Ποιοτικές Μέθοδοι Έρευνας στην Ψηφιακή Εποχή

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠοιοτικές Μέθοδοι Έρευνας στην Ψηφιακή Εποχή / Qualitative Research Methods in the Digital Age
ΚωδικόςΚΕ0Χ53
ΣχολήΟικονομικών και Πολιτικών Επιστημών
ΤμήμαΠολιτικών Επιστημών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΘωμας Σιωμος
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΟΡΜΟΥ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600020107

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Πολιτικών Επιστημών (2014-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 11
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογήςΕαρινό-4

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠοιοτικές Μέθοδοι Έρευνας στην Ψηφιακή Εποχή
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600183840
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Η διδασκαλία του μαθήματος στοχεύει να εξοικειώσει τους φοιτητές/τριες με τις σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις και εξειδικευτικούς μεθοδολογικούς προσανατολισμούς που τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται στην ερευνητική κοινότητα στο πεδίο των κοινωνικών και πολιτικών σπουδών. Συγκεκριμένα οι φοιτητές/τριες μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων θα είναι σε θέση: 1. Να κατανoούν αναβαθμισμένες και σύγχρονες μεθοδολογικές διερευνήσεις. 2. Να διαμορφώνουν καινοτόμες και δημιουργικές ιδέες και προσεγγίσεις με άξονα τις Ψηφιακές Σπουδές και την Ποιοτική Διερεύνηση. 3. Να ορίζουν με επάρκεια του όρους της ψηφιακότητας και των ψηφιακών σπουδών με έμφαση στην Κυβερνητική. 4. Να χρησιμοποιούν αναβαθμισμένες συμπληρωματικές μεθόδους που αυτή την εποχή αναπτύσσονται στο εξωτερικό όπως η Arts Based κοινωνική έρευνα, η παιχνιδοποίηση, τα ποιοτικά πειράματα, η ψηφιακή εθνογραφία. 5. Να αναπτύσσουν το δικό τους μεθοδολογικό μοντέλο και να προσφεύγουν ακόμη και σε μικτές μεθοδολογικές προσεγγίσεις και έρευνες βασισμένο στην σύγχρονη ακαδημαϊκή και επικαιροποιημένη βιβλιογραφία και ψηφιακή εμπειρία. 6. Να υποβάλουν προτάσεις για μελλοντική επιστημονική έρευνα διαμορφώνοντας μια κριτική στάση απέναντι στο ερευνητικό τους εγχείρημα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η Ποιοτική μεθοδολογία στην εποχή των υπολογιστών αποτελεί μέρος του καινοτόμου γνωστικού πεδίου που συζητείται ευρέως από το 2003 και μετά. Μια ακαδημαϊκή συζήτηση που οδήγησε στη διαμόρφωση του πολλά υποσχόμενου πεδίου των Ψηφιακών Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών και Πολιτικών Σπουδών. Οι δυνατότητες των υπολογιστών συνδυαζόμενες με τις ποιοτικές δεξιότητες των φοιτητών έχουν καταστήσει τον ποιοτικό μεθοδολογικό τρόπο αποτελεσματικότερο και ενθαρρύνουν τον ψηφιακό εγγραματισμό των φοιτητών στις κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες. Το συγκεκριμένο μάθημα αποτελεί εμβάθυνση, επέκταση και εμπλουτισμό των βασικών τεχνικών ποιοτικής διερεύνησης που έχουν λάβει οι φοιτητές από το μάθημα της εισαγωγής στην Ποιοτικής Μεθοδολογία. Όπως αποτυπώνεται και στο τίτλο, στοχεύει να εστιάσει στις δυνατότητες ψηφιακής επεξεργασίας των δεδομένων που προκύπτουν από τον ποιοτικό μεθοδολογικό προσανατολισμό και να φέρει σε διάλογο το κοινωνικό και το πολιτικό πεδίο με την τεχνολογία και την καινοτόμα κοινωνική έρευνα. Ο ψηφιακός ποιοτικός προσανατολισμός μπορεί να δράσει εξηγητικά και παραγωγικά και να δείξει στους φοιτητές το τρόπο που τα ποιοτικά δεδομένα και περιεχόμενα όπως των μέσων επικοινωνίας (παραδοσιακών και νέων) και κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να προσεγγίζονται και να αναλύονται. Σε αυτή την εκπαιδευτική παρουσίαση μεγάλο ρόλο παίζει η συγκριτική προσέγγιση του πεδίου της ποιοτικής έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες και η σύμπλεξη με άλλες μεθοδολογικές επιλογές που μπορεί να σχετίζονται όρους συμπληρωματικότητας, επιβεβαίωσης, ελέγχου ή και περαιτέρω τεκμηρίωσης. Καθώς ο φοιτητής γνωρίζει ένα ευρύ φάσμα των δυνατοτήτων που έχει μπορεί να επιλέξει το καταλληλότερο μεθοδολογικό μονοπάτι ή να προβεί στον αποτελεσματικό συνδυασμό περισσότερων της μιας μεθοδολογικής επιλογής.
Λέξεις Κλειδιά
ποιοτική έρευνα, ψηφιακή εποχή
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων491,8
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων
Συγγραφή εργασίας / εργασιών220,8
Σύνολο1104
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Τσιώλης, Γιώργος, Μέθοδοι και Τεχνικές Ανάλυσης στην Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα, Αθήνα: εκδόσεις Κριτική, 2014. Πατηνιώτης, Μανώλης (επιμ.), Εισαγωγή στις Ψηφιακές Σπουδές (συλλογή κειμένων), Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Ροπή, 2020
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Negroponte, Nicolas, Being Digital, Hodder and Stoughton, Great Britain, 1995 Heinz von Foerster, Understanding Understanding, Essays on Cybernetics and Cognition, Springer, Urbana, 2003 Manfred Max Bergman - Advances in Mixed Methods Research_ Theories and Applications (2008, SAGE Publications) Berg-Schlosser, D.; G. De Meur; B. Rihoux and Ch. Ragin (2009), “Qualitative Comparative Analysis as an Approach”, in: Rihoux, Benoit and Charles C. Ragin(eds.), Configurational Comparative Methods, Los Angeles: SAGE, pp. 1 – 18.
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-07-2021