Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/φοιτήτριες θα μπορούν:
- να κατανοήσουν την αμφίδρομη σχέση επιστήμης (και τεχνοεπιστήμης) και ηθικής
- να γνωρίσουν και να κατανοήσουν ορισμένες βασικές ηθικές έννοιες, αρχές και θεωρίες.
- να συζητήσουν κριτικά και συγκριτικά τις ηθικές θεωρίες.
- να καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη αλλά και τον ηθικό στοχασμό.
- να προσεγγίσουν ηθικά (from a moral point of view) ορισμένα σύγχρονα προβλήματα που εγείρονται από την
αλματώδη ανάπτυξη της τεχνοεπιστήμης.
-να αναγνωρίσουν και να κατανοήσουν τον αξιολογικό ρόλο της ηθικής της επιστήμης και της τεχνολογίας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό εξετάζει την ηθική διάσταση και σημασία των αρχών, των κανόνων, των μεθόδων,των επιτευγμάτων αλλά και των κοινωνικών και περιβαλλοντικών συνεπειών και επιπτώσεων της επιστήμης και της τεχνολογίας, και διερευνά την επιστημονική δεοντολογία και την κοινωνική ευθύνη του επιστήμονα και της επιστημονικής, γενικότερα, κοινότητας.
Μέσα από μια διερεύνηση της σχέσης της επιστήμης και της τεχνολογίας με την ηθική και τη θεωρία των αξιών, καθώς και μέσα από τη συστηματική και ουσιαστική παρουσίαση των σημαντικότερων ηθικών θεωριών - Ωφελιμισμός,Καντιανή Ηθική,Θεωρία του Κοινωνικού Συμβολαίου,Αρετολογική Ηθική,Θεωρία των Δικαιωμάτων,Θεωρία των τεσσάρων Αρχών, Φεμινιστική Ηθική -, και των βασικών τους αρχών, επιχειρείται η θεώρηση, αξιολόγηση και αντιμετώπιση συγκεκριμένων περιβαλλοντικών, και βιοηθικών , γενικότερα, ζητημάτων, και η αποκατάσταση της χαμένης ενότητας μεταξύ της τεχνοεπιστήμης και της ηθικής θεωρίας και πρακτικής.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1) Ι. Ν. Μαρκόπουλος, «Επιστήμη και Ηθική. Εισαγωγή στην περιπέτεια μιας διαχρονικά αμφίδρομης σχέσης», University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2014.
2) Julia Driver, «Ηθική Φιλοσοφία-Οι βασικές της αρχές», μτφρ.-σχολ.-επιστ.
επιμ. Ι.Ν.Μαρκόπουλος, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2010. [95333]