ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ / METHODOLOGICAL ISSUES IN LANGUAGE ACQUISITION
Τίτλος στα ΓερμανικάMethodologische Aspekte des Spracherwerbs
ΚωδικόςΑΚ0241
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600019962

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 45
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600186706
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος αναμένεται από τους φοιτητές και τις φοιτήτριες: - να έχουν μελετήσει τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις που αφορούν την αμφίδρομη σχέση μεταξύ της ανάπτυξης του εγκεφάλου και της γλωσσικής ανάπτυξης - να έχουν κατανοήσει την διαδικασία της γλωσσικής κατάκτησης, έχοντας γνωρίσει τις σημαντικότερες θεωρίες που ασχολούνται με αυτήν και - να έχουν κατανοήσει την έννοια της διγλωσσίας και τις επιδράσεις της όχι μόνο στη γλωσσική, αλλά και στη γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Κατά την μελέτη των παραπάνω ζητημάτων θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην κριτική προσέγγιση της ερευνητικής μεθοδολογίας με στόχο την καλλιέργεια της κριτικής θεώρησης της επιστήμης μέσω της ενεργής και ουσιαστικής εμπλοκής και αναστοχασμού των συμμετεχόντων/ουσών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Οι θεματικές ενότητες που θα αναλυθούν στο μάθημα είναι οι εξής: - Γλώσσα και εγκέφαλος - Κατάκτηση μητρικής γλώσσας - Διγλωσσία και δίγλωσση ανατροφή Διάρθρωση του μαθήματος 1. Εισαγωγή – Το λογικό πρόβλημα της γλωσσικής κατάκτησης 2. Η υποσυστημικότητα του εγκεφάλου 3. Γλώσσα και ανάπτυξη του εγκεφάλου 4. Η ανάπτυξη της γλώσσας 5. Τα στάδια κατάκτησης της γλώσσας 6. Η καθολική γραμματική και η κατάκτηση της μητρικής γλώσσας 7. Η επεξεργασία της γλώσσας Ενδιάμεση γραπτή εξέταση 8. Η δι(πλο)γλωσσία στην παιδική ηλικία 9. Οφέλη ισόρροπης ανάπτυξης της διγλωσσίας 10. Διγλωσσία και δίγλωσση ανατροφή και εκπαίδευση 11. Μεθοδολογικά εργαλεία μελέτης της διγλωσσίας 12. Θέματα και οδηγίες για την εργασία εμβάθυνσης 13. Ανακεφαλαίωση και οδηγίες για την τελική εξέταση
Λέξεις Κλειδιά
γλωσσική κατάκτηση, μεθοδολογία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων903,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών180,7
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Κριτήρια αξιολόγησης 1. Σύντομες εβδομαδιαίες ατομικές ή ομαδικές εργασίες/παρουσιάσεις (20%) 2. Ενδιάμεση γραπτή εξέταση κλειστού τύπου (10%) 3. Τελική γραπτή εξέταση (σε περίπτωση που η εξεταστική πραγματοποιηθεί εξ αποστάσεως η εξέταση θα είναι προφορική) (70%) Παρέχεται η δυνατότητα στους/στις φοιτητές/τριες, κατόπιν συνεννόησης με τη διδάσκουσα, να συγγράψουν πρόσθετα ομαδική γραπτή επιστημονική εργασία, που αντιστοιχεί σε επιπλέον 3 (τρία) ECTS. Στην περίπτωση αυτή δηλώνουν και το αντίστοιχο μάθημα εμβάθυνσης.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Fromkin, V., Rodman, R. & Ηyams N. (2005). Εισαγωγή στη μελέτη της γλώσσας. Γ. Ξυδόπουλος (Επιμ.), (Έ. Βάζου, Γ. Ξυδόπουλος, Φ. Παπαδοπούλου & Α. Τσαγγαλίδης, μετ.). Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Υποχρεωτικό υλικό μελέτης Βαρλοκώστα Σ. (2010). Γλωσσική κατάκτηση: Ο έμφυτος και υποσυστημικός χαρακτήρας της γλώσσας. Στο: Κ. Πόταγας & Ι. Ευδοκιμίδης (επιμ.) Συζητήσεις για τον Λόγο στο Αιγινήτειο. Κοινός Τόπος Ψυχιατρικής, Νευροεπιστημών & Επιστημών του Ανθρώπου, Αθήνα: 101-113. Γαλαντόμος, Ι. (2012). Μαθήματα Διγλωσσίας. Αθήνα: Εκδόσεις Επίκεντρο, 35-53, 133-145. Harley, T. (2008) H ψυχολογία της γλώσσας. Ρ. Πήτα (Επιμ.), (Μ. Ζαφείρη, Φ. Λέκκας, Κ. Ρόικου & Ό. Φωτακοπούλου, μετ.). Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 124-129. Μότσιου, Ε. (2014). Εισαγωγή στην ανάπτυξη της γλώσσας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 27-45. Παπαηλιού Χ. Φ. (2005). Η ανάπτυξη της γλώσσας. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση, 67-79. Συμπληρωματικό υλικό μελέτης Apeltauer, E. (1997). Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Fernstudieneinheit 15. Kassel, München: Langenscheidt. Bouko, C., Carton, J., Limacher-Riebold, U., O’Malley, M.-P., Rosenback, R. (2020). Wie man ein Kind zweisprachig erzieht. Praktischer Leitfaden für Eltern, die Kinder zweisprachig erziehen. EU Projekt: PEaCH for bilingual children. URL: https://bilingualfamily.eu/de/materialien-fuer-eltern/ Böttger, H. (2016). Neurodidaktik des frühen Sprachenlernens. Wo die Sprache zuhause ist. Bad Heilbrunn: Verlag Bad Heilbrunn. Βöttger, H. (2020). Neurowissenschaften und Spracherwerb. In M. Harant, U. Küchler & P. Thomas (Eds.) Theorien! Horizonte für die Lehrerbildung. Tübingen: University Press. Bußmann, H. (2002). Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag. Butzkamm, W. & Butzkamm, J. (2019). Wie Kinder sprechen lernen. Kindliche Entwicklung und die Sprachlichkeit des Menschen. 4. überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag. Chomsky, N. (2008). Γλώσσα και νους. Ο. Ιορδανίδου (Επιμ.), (Γ.-Ι. Μανιάτης & Ν. Πατέλης, μετ.). Αθήνα: Εκδόσεις Πολύτροπον. Dietrich, R. (2002). Psycholinguistik. Stuttgart – Weimar: Verlag J. B. Metzler. Hoff, E. (2020). Γλωσσική ανάπτυξη. Μ. Μαρτζούκου & Δ. Παπαδοπούλου (Επιμ.), (Σ. Αργυρόπουλος, μετ.). Λευκωσία: Εκδόσεις Πασχαλίδης, Broken Hill Publishers LTD. Kandel, E. R. (1999). Γλώσσα. Στο Ε. R. Kandel, J. H. Schwartz, T. M. Jessell, Νευροεπιστήμη και συμπεριφορά. A. Καραμανλίδης (Επιμ.), (Χ. Καζλαρής, Α. Καραμανλίδης & Γ. Χ. Παπαδόπουλος, μετ.). Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Κατή, Δ. (2009). Γλώσσα και επικοινωνία στο παιδί (7η εκδ.). Αθήνα: Οδυσσέας. Kauschke C. (2012). Kindlicher Spracherwerb im Deutschen. Berlin: De Gruyter. Klann-Delius, G. (1999). Spracherwerb. Stuttgart – Weimar: Verlag J.B. Metzler. Klann-Delius, G. (2016). Spracherwerb. Eine Einführung. 3. aktualisierte und erweiterte Auflage. Stuttgart: J.B. Metzler, Part of Springer Nature - Springer-Verlag GmbH. Klein, W. (2007). Mechanismen des Erst- und Zweitspracherwerbs. In: Sprache – Stimme – Gehör, 31: 138-143. Leist-Villis, Α. (2016). Elternratgeber Zweisprachigkeit. 7. aktualisierte Edition. Stauffenburg-Verlag. Lundquist-Mog, A. & Widlok, B. (2015). DaF für Kinder (DLL8). Μünchen: Klett-Langenscheidt. Μaher, J. & Groves, J. (2012). Τσόμσκι. Εικονογραφημένος οδηγός. (Φ. Γαϊδατζή, μετ.). Αθήνα: Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη Α.Ε. Miller, G. (1995). Γλώσσα και ομιλία. Σ. Βοσνιάδου (Επιμ.), Ι. Ετμεκτζογλου, Ι. Διακίδου, Ε. Παπαδημητρίου, μετ.). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg. Müller, N., Kupish, T., Schmitz, K. & Cantone, K. (2006). Einführung in die Mehrsprachigkeitsforschung. Tübingen: Gunter Narr Verlag. Niederhauser, J. (2006). Die schriftliche Arbeit – kurz gefasst. Mannheim: Dudenverlag. Πήτα, Ρ. (1998). Ψυχολογία της Γλώσσας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Pinker, Steven (1996). Der Sprachinstinkt. Wie der Geist die Sprache bildet. (M. Wiese, Üb.) München: Droemer Knaur. Rathert, M. (2020). Psycholinguistik. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag. Rothweiler, M. (2007). Spracherwerb. In: J. Meibauer, U. Demske, J. Geilfuß-Wolfgang, J. Pafel, K. H. Ramers, M. Rothweiler & Μ. Steinbach (Hrgb.) Einführung in die germanistische Linguistik. Stuttgart – Weimar: Verlag J.B. Metzler. Weskamp, R. (2007). Mehrsprachigkeit. Braunschweig: Schroedel – Diesterweg – Klinkhardt.
Τελευταία Επικαιροποίηση
29-11-2021