Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχοι του μαθήματος
Το μάθημα α) θα παρουσιάσει το μυθιστόρημα Homo Faber του Ελβετού συγγραφέα Max Frisch, β) θα βοηθήσει τον φοιτητή/τη φοιτήτρια να εντάξει το έργο στην μεταπολεμική γερμανόφωνη λογοτεχνία, γ) θα δώσει τον φοιτητή/τη φοιτήτρια τα απαραίτητα εργαλεία και τις βασικές μεθόδους για την ανάλυση και ερμηνεία λογοτεχνικών κειμένων, δ) θα βοηθήσει τον φοιτητή/τη φοιτήτρια να αναλύσει και να ερμηνεύσει το λογοτεχνικό έργο του συγγραφέα εις βάθος, ε) θα βοηθήσει τον φοιτητή/τη φοιτήτρια να αναλύσει και να ερμηνεύσει ανάλογα λογοτεχνικά κείμενα άλλων συγγραφέων, ζ) θα βοηθήσει στην εξάσκηση της κατανόησης και της παραγωγής λόγου στη γερμανική γλώσσα στα πλαίσια της επιστημονικής θεματικής.
Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα μπορούν α) να αναλύσουν και β) να ερμηνεύσουν το μυθιστόρημα Homo Faber του Ελβετού συγγραφέα Max Frisch, γ) να αναλύσουν και δ) να ερμηνεύσουν τα λογοτεχνικά κείμενα άλλων συγγραφέων.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Περίληψη
Το μάθημα εστιάζει στο μυθιστόρημα Homo Faber του Ελβετού συγγραφέα Max Frisch. Επικεντρώνεται στην ανάλυση και ερμηνεία του λογοτεχνικού κειμένου με τη μέθοδο ενός close reading. Σε αυτό το πλαίσιο θα ασχοληθούμε σε ένα πρώτο βήμα με τα εργαλεία της κειμενικής ανάλυσης, σε ένα δεύτερο βήμα θα εμβαθύνουμε σε επίπεδο ερμηνείας συμπεριλαμβάνοντας και θεωρητικά κείμενα της ψυχανάλυσης και της φιλοσοφίας.
Διάγραμμα μαθήματος
1. Organisation (Themenverteilung der Referate)
2. Kurze Einführung in Leben u. Werk / Grundlagen zur Textanalyse und Textinterpretation
3. Close Reading I (Seiten 1-30)
4. Close Reading II (Seiten 30-60)
5. Close Reading III (Seiten 60-90)
6. Close Reading IV (Seiten 90-120)
7. Close Reading V (Seiten 120-150)
8. Close Reading VI (Seiten 150-180)
9. Close Reading VII (Seiten 180-Ende)
10. Interpretationsansätze I (Struktur von Zeit und Raum / Personenkonstellation / Motive)
11. Interpretationsansätze II (Die Entwicklung Homo Fabers)
12. Interpretationsansätze III (Kritische Theorie und Psychoanalyse)
13. Abschlusssitzung
Λέξεις Κλειδιά
Ελβετός συγγραφέας, μεταπολεμική περιόδου, ανάλυση λογοτεχνικού κειμένου, ερμηνεία λογοτεχνικού κειμένου
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Primärliteratur
Frisch, Max: Homo faber. Frankfurt am Main 1998.
Sekundärliteratur
Eisenbeis, Manfred (1991): Lektürehilfen Max Frisch „Homo faber“. Stuttgart: Klett.
Günther, Klaus (2007): „Was ist denn meine Schuld?“ Poetische Gerechtigkeit in Max Frischs Homo Faber. In: Gramm, Gerhard; Nordmann, Alfred; Schürmann, Eva (Hg.): Philosophie im Spiegel der Literatur. Felix Meiner Verlag, Hamburg:61-78.
Haupt, Ursula (1996): Weiblichkeit in Romanen Max Frischs. Frankfurt am Main; New York: P. Lang.
Heidenreich, Sybille (1991): Max Frisch: Homo Faber: Untersuchungen zum Roman. Hollfeld/Ofr.: J. Beyer.
Interpretationen. Romane des 20. Jahrhunderts. Stuttgart: P. Reclam 1993.
Jaques-Bosch, Bettina (1984): Kritk und Melancholie im Werk Max Frischs: zur Entwicklung einer für die schweizer Literatur typischen Dichotomie. Bern; New York: P. Lang.
Jung, Carl Gustav: Die Beziehung zwischen dem Ich und dem Unbewussten. Dtv, München: 1990.
Schmitz, Walter (1985): Max Frisch, das Spätwerk. Eine Einführung. Tübingen: Francke.