Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στις αρχές της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας με έμφαση στη Διδακτική των Ξένων Γλωσσών, στις θεωρίες της γλώσσας και της γλωσσικής εκμάθησης. Οι θεωρίες αυτές αποτελούν τη βασική συνιστώσα των προσεγγίσεων οι οποίες αναπτύχθηκαν στον χώρο της εκπαίδευσης και επηρέασαν τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας. Επίσης, εξετάζονται οι μέθοδοι διδασκαλίας, με βάση τη γλωσσολογική ανάλυση των επιπέδων δομής και τις θεωρίες κατάκτησης της γλώσσας και με γνώμονα τις λεκτικές πράξεις επιχειρείται η εφαρμογή στη διδακτική πράξη.
Περίγραμμα μαθημάτων των 13 εβδομάδων (Syllabus)
Α/Α Τίτλος ενότητας και σχετική Βιβλιογραφία
1 Εισαγωγή στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία
Girard, D., (1972). Linguistique Appliquée et Didactique des langues. Paris : Armand Colin-Longman.
Martin, R., (2002). Comprendre la linguistique. Paris : PUF.
Paveau, M.-A. & Sarfati, G.-E., (2003). Les grandes théories de la linguistique. Paris : Armand Colin
2 Αντικείμενο, μεθοδολογία και κλάδοι της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας
Bajric, S., (2009). Linguistique, Cognition et Didactique. Paris : PUPS.
Paveau, M.-A. & Sarfati, G.-E., (2003). Les grandes théories de la linguistique. Paris : Armand Colin
3 Θεωρητικό πλαίσιο: Βασικές αρχές και έννοιες της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας
Bajric, S., (2009). Linguistique, Cognition et Didactique. Paris : PUPS.
Paveau, M.-A. & Sarfati, G.-E., (2003). Les grandes théories de la linguistique. Paris : Armand Colin
4 Θεωρητικό πλαίσιο: Επιστήμες αναφοράς
Bajric, S., (2009). Linguistique, Cognition et Didactique. Paris : PUPS.
Paveau, M.-A. & Sarfati, G.-E., (2003). Les grandes théories de la linguistique. Paris : Armand Colin
5 Διδακτική και Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία – Εφαρμογές
Vargas, C., (dir.), (2004). Langue et études de la langue : approches linguistiques et didactiques. Aix-en-Provence : PUF.
6 Μηχανισμοί κατάκτησης της γλώσσας – Εφαρμογές
Vargas, C., (dir.), (2004). Langue et études de la langue : approches linguistiques et didactiques. Aix-en-Provence : PUF.
7 Λειτουργίες της γλώσσας, Τύποι κειμένου, Κειμενικά είδη – Εφαρμογές
Bajric, S., (2009). Linguistique, Cognition et Didactique. Paris : PUPS.
8 Λειτουργίες της γλώσσας, Τύποι κειμένου, Κειμενικά είδη – Εφαρμογές
Bajric, S., (2009). Linguistique, Cognition et Didactique. Paris : PUPS.
9 Πράξεις λόγου, Κειμενικά είδη – Εφαρμογές
Portine, H., (2001). « Des actes de langage à l’activité langagière et cognitive ». In Le Français dans le monde, juillet 2001, pp. 91-105.
Αρβανίτης, Π. & Κιγιτσιόγλου-Βλάχου, ΑΙΚ. (2013). Η Πράξη Λόγου στα ψηφιακά περιβάλλοντα. Αθήνα. Εκδόσεις Παπαζήση.
10 Πράξεις λόγου, Κειμενικά είδη – Εφαρμογές
Portine, H., (2001). « Des actes de langage à l’activité langagière et cognitive ». In Le Français dans le monde, juillet 2001, pp. 91-105.
Αρβανίτης, Π. & Κιγιτσιόγλου-Βλάχου, ΑΙΚ. (2013). Η Πράξη Λόγου στα ψηφιακά περιβάλλοντα. Αθήνα. Εκδόσεις Παπαζήση.
11 Πράξεις λόγου, Κειμενικά είδη – Εφαρμογές
Portine, H., (2001). « Des actes de langage à l’activité langagière et cognitive ». In Le Français dans le monde, juillet 2001, pp. 91-105.
Αρβανίτης, Π. & Κιγιτσιόγλου-Βλάχου, ΑΙΚ. (2013). Η Πράξη Λόγου στα ψηφιακά περιβάλλοντα. Αθήνα. Εκδόσεις Παπαζήση.
12 Ανασκόπηση μαθήματος - Ανατροφοδότηση
13 Προφορική παρουσίαση αυτόνομων εργασιών φοιτητών και φοιτητριών
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Bajric, S. (2009). Linguistique, Cognition et Didactique. Paris : PUPS.
Girard, D. (1972). Linguistique Appliquée et Didactique des langues. Paris : Armand Colin-Longman.
Krashen, D.-St. (1988). Second language acquisition and second language learning. Prentice-Hall International.
Martin, R. (2002). Comprendre la linguistique. Paris : PUF.
Martinez, P. (2004) (1996). La Didactique des langues étrangères. Paris : Que sais-je ?
Neveu, F. (2004). Dictionnaire des sciences du langage. Paris : Armand Colin.
Paveau, M.-A. & Sarfati, G.-E. (2003). Les grandes théories de la linguistique. Paris : Armand Colin.
Portine, H. (2001). « Des actes de langage à l’activité langagière et cognitive ». In Le Français dans le monde, juillet 2001, pp. 91-105.
Richards, J,-C. & Theodore, S.-R. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge UK: Cambridge University Press.
Vargas, C. (dir.), (2004). Langue et études de la langue : approches linguistiques et didactiques. Aix-en-Provence : PUF.
Yaguello, M. (1981). Alice au pays du langage. Pour comprendre la linguistique. Paris : Seuil.
Κασσωτάκης Μ. & Φλουρής, Γ. (2003). Μάθηση και Διδασκαλία, τ. Α' Αθήνα. Καρδαμίτσας.
Κατσιμαλή, Γ. (2007). Γλωσσολογία σε εφαρμογή. Αθήνα. Καρδαμίτσας.
Littlewood, W.(2009). Επικοινωνιακή γλωσσική διδασκαλία. Aθήνα. University Studio Press.
Μήτσης, Ν. (2004).(1998). Στοιχειώδεις Αρχές και Μέθοδοι της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας. Αθήνα. Gutenberg.
Μήτσης, Ν. (2004). Η Διδακτική του γλωσσικού μαθήματος. Αθήνα. Gutenberg.
Μπασλής, Γ. (2006) Εισαγωγή στη διδασκαλία της γλώσσας, Μια σύγχρονη ολιστική και επικοινωνιακή προσέγγιση. Αθήνα. Νεφέλη.
Μπέλλα, Σπ. (2007). Η Δεύτερη Γλώσσα. Κατάκτηση και Διδασκαλία. Αθήνα. Ελληνικά Γράμματα.
Τοκατλίδου, Β. (2002). Γλώσσα, επικοινωνία και γλωσσική εκπαίδευση. Αθήνα. Πατάκης.