ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΤΕΛΟΣ: ΣΚΗΝΕΣ ΚΑΙ ΕΝΝΟΙΕΣ (ΑΡΧΗ - ΜΕΣΗ - -ΤΕΛΟΣ ΙΙΙ) - ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΤΕΛΟΣ: ΣΚΗΝΕΣ ΚΑΙ ΕΝΝΟΙΕΣ (ΑΡΧΗ - ΜΕΣΗ - -ΤΕΛΟΣ ΙΙΙ) - ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ / COMPARATIVE LITERATURE: END: SCENES AND CONCEPTS (BEGINNING - MIDDLE - END III) - ENHANCEMENT
Τίτλος στα ΓερμανικάEnde: Szenen und Konzepte (Anfang - Mitte -Ende III) - Vertiefung
ΚωδικόςΒΚ0280-ΕΜ
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600020319

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 5
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣΧειμερινό/Εαρινό-3

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΤΕΛΟΣ: ΣΚΗΝΕΣ ΚΑΙ ΕΝΝΟΙΕΣ (ΑΡΧΗ - ΜΕΣΗ - -ΤΕΛΟΣ ΙΙΙ) - ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600186784
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το σεμινάριο «ΤΕΛΟΣ: Σκηνές και Έννοιες» είναι το τρίτο μιας σειράς σεμιναρίων, η οποία εκτείνεται σε τρία εξάμηνα. Είναι αυτόνομο και μπορεί να επιλεχθεί από τους φοιτητές και τις φοιτήτριες μεμονωμένα. ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ η παρακολούθηση των δύο προηγούμενων σεμιναρίων «ΑΡΧΗ» και «ΜΕΣΗ».
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Εξοικείωση των φοιτητών με πολιτισμικές και λογοτεχνικές θεωρίες σχετικές με την έννοια του "τέλους" - Εξάσκηση στη διατύπωση υποθέσεων και ερευνητικών ερωτημάτων - Κριτική μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Περιεχόμενο Μαθήματος
Να θεωρήσουμε ότι μετά το «τέλος» δεν υπάρχει τίποτε; Ή μήπως ότι παράγει πάντα το «τέλος» και την επόμενη αρχή; Και αντίστροφα: άραγε κάθε αρχή εμπερικλείει πάντα το τέλος της; Αλλά και άλλες ερωτήσεις θα μπορούσαμε επίσης να θέσουμε - ας πούμε: Έχει ακόμη νόημα η τελεολογία; Τελειώνει η αθωότητα το 1914, τελειώνει η ιστορία το 1989, όπως προέβλεπε ο Francis Fukuyama, και μπορεί ο καπιταλισμός να φανταστεί το (δικό του) τέλος; Φτάνει κανείς στο τέλος του χώρου, όταν φτάνει στα πέρατα του κόσμου; Σηματοδοτεί η εποχή μας το τέλος της εποχής της λογοτεχνίας, της γραφής και του τυπογραφικού σύμπαντος του Γουτεμβέργιου; Τι μαρτυρά μια λογοτεχνική σκηνή θανάτου, τι μαρτυρά η Αποκάλυψη ή η Νέκυια από τον Όμηρο και εξής για «τη ζωή μετά»; Πώς διαφεύγει κανείς του τέλους – με τη μέθοδο της κρυογενετικής και την προστασία του κλίματος; Με αυτές τις ερωτήσεις, μεταξύ άλλων, καταπιάνεται το σεμινάριο, το οποίο επιχειρεί να φωτίσει λογοτεχνικές, πολιτισμικές, πολιτικές και επιστημολογικές έννοιες του «τέλους», του «τέρματος», της «παύσης», της «λήξης», της «εκπλήρωσης», χωρίς ωστόσο να αξιώνει να καλύψει όλο τους το φάσμα (και χωρίς, ασφαλώς, να αναπτύσσεται σε ευθύγραμμη χρονική ακολουθία). Διαβάζοντας και συζητώντας κριτικά διάφορα κείμενα, θα εστιάσουμε, για παράδειγμα, σε χρονικές (ιστορικές) καθώς και χωρικές (γεωγραφικές) μορφές του τέλους· θα ασχοληθούμε με το ανθρώπινο τέλος αλλά και το πλανητικό τέλος (καθώς και τις – βιολογικές ή πολιτικές – προσπάθειες αποτροπής τους)· θα αναλύσουμε σκηνοθεσίες του «τέλους» στη λογοτεχνία, τα μέσα, τον πολιτισμό και τη φιλοσοφία· και, ακόμη, θα συζητήσουμε το «τέλος του ανθρώπινου υποκειμένου» μέσα από την οπτική του κριτικού μετανθρωπισμού (Posthumanismus). Βαθμηδόν θα διαπιστώσουμε ότι «τέλος» δεν σημαίνει απλώς ολοκλήρωση και αφανισμό, αντιθέτως: είναι διαπραγμάτευση και ώθηση για δράση. Διότι όσο το τέλος επίκειται, παράγει και καθορίζει το μέλλον.
Λέξεις Κλειδιά
Πολιτισμικές και λογοτεχνικές θεωρίες για την έννοια του "τέλους"
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων251
Συγγραφή εργασίας / εργασιών502
Σύνολο753
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Παρουσίαση ενός θέματος στο σεμινάριο και συγγραφή εργασίας
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-05-2022