Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες:
(α) θα γνωρίζουν τα σύγχρονα θεωρητικά και ερευνητικά δεδομένα που αφορούν στην παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής,
(β) θα εξοικειωθούν με διαφορετικά είδη και μορφές συμβουλευτικής σε διαφορετικά πλαίσια και πληθυσμούς,
(γ) θα αποκτήσουν βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής,
(δ) θα γνωρίζουν τις δεοντολογικές αρχές για την άσκηση της συμβουλευτικής, και τέλος,
(ε) θα αναπτύξουν την επαγγελματική τους ταυτότητα και ειδικότερα την αυτογνωσία τους σε σχέση με αξίες, στερεότυπα και προκαταλήψεις.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Tο μάθημα αποτελεί εισαγωγή στη θεωρία, την έρευνα και τις εφαρμογές του Κλάδου της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας. Βασικοί στόχοι του αποτελούν: (α) η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τη θεωρία, τις μεθόδους και τις τεχνικές της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, (β) η ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων συμβουλευτικής και (γ) οι ευκαιρίες ενίσχυσης της αυτογνωσίας τους και του επαγγελματικού τους ρόλου ως συμβουλευτικών ψυχολόγων. Το μάθημα περιλαμβάνει μια θεωρητική ενότητα διαλέξεων και μια ενότητα εφαρμογών/ασκήσεων. Επιμέρους θεματικές της θεωρητικής ενότητας αποτελούν τα εξής: (α) η σύγχρονη ταυτότητα του Κλάδου της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας διεθνώς και στην Ελλάδα, (β) τα είδη και οι μορφές της συμβουλευτικής, (γ) η ανθρωπο-κεντρική θεωρία του Rogers, (δ) ο ρόλος της θεωρίας και της έρευνας στη συμβουλευτική διαδικασία,(ε) ο ρόλος του συμβούλου και διάφορα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν κυρίως νέους και άπειρους συμβούλους, (στ) τα στάδια της συμβουλευτικής διαδικασίας, (ζ) οι βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής, και (η) ο κώδικας δεοντολογίας. Η ενότητα των εφαρμογών περιλαμβάνει κυρίως μια σειρά από βιωματικές ασκήσεις και δραστηριότητες με στόχο την ανάπτυξη της αυτογνωσίας των φοιτητών/τριών και της επαγγελματικής τους ταυτότητας ως συμβουλευτικών ψυχολόγων.
Λέξεις Κλειδιά
δεξιότητες συμβουλευτικής, θεωρία Rogers, σύμβουλος, στάδια συμβουλευτικής, δεοντολογία
Περιγραφή
Κατά την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά, λόγω πανδημίας, το μάθημα διεξάγεται αποκλειστικά με εξ αποστάσεως διαδικασίες. Επομένως, χρησιμοποιούνται συστηματικά διάφορες μέθοδοι της νέας τεχνολογίας τόσο για την παράδοση και την επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/ήτριες όσο και για την αξιολόγηση του μαθήματος. Ειδικότερα, γίνεται χρήση των ακόλουθων μεθόδων/διαδικασιών: zoom lectures and meetings, emails, videos, e-learning, etc.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (2011). Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στην Ελλάδα σήμερα. Hellenic Journal of Psychology, 8, 266-288.
Malikiosi-Loizos, M., & Ivey, E. A. (2011). Counseling in Greece. Journal of Counseling & Development, 90, 113-118.
McLeod, J. (2005). Εισαγωγή στη Συμβουλευτική. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Pelling, N. (2004). Counselling psychology: Diversity and commonalities across the Western World (Editorial). Counselling Psychology Quarterly, 17(3), 239-245.
Stalikas, A. (2003). A historical approach to the identity development of counselling psychology. Psychology, 10 (2 and 3), 279-294.
Giovazolias, T. (2005). Counselling psychology and the integration of theory, research and practice: A personal account. Counselling Psychology Quarterly, 18(2), 161-168.
Athanasiades, C. (2008). Towards an integrated identity in counselling psychology: Graduate, professional and academic experiences. Counselling Psychology Quarterly, 21(3), 237-245.