Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά το μάθημα οι φοιτητές/τριες αναμένεται να:
1. Να έχουν γνωρίσει το περιβάλλον της σχολικής μονάδας και να έχουν μάθει τις δομές, τους σκοπούς, καθώς και βασικές λειτουργία της.
2. Να μπορούν να διερευνούν και να μελετούν κριτικά, τα παιδαγωγικά χαρακτηριστικά που αφορούν στη δομή, στους στόχους, στη λειτουργία και στα άτομα της σχολικής μονάδα, όπως αυτά διαμορφώνονται μέσα στο συγκεκριμένο οικονομικό και πολιτικοκοινωνικό περιβάλλον.
3. Να αποκτήσουν τις απαραίτητες για την κατανόηση του ρόλου των εκπαιδευτικών και των μαθητών στη σχολική κοινότητα γνώσεις.
4. Να μπορούν να αναλύουν και να κατανοούν τη θέση του σχολείου στην τοπική κοινωνία και τις σχέσεις του σχολείου με τους γονείς και κηδεμόνες.
Β. Δεξιότητες, Ικανότητες
5. Να έχουν μελετήσει μια σειρά από άρθρα και βιβλία, με τα οποία θα έρθουν σε επαφή με τη θεωρία και τις διαφορετικές προσεγγίσεις της σχετικής επιστημονικής περιοχής.
6. Να μπορούν να στηρίζουν τις αντιλήψεις και τις θεωρίες που υιοθετούν σε τεκμηριωμένες επιστημονικές απόψεις.
7. Να διακρίνουν τις επιρροές και τις παιδαγωγικές παραδοχές που θεμελιώνουν τις διαφορετικές προσεγγίσεις που αφορούν στη λειτουργία της σχολικής μονάδας.
8. Να μπορούν να στηρίζουν την αναγκαιότητα ενός δημοκρατικού σχολείου, ανοιχτού σε όλες και σε όλους.
9. Να είναι σε θέση να μετατρέψουν τα θεωρητικά εφόδια σε καθημερινή πρακτική.
10. Να μπορούν να συνδέουν την εκπαιδευτική πολιτική με την σχολική πραγματικότητα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εκτυλίσσεται σε τέσσερις ευρείες ενότητες
Εισαγωγή – Γνωριμία με το μάθημα & τις απαιτήσεις του
Πρώτη Ενότητα: Η σχολική μονάδα
• Tο σχολείο ως θεσμός
• Δομή, στόχοι & λειτουργία της σχολικής μονάδας
• Κατηγορίες σχολείων
Δεύτερη Ενότητα: Το ανθρώπινο δυναμικό της σχολικής μονάδας
• Δάσκαλοι/ες, Γονείς, Μαθητές/τριες, τοπική κοινωνία
• Σύλλογος Διδασκόντων
• Σύλλογος Γονέων & κηδεμόνων
• Παιδαγωγική επικοινωνία - σχέση εκπαιδευτικού – μαθητών –γονέων
Τρίτη Ενότητα: Το σχολικό κλίμα και η σχολική κουλτούρα
Τέταρτη Ενότητα: Η σχολική τάξη
• Μορφές διδασκαλίας
• Σχολική εργασία
• Σχολικός χρόνος
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Θεωρία του δημοτικού σχολείου
Συγγραφείς: Duncker Ludwig
Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 15269
Έκδοση: 1η έκδ./2011
ISBN: 978-960-458-200-6
Τύπος: Σύγγραμμα
Διαθέτης (Εκδότης): Εκδόσεις Επίκεντρο Α.Ε.
ή
Εκπαιδευτική Διοίκηση και
Οργανωσιακή Συμπεριφορα, Αθανασούλα - Ρέππα, , Γ. Παρίκος, 2009.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Robert Dottrens, Gaston Mialaret, Edmond Rast, Michel Ray, 1974. Παιδαγωγώ και διδάσκω. Αθήνα: Δίπτυχο.
Duncker Ludwig, 2011. Θεωρία του Δημοτικού Σχολείου. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Γκότοβος Αθανάσιος Ε., 1990. Η λογική του υπαρκτού σχολείου. Αθήνα: Gutenberg.
Βρατσάλης Κώστας Α., 2005. Διδακτική εμπειρία και παιδαγωγική θεωρία. Αθήνα: Νήσος.
Κωνσταντινίδης Γεώργιος Ν., 2007. Το Σύγχρονο σχολείο. Στο δρόμο για την οικοδόμησή του. Διευθυντές, Εκπαιδευτικοί, Γονείς και Μαθητές. Θεσσαλονίκη: Ιωάννης Αρχ. Χαρπαντίδης.
Ξωχέλλης Παναγιώτης Δ., 1983. Παιδαγωγική του σχολείου. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Ξωχέλλης Παναγιώτης Δ., 2003. Σχολική παιδαγωγική. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.