Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται ότι οι φοιτητές/ήτριες θα είναι σε θέση να:
• διακρίνουν και να επιχειρηματολογούν σε σχέση με τις (μη)γραμματικές και (μη) αποδεκτές προτάσεις
• αναγνωρίζουν και να επιχειρηματολογούν σε σχέση με τις λεξικές, φραστικές και τις λειτουργικές κατηγορίες και τα χαρακτηριστικά τους
• περιγράφουν και να αναλύουν τη δομή της γερμανικής πρότασης με όρους συντακτικής ανάλυσης
• συνδέουν τα γλωσσικά δεδομένα με τη γλωσσολογική θεωρία
• συνδέουν τις θεωρητικές γνώσεις που αποκτήθηκαν με την πράξη, εφαρμόζοντάς τες στη διδασκαλία της γερμανικής ως ξένης γλώσσας
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του σεμιναρίου είναι η εμβάθυνση των βασικών αρχών του μαθήματος Γλωσσολογία ΙΙΙ. Με βάση τη γερμανική γλώσσα αλλά και σε σύγκριση με άλλες γλώσσες της οικογένειας των γερμανικών γλωσσών καθώς και με την ελληνική, θα μας απασχολήσουν τα παρακάτω θέματα, μεταξύ άλλων: (α) η σχέση γραμματικότητας και αποδεκτότητας, (β) οι λεξικές, οι φραστικές και οι λειτουργικές κατηγορίες, (γ) η θεωρία του Χ-Τονούμενου, (δ) οι μετασχηματιστικοί κανόνες, (ε) η δομή της πρότασης στη γερμανική γλώσσα, όπως λ.χ. η θέση του ρήματος.
Αξιολόγηση: Παράλληλα με την τακτική και ενεργή συμμετοχή στο μάθημα, προφορική παρουσίαση με λεπτομερές φυλλάδιο και γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου.
Προϋπόθεση: το υποχρεωτικό μάθημα Γλωσσολογία ΙΙΙ (Mορφολογία - Σύνταξη).
Λέξεις Κλειδιά
Σύνταξη, μέρη του λόγου, θεωρία Χ' τονούμενο, προσαρτήματα, συμπληρώματα, το ρήμα στη 2η θέση
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Altmann, Hans & Suzan Hahenmann (2005): Syntax fürs Examen. Linguistik fürs Examen. 2. überarbeitete Aufl. Bd. 1. Westdeutscher Verlag: Opladen.
Borsley, Robert D. (1991): Syntax-Theorie. Ein zusammengefasster Zugang. Deutsche
Bearbeitung Peter Suchsland. Niemeyer: Tübingen. 1997.
Brandt, Patrick et al. (1999): Sprachwissenschaft: Ein roter Faden für das Studium. Köln, Weimar, Wien: Böhlau.
Dürscheid, Christa (2000): Syntax: Grundlagen und Theorien. Opladen: Westdeuscher
Verlag.
Ernst, Peter (1999): Einführung in die synchrone Sprachwissenschaft. Präsens: Wien. Fanselow, Gisbert & Sascha W. Felix (1989): Sprachtheorie 2. Die Rektions-und
bindungstheorie. Eine Einführung in die Generative Grammatik. B. 1.UTB Francke: Tübingen.
Fries, Norbert (2005): Fries on CD. Vorträge und Vorlesungen 2002-2004.
Grewendorf, Günter, Hamm, Fritz & Sternefeld, Wolfgang (1983): Sprachliches Wissen. 3.
Aufl. Suhrkamp: Frankfurt.
Klenk, Ursula (2003): Generative Syntax. Gunter Narr. Tübingen.
Meibauer, Jörg et al (2007): Einführung in die germanistische Linguistik. Metzler: Stuttgart. Radford, Andrew et al. (1999): Linguistics: An Introduction. Cambridge University Press. Ramers, Karl Heinz (2007): Einführung in die Syntax. UTB Fink: Paderborn.
Wöllstein-Leisten Angelika, Axel Heilmann, Peter Stephan & Sten Vikner (1997): Deutsche
Satzstruktur: Grundlagen der syntaktischen Analyse. Stauffenburg: Tübingen.
Grammatiken
Helbig, Gerhard & Joachim, Buscha (2001): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig: Langenscheidt.
Duden-Grammatik (2005): Duden. Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. 7.
Auflage. Mannheim, Leipzig, Wien, Zürich: Bibliographisches Institut.
Eisenberg, Peter (1994): Grundriß der deutschen Grammatik. 3. Aufl. Stuttgart, Weimar: Metzler.
IdS- Grammatik (1997): Grammatik der deutschen Sprache. Zifonun, G, Hoffmann, L.
Strecker, B. u.a. 3 Bde. Berlin: de Gruyter.