Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Να εξοικειωθούν με τις βασικές έννοιες της Γνωσιακής Γλωσσολογίας
- Να αποκτήσουν ικανότητα εφαρμογής των θεωρητικών εργαλείων για τη μελέτη περιοχών της γραμματικής στο πλαίσιο αυτό
- Να αποκτήσουν κριτική ικανότητα και να αντιληφθούν τη χρησιμότητα μιας γραμματικής με βάση το γνωσιακό πλαίσιο
- Να δοθεί κίνητρο για ανεξάρτητη έρευνα σε συγκεκριμένα θέματα
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η Γνωστική Γραμματική είναι ένα μοντέλο περιγραφής της γλώσσας που συνδυάζει εννοιολογικές κατηγορίες και διαδικασίες με τη γλωσσική μορφή. Μια γνωστική προσέγγιση στη γλώσσα εστιάζει στη σημασία. Δεν είναι απλά μια προσέγγιση για τη γνώση της γλώσσας αλλά η ίδια η γλώσσα είναι μια μορφή γνώσης και έτσι πρέπει να μελετηθεί, με επίκεντρο τη σημασία. Η γνωστική γραμματική λαβαίνει υπόψη και τη γλωσσική μορφή και τη γλωσσική χρήση. Η γλωσσική δομή αντανακλά οντότητες και διαδικασίες του εννοιολογικού κόσμου. Η γλωσσική χρήση προσδιορίζεται από τη γραμματική δομή που έχει στην κατοχή του ο ομιλητής και που εξαρτάται από τις επικοινωνιακές του ανάγκες. Καθώς επιτελείται μια επικοινωνιακή πράξη, ο ομιλητής επιλέγει τις μονάδες εκείνες που είναι απαραίτητες έτσι ώστε να αποδώσουν αυτό που έχει κατά νου. Αυτή η διαδικασία ερμηνευτικής απόδοσης κάνει μια γραμματική γνωσιακή.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Geeraerts, D. (Ed.) 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Mouton de Gruyter.
Lakoff, G. 1987. Women, Fire, and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind. The University of Chicago Press. Chicago and London.
Langacker, R. W. 1987. Foundations of Cognitive Grammar. Vol. I: Theoretical Prerequisites. Stanford CA: Stanford University Press.
Langacker, R. W. 1991. Foundations of Cognitive Grammar. Vol. II: Descriptive Application. Stanford CA: Stanford University Press.
Radden, G. & R. Dirven 2007. Cognitive English Grammar. J. Benjamins Publishing Company.
Ungerer, F. & H.-J. Schmid 2006. An Introduction to Cognitive Linguistics. London: Longman.