ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΣΕΙΣ: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΔΙΑΣΚΕΥΕΣ: ΓΕΡΜΑΝΟΦΩΝΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΕΡΙΔΙΑΒΑΣΕΙΣ: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΔΙΑΣΚΕΥΕΣ: ΓΕΡΜΑΝΟΦΩΝΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ / READINGS: FILM ADAPTATIONS: GERMAN-SREAKING TEXTS ON SCREEN
Τίτλος στα Γερμανικά Streifzüge: Literaturverfilmungen: Deutschsprachige Texte auf der großen Leinwand
ΚωδικόςΕΠ0553
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600020311

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 62
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΕΡΙΔΙΑΒΑΣΕΙΣ: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΔΙΑΣΚΕΥΕΣ: ΓΕΡΜΑΝΟΦΩΝΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600186752
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένονται τα εξής αποτελέσματα: επισταμένη γνώση των κειμένων, τόσο λογοτεχνικών όσο και κινηματογραφικών, που θα συζητηθούν στην τάξη/ εξοικείωση των φοιτητών με τα χαρακτηριστικά ή τις τάσεις που διατρέχουν την κινηματογραφική διασκευή στη διαχρονία/ανάπτυξη της ικανότητας των φοιτητών να αναγνωρίζουν και ν’ αναλύουν το είδος της μεταφοράς στο οποίο ανήκει μία ταινία/ ικανότητα για εφαρμογή των αφηγηματικών μεθοδολογικών εργαλείων σε συγκριτικές αναλύσεις φιλμικών κειμένων με τα αντίστοιχα λογοτεχνικά/ ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των φοιτητών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Είναι γνωστό ότι πάνω από το μισό περίπου των κινηματογραφικών ταινιών βασίζεται σε κάποιο έργο της λογοτεχνίας –δεδομένο το οποίο σήμερα, εποχή γενικευμένης αλληλεπίδρασης και ώσμωσης ανάμεσα στα «Μέσα» (intermediality), προσλαμβάνει ιδιαίτερη σημασία. Ως εκ τούτου η μεταφορά (ή «μετάφραση», «μετατροπή», «διαμεσολάβηση»...) μυθιστορημάτων, διηγημάτων, θεατρικών έργων κλπ. στη μεγάλη οθόνη αποτελεί διεπιστημονικό αντικείμενο των ανθρωπιστικών σπουδών με αυξανόμενη εμβέλεια. Τι αλλάζει, λοιπόν, όταν ένα λογοτεχνικό κείμενο γίνεται κινηματογραφική ταινία; Πώς περιγράφουμε αυτήν την αλλαγή, με άλλα λόγια ποια θεωρητικά εργαλεία είναι κατάλληλα να συλλάβουν αυτόν το μετασχηματισμό; Τι ζητήματα εγείρει η διασκευή ενός λογοτεχνικού έργου, δηλαδή ποια θέματα μπορούν να μας απασχολήσουν κατά την ανάλυση μιας ταινίας που έχει στηριχθεί σε λογοτεχνικό κείμενο; Το σεμινάριο προσεγγίζει πρωτοβάθμια το πεδίο της κινηματογραφικής διασκευής θέτοντας κατ’ αρχάς ένα θεωρητικό πλαίσιο, το οποίο θ’ αναπτυχθεί στα πρώτα εισαγωγικά μαθήματα. Εδώ θα επιχειρηθεί μια στοιχειώδης παρουσίαση της κινηματογραφικής γλώσσας και παραγωγής καθώς και μια εγγύτερη γνωριμία με θεωρήματα της διακειμενικότητας και της αφηγηματολογίας. Πάνω σ’ αυτή τη βάση θα αναπτυχθούν οι αναλύσεις κινηματογραφικών ταινιών –γερμανικών κατά προτίμηση – που χρησιμοποιούν ως πηγή λογοτεχνικά κείμενα (κατά βάση του «ευρωπαϊκού» κανόνα, με έμφαση στη γερμανική Γραμματεία). Τα έργα αυτά –τόσο τα λογοτεχνικά όσο και τα κινηματογραφικά – θα συζητηθούν στο σεμινάριο και θ’ αποτελέσουν το κύριο υλικό για τις παρουσιάσεις των φοιτητών/φοιτητριών. Διάγραμμα μαθημάτων Μάθημα 1ο Γιατί ανάλυση της κινηματογραφικής διασκευής; Πτυχές μιας προβληματικής/Η εποχή του «δια-»/ανάμεσα στα μέσα: intermediality→ θεωρίες /Μέσα κι επικοινωνία (παραγωγή- μέσο- πρόσληψη) /Η αλλαγή του μοντέλου της λογοτεχνίας- κινηματογράφος και λογοτεχνία ως αφηγηματικά, μυθοπλαστικά κείμενα. Ομοιότητες, διαφορές και μεταξύ τους σχέσεις/ Οι θεωρίες της διακειμενικότητας ως γενικό πλαίσιο για την περιγραφή των σχέσεων λογοτεχνίας- κινηματογράφου. Οργανωτικά- παρουσιάσεις- επισκόπηση μαθημάτων και βιβλιογραφίας. Μάθημα 2ο Εισαγωγή στη γλώσσα του κινηματογράφου (με προβολή επιλεγμένων σκηνών από «κλασικές» ταινίες και εξάσκηση των φοιτητών στην περιγραφή τους)/ αναλογίες με λογοτεχνία. Μάθημα 3ο Επίπεδα ανάλυσης ενός λογοτεχνικού κειμένου: γλώσσα- συντακτικό- ρητορικά σχήματα, αφήγηση- αφηγηματολογία, θέματα- μοτίβα-σύμβολα, λογοτεχνικά γένη/ είδη, λογοτεχνικές θεωρίες/μέθοδοι ανάλυσης λογοτεχνικών έργων (μαρξιστική, ψυχαναλυτική, φεμινιστική, συγκριτολογική κλπ.) Επίπεδα ανάλυσης ενός κινηματογραφικού κειμένου: πλάνο-μιζανσέν-μοντάζ, αφήγηση- αφηγηματολογία, θέματα- μοτίβα-σύμβολα, κινηματογραφικά είδη, θεωρίες κινηματογράφου/μέθοδοι ανάλυσης κινηματογραφικών έργων (σημειολογική, ψυχαναλυτική, κριτική της ιδεολογίας κλπ.) Αναζήτηση κοινών σημείων ανάλυσης στα δύο Μέσα. Η αφηγηματολογία ως «εργαλείο» περιγραφής της κοινής αφηγηματικής δομής λογοτεχνικών και κινηματογραφικών κειμένων. Μάθημα 4ο Πώς προσεγγίζουμε πρακτικά μια κινηματογραφική διασκευή; Μία checklist. Πρακτικές εφαρμογές ανάλυσης: Ο Θάνατος στη Βενετία (Mann- Visconti) και Effi Briest (Fontane- Fassbinder). Μαθήματα 5-12: Παρουσιάσεις των φοιτητών/φοιτητριών Μάθημα 13: Ανακεφαλαίωση-συμπεράσματα Προτεινόμενα έργα (ενδεικτικά): Traumnovelle- Eyes wide shut/ Arthur Schnitzler- Stanley Kubrick Mephisto/ Klaus Mann- István Szabό Die Blechtrommel/ Günter Grass- Volker Schlöndorff Perfume: The Story of a Murderer/ Patrick Süßkind- Tom Tykwer Kabale und Liebe/ Friedrich Schiller –Martin Hellberg/ Leander Haussmann/ Markus Hahn Mario und der Zauberer/Thomas Mann –Klaus Maria Brandauer Die verlorene Ehre der Katharina Blum/ Heinrich Böll - Volker Schlöndorff, Margarethe von Trotta Professor Unrat-Der blaue Engel: Heinrich Mann –Joseph von Sternberg Siddhartha/ Hermann Hesse- Conrad Rooks Die Welle/ Morton Rhue –Dennis Gansel Der Baader Meinhof Komplex/ Stefan Aust –Uli Edel Gruppenbild mit Dame/ Heinrich Böll –Aleksandar Petrović Die Büchse der Pandora/Frank Wedekind –G.W Pabst Lulu/Frank Wedekind –Rolf Thiele Felix Krull/ Thomas Mann –Kurt Hoffmann/ Detlev Buck Vorstadtkrokodile/ Max von der Grün –Christian Ditter Emil und die Detektive/ Erich Kästner –Gerhard Lamprecht/ Franziska Buch Der Vorleser –The Reader/ Bernhard Schlink-Stephen Daldry Homo Faber/ Max Frisch –Volker Schlöndorff/ Richard Dindo Reunion/ Fred Uhlman –Jerry Schatzberg (1989) Das siebte Kreuz – The Seventh Cross/Anna Seghers –Fred Zinnemann (USA 1944) Der Prozess –The Trial/ Franz Kafka – Orson Welles 1962/ David Hugh Jones, UK 1993 Wilhelm Meisters Lehrjahre – Falsche Bewegung/ Johann Wolfgang Goethe – Wim Wenders (BRD 1975)
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Τακτική και ενεργός παρουσία, προφορική παρουσίαση και μικρή εργασία ή εξετάσεις (ανάλογα με τον αριθμό των συμμετοχών)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Bordwell David & Thompson Kristin, Εισαγωγή στην τέχνη του κινηματογράφου, μτφ.-εισαγωγή Κατερίνα Κοκκινίδη, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2006
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
α) Γενικές εισαγωγικές μελέτες για τον κινηματογράφο (οι περισσότερες υπάρχουν στις πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες ή στο Goethe-Institut) Beicken Peter, Wie interpretiert man einen Film?, Reclam, Stuttgart 2004 Dick Bernard F., Anatomy of Film, St. Martins Press, New York 1998 Faulstich Werner& Faulstich Ingeborg, Modelle der Filmanalyse, Fink, Munchen 1977 Faulstich Werner, Einführung in die Filmanalyse, Narr, Tübingen 1980 Faulstich Werner, Medientheorien, Vandehoeck & Ruprecht, Göttingen 1991 Felix Jürgen (Hrsg.), Moderne Film Theorie, Theo Bender Verl., Mainz 2002 Gronemeyer Andrea, Film Schnellkurs, DuMont, Köln 2004 (11998) Korte Helmut, Einführung in die systematische Filmanalyse, Erich Schmidt, Berlin 2001 Kracauer Siegfried, Theorie des Films. Die Errettung der äußeren Wirklichkeit, Suhrkamp, Frankfurt a.M. 1985 (11960/64) Lapsley Robert, Westlake Michael, Film Theory: an Introduction, Manchester University Press, Manchester 1988 Prokop Dieter, Soziologie des Films, Fischer 1982 (11970, 1974) Stam Robert, Εισαγωγή στη θεωρία του κινηματογράφου, Πατάκης, Αθήνα 2006 Thompson Kristin, Bordwell David, Film History: An Introduction, McGraw Hill, New York, 2003 β) Γενικές μελέτες σχετικά με την κινηματογραφική διασκευή (οι περισσότερες περιέχουν και δοκίμια για επιμέρους έργα) Albersmeier Franz Josef, Roloff Volker (Hrsg.), Literaturverfilmungen, Φρανκφούρτη 1988 Bohnenkamp Anne, Literaturverfilmungen. Interpretationen. (Lernmaterialien), Reclam, Ditzingen 2004 Branigan Edward, Narrative comprehension and film, Routledge, 1992 Erlach Dietrich, Schurf Bernd u.a., Literaturverfilmung: Adaption oder Kreation?, Cornelsen 2001 McFarlane Brian, Novel To Film. An Introduction to the Theory of Adaptation, Clarendon Press, Oxford University Press, 1996 Gast Wolfgang, Film und Literatur. Grundbuch, Diesterweg 1993 Giddings Robert, Selby Keith, Wensley Chris, Screening the novel : the theory and practice of literary dramatization, Palgrave 2002. Helbig Jörg, Intermedialität. Theorie und Praxis eines interdisziplinären Forschungsgebiets, Erich Schmidt, Berlin 1998 Paech Joachim, Literatur und Film, Metzler, Στουτγάρδη 1997 Μωραΐτης Μάκης, Το μυθιστόρημα στον κινηματογράφο, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1990 Muller Gilbert H., Williams John Alfred, Ways in : approaches to reading and writing about literature and film, McGraw-Hill, 2003. Naremore James, Film Adaptation, Rutgers University Press, New Brunswick 2000 Rajewsky Irina O., Intermedialität, UTB Wisssenschaft 2002 Reuter Vibeke, Alfred Hitchcocks Handschrift: Vom literarischen zum filmischen Text, WVT, Trier 2005 Reynolds Peter, Novel images: literature in performance, Routledge 1993 Ryan Marie-Laure, Narrative across media : the languages of storytelling, University of Nebraska Press 2004 Zander Peter, Thomas Mann im Kino, Bertz + Fischer 2005 Stam Robert, Literature through film: realism, magic, and the art of adaptation, Blackwell Publ., 2005 Stam Robert and Raengo Alessandra (ed.), Literature and Film. A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation, Blackwell, 2005 Tibbetts John C., Welsh James Michael, The encyclopedia of novels into film, Facts on File, 1998. Welsh James M., Lev Peter (ed.), The literature/film reader: issues of adaptation, Scarecrow, Plymouth 2007 γ) Μελέτες για την αφηγηματολογία και τη διακειμενικότητα Genette Gerard, Σχήματα ΙΙΙ : ο λόγος της αφήγησης : δοκίμιο μεθοδολογίας και άλλα κείμενα, (μτφ Μπάμπης Λυκούδης.-επιμ. Καψωμένος Ερατοσθένης) Πατάκης, Αθήνα 2007 Καψωμένος Ερατοσθένης, Αφηγηματολογία, Πατάκης, Αθήνα 2003 Martinez Mathias, Scheffel Michael, Einführung in die Erzähltheorie, Beck, Μόναχο 2003 Riffaterre Michael, Text Production, μτφ. Terese Lyons, Columbia University Press, Νέα Υόρκη 1983. Ryan Marie-Laure, Narrative across media : the languages of storytelling, University of Nebraska Press, 2004. Stanzel Franz Karl, Θεωρία της αφήγησης, (μτφ. Κυριακή Χρυσομάλλη-Henrich), University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1999 Stanzel Franz Karl, Cohn Dorrit, Unterwegs: Erzähltheorie für Leser, Vandehoeck & Ruprecht, Göttingen 2002 Still Judith και Worton Michael (επιμ.), Intertextuality: Theories and practices, Manchester University Press, Μάντσεστερ και Νέα Υόρκη 1990. δ) Internet us.imdb.com/a2z (Internet Movie Database) http://www.cinema-sites.com (cinema sites) www.sa.ua.edu/TCF/welcome.html (screensite: Film&TV Studies) www.lib.utexas.edu/Pubs/guides/chadwickhealy/filmch.html (Film Index International)
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-10-2021