Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι εξοικειωμένοι α) με διαφορετικές μουσειολογικές προσεγγίσεις ως προς την έκθεση πολιτισμικών καταλοίπων της προϊστορικής περιόδου και β) με διαφορετικές πρακτικές διαχείρισης προϊστορικών αρχαιολογικών ευρημάτων σε συνθήκες σωστικών ή/και συστηματικών αρχαιολογικών ανασκαφών. Αυτοί οι δύο στόχοι επιτυγχάνονται μέσα από α) επισκέψεις σε προϊστορικές εκθέσεις μουσείων και συζητήσεις με τους επιμελητές των εκθέσεων αυτών και β) επισκέψεις σε ανασκαφές προϊστορικών οικισμών που βρίσκονται σε εξέλιξη. Οι φοιτητές αποκτούν ευρύτητα αντίληψης ως προς ζητήματα διαχείρισης της πολιτισμικής κληρονομιάς. Εκπαιδεύονται σε ποικίλες όψεις των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που οργανώνουν αρχαιολογικά μουσεία της Ελλάδας καλλιεργώντας παράλληλα την κριτική τους ικανότητα ως προς την εκάστοτε προσέγγιση, τη θεματική, τους στόχους και το αποτέλεσμα συγκεκριμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων τα οποία οι φοιτητές παρακολουθούν σε συνεννόηση με τους υπεύθυνους για τα προγράμματα αυτά αρχαιολόγους/μουσειολόγους. Επίσης, οι φοιτητές, μέσα από συνεντεύξεις και ερωτηματολόγια με ομάδες πληθυσμού, αποκτούν βιωματικές εμπειρίες σχετικά με την πρόσληψη της προϊστορικής αρχαιολογίας από το ευρύτερο κοινό. Τέλος, με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση, διδάσκοντας στη Μέση Εκπαίδευση, να υποστηρίξουν με ιδιαίτερη επιτυχία την οργάνωση επισκέψεων σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, προετοιμάζοντας και καθοδηγώντας τους μαθητές τους στη βιωματική πρόσληψη γνώσεων (μέσα από την επαφή με τα ίδια τα αντικείμενα/χώρους/ανθρώπους κλπ), συμπληρωματικά ως προς τη διδασκαλία μαθημάτων εντός της σχολικής αίθουσας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα οργανώνεται σε τρεις άξονες. Ο πρώτος αφορά την επίσκεψη προϊστορικών συλλογών σε μουσεία της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας. Ο δεύτερος άξονας αφορά την επίσκεψη αρχαιολογικών χώρων στις περιοχές αυτές. Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται ζητήματα παρουσίασης των αρχαιολογικών ευρημάτων στο ευρύ κοινό και ιδιαίτερη αναφορά γίνεται σε σωστικές ανασκαφές και εκπαιδευτικά προγράμματα. Το μάθημα περιλαμβάνει εκτός από τις επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, συνεντεύξεις με αρχαιολόγους. Το μάθημα προσφέρεται σε περιορισμένο αριθμό φοιτητών. Η εξέταση γίνεται με γραπτή εργασία και προφορική παρουσίασή της.
Λέξεις Κλειδιά
Μουσειακή εκπαίδευση, Σύγχρονα θέματα αρχαιολογίας και αρχαιολογικών επιστημών, Μνημεία, Αρχαιολογικές θέσεις