ΣΕ ΕΜΜΕΤΡΗ ΜΟΡΦΗ: Η ΠΟΙΗΣΗ ΩΣ ΔΟΚΙΜΙΟ, ΑΦΗΓΗΣΗ, COLLAGE - ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΕ ΕΜΜΕΤΡΗ ΜΟΡΦΗ: Η ΠΟΙΗΣΗ ΩΣ ΔΟΚΙΜΙΟ, ΑΦΗΓΗΣΗ, COLLAGE - ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ / IN VERSE: POETIC ESSAY, NARRATIVE, COLLAGE - ENHANCEMENT
Τίτλος στα ΓερμανικάIn Versform: Gedichtete Erzählungen, Essays, Collagen - Vertiefung
ΚωδικόςΒΚ0278-ΕΜ
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600020332

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 7
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣΧειμερινό/Εαρινό-3

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣΕ ΕΜΜΕΤΡΗ ΜΟΡΦΗ: Η ΠΟΙΗΣΗ ΩΣ ΔΟΚΙΜΙΟ, ΑΦΗΓΗΣΗ, COLLAGE - ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600186807
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με ζητήματα ποιητικής (ανάγνωση επιλεγμένων ποιητικών αποσπασμάτων) - Συζήτηση με τους (Έλληνες) μεταφραστές και μεταφράστριες των γερμανικών κειμένων που θα αναλυθούν στο πλαίσιο του σεμιναρίου - Εξάσκηση στη διατύπωση ερευνητικών υποθέσων και ερωτημάτων
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ο γερμανικός 20ός αιώνας πειραματίζεται με διάφορες μορφές ποίησης. Ο Arnfrid Astel, ας πούμε, γράφει ένα από τα πιο σύντομα ποιήματα της γερμανικής λογοτεχνίας με τίτλο «Grabschrift auf einen Floh» / «Επιτάφιος σε έναν ψύλλο», καταφέρνοντας να μεταδώσει, μόλις σε ένα δίστιχο, μια ιδιαίτερα κωμική διάσταση: «Hier liegt / der springende Punkt» («Ενθάδε κείται / η πηδηχτή τελεία» — αλλά εξίσου θα σήμαινε: το «βασικό σημείο», το «ουσιώδες»). Ενώ, την ίδια περίπου περίοδο, ο Walter Höllerer υποστηρίζει με θέρμη το εκτενές ποίημα, το «Langgedicht», επειδή αυτό στρέφεται, όπως λέει, ενάντια στη «λακωνικότητα» και τα «αυστηρά σχήματα». Προπάντων όμως: το «μακροποίημα» μοιάζει να διαχειρίζεται αλλιώς την πραγματικότητα. Καθώς συνενώνει τις πλέον διαφορετικές —και, όχι σπάνια, κοινότοπες— αντιλήψεις· ανασυνθέτει την ιστορία πολυφωνικά· αξιώνει επική ολότητα· εγκαταλείπει κανόνες και όρια ή, ακόμη, δεν διστάζει να αφήσει πίσω του αυτό που ονομάζουμε «τόνο προσωπικό». Ακριβώς για τους λόγους αυτούς, σύμφωνα με ορισμένους, αποτελεί το κατεξοχήν πολιτικό είδος ποίησης. Διαβάζοντας από κοινού και συζητώντας επιλεγμένα παραδείγματα, το σεμινάριο θα παρακολουθήσει μερικούς από τους σημαντικότερους σταθμούς των «μακροποιημάτων». Ειδικότερα, θα εστιάσει σε λυρικά δοκίμια, έμμετρες αφηγήσεις και collage ποιημάτων των τελευταίων ετών, όπως για παράδειγμα: «Der Untergang der Titanic: Eine Komödie» (1978) του Hans Magnus Enzensberger· «Vom Schnee oder Descartes in Deutschland» (2003) του Durs Grünbein· «Annette, ein Heldinnenepos» (2020) της Anne Weber· «Die Sprache von Gibraltar» (2016) του Björn Kuhligk. Συγχρόνως, θα προσκληθούν οι μεταφραστές και οι μεταφράστριες των κειμένων αυτών για να φωτίσουν, από τη δική τους οπτική αυτή τη φορά, ζητήματα που σχετίζονται με την απόδοση του είδους αυτού στα ελληνικά.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων251
Εκπόνηση μελέτης (project)502
Σύνολο753
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καλούνται να κάνουν μια δημόσια παρουσίαση (Referat) σε θέμα της επιλογής τους. Στο τέλος καλούνται να υποβάλουν είτε μια γραπτή εργασία (ομαδική ή ατομική) είτε να πάρουν συνέντευξη από τους προσκεκλημένους μεταφραστές/μεταφράστριες. Σε περίπτωση που επιλέξουν το δεύτερο, τη συνέντευξη δηλαδή, είναι δυνατό να χρησιμοποιήσουν και άλλα μέσα (video ή podcast).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Björn Kuhligk, Die Sprache von Gibraltar, Berlin, Hanser 2016 / Η γλώσσα του Γιβραλτάρ, μτφρ. Άκης Παραφέλας & Μαρία Οικονόμου, Αθήνα, Ενύπνιο 2022.
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-05-2022