωγική θεωρία. Αθήνα: Νήσος. Κωνσταντινίδης Γεώργιος Ν., 2007. Το Σύγχρονο σχολείο. Στο δρόμο για την οικοδόμησή του. Διευθυντές, Εκπαιδευτικοί, Γονείς και Μαθητές. Θεσσαλονίκη: Ιωάννης Αρχ. Χαρπαντίδης. Ξωχέλλης Παναγιώτης Δ., 1983. Παιδαγωγική του σχολείου. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. Ξωχέλλης Παναγιώτης Δ., 2003. Σχολική παιδαγωγική. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-01-2022