ΜΙΚΡΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜΙΚΡΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ / MICROTEACHING AND STUDENT PRACTICE
ΚωδικόςΥΕ22Π
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΕυάγγελος Πεπές
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000546

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού(2013-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 86
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΕαρινό-8

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜΙΚΡΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600187559

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΘεολογική
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ Δ (94)
ΗμερολόγιοΤρίτη 08:00 έως 10:00
ΚτίριοΘεολογική
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ Α ΜΙΚΡΗ (95)
ΗμερολόγιοΤρίτη 10:00 έως 12:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΥΕ21Π ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν: Να έχουν διαμορφώσει μία ολόπλευρη εμπειρική - βιωματική αντίληψη για τα χαρακτηριστικά και τις ιδιαιτερότητες του διδακτικού έργου, το οποίο πρόκειται να αναλάβουν ως μελλοντικοί εκπαιδευτικοί. Ειδικότερα, θα είναι σε θέση να γνωρίζουν στην πράξη τις βασικές προϋποθέσεις επιτυχούς έκβασης της διδασκαλίας, να μπορούν να εφαρμόζουν παιδαγωγικές τεχνικές διάγνωσης των ιδιαίτερων μαθησιακών δυνατοτήτων και προοπτικών των μαθητών τους, να έχουν την εμπειρία επιλογής των κατάλληλων παιδαγωγικών αρχών και διδακτικών μεθόδων κατά τη διδασκαλία τους σε κάθε μαθησιακό περιβάλλον.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο πλαίσιο του μαθήματος υλοποιείται το Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης ως δράση του Εργαστηρίου Παιδαγωγικής – Χριστιανικής Παιδαγωγικής του Τμήματος. Το Πρόγραμμα πραγματοποιείται εντός Επιχειρησιακού Προγράμματος (ΕΣΠΑ) και διεξάγεται σε συνεργασία με δίκτυο εύρους πενήντα (50) Φορέων Υποδοχής, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται Πειραματικά, Επαγγελματικά, Εσπερινά, Εκκλησιαστικά και Διαπολιτισμικά Σχολεία, καθώς και ένα Σχολείο Ειδικής Αγωγής της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Προγράμματος, οι φοιτητές έρχονται σε φυσική επαφή με το σχολικό περιβάλλον, γνωρίζουν τη διοικητική, οργανωτική και παιδαγωγική λειτουργία της σχολικής μονάδας και λαμβάνουν μέρος στις δραστηριότητές της. Παράλληλα, παρακολουθούν τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών στις σχολικές τάξεις, προετοιμάζονται με μικροδιδασκαλίες εντός του Εργαστηρίου Παιδαγωγικής του Τμήματος, προβαίνουν στην υλοποίηση δύο (2) διδασκαλιών σε πραγματικές συνθήκες και ελέγχουν τα αποτελέσματα των διδασκαλιών τους στα επόμενα μαθήματα. Διδακτικές Ενότητες: 1. Εισαγωγή στις Μικροδιδασκαλίες και την Πρακτική Άσκηση 2. Μοντέλα Μικροδιδασκαλιών και Πρακτικής Άσκησης. 3.Οι Μικροδιδασκαλίες και το μάθημα των Θρησκευτικών. 4. Η Πρακτική Άσκηση και το μάθημα των Θρησκευτικών 5. Σχεδιασμός Μικροδιδασκαλιών 6. Σχεδιασμός Πρακτικής Άσκησης 7. Μικροδιδασκαλίες στο Εργαστήριο Παιδαγωγικής – Χριστιανικής Παιδαγωγικής I 8. Μικροδιδασκαλίες στο Εργαστήριο Παιδαγωγικής – Χριστιανικής Παιδαγωγικής II 9. Μικροδιδασκαλίες στο Εργαστήριο Παιδαγωγικής – Χριστιανικής Παιδαγωγικής III 10. Πρακτική Άσκηση σε εκπαιδευτικούς φορείς I 11. Πρακτική Άσκηση σε εκπαιδευτικούς φορείς II 12. Πρακτική Άσκηση σε εκπαιδευτικούς φορείς III 13. Συνολική αξιολόγηση
Λέξεις Κλειδιά
Μικροδιδασκαλίες, πρακτική άσκηση, πληροφορική, νέες Τεχνολογίες, μάθημα Θρησκευτικών, πολυμέσα, εκπαιδευτική τεχνολογία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
1. Παρουσιάσεις κατά τη διδασκαλία (pptx) 2. Οι φοιτητές χρησιμοποιούν τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση 3. Διαμορφωτική αξιολόγηση της χρήσης της τεχνολογίας (Τ.Π.Ε.) από τους φοιτητές 4. Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται είτε δια ζώσης είτε ηλεκτρονικά
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις522,1
Εργαστηριακή Άσκηση461,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100,4
Πρακτική (Τοποθέτηση)502
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων100,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών301,2
Εξετάσεις20,1
Σύνολο2008
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή στις εξετάσεις του μαθήματος είναι η επιτυχής ολοκλήρωση του Προγράμματος Πρακτικής Άσκησης. Αξιολόγηση όλων των Μικροδιδασκαλιών και όλων των φάσεων της Πρακτικής Άσκησης (50% της τελικής βαθμολογίας). Προφορικές εξετάσεις (50% της τελικής βαθμολογίας).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ρεράκης Ηρ. & Πεπές Ε., Πρακτική Άσκηση και Μικροδιδασκαλίες, εκδ. Δέσποινα Σφακιανάκη, Θεσσαλονίκη 2018.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Metzer Y., Εγχειρίδιο μικροδιδασκαλίας, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, Λευκωσία, 1983 Βρεττός Ι., Μη λεκτική συμπεριφορά εκπαιδευτικού – μαθητή: άσκηση με μικροδιδασκαλία, εκδ. Ατραπός, Θεσσαλονίκη, 2003 Βρεττός Ι., Μικροδιδασκαλία και άσκηση διδακτικών δεξιοτήτων, εκδ. Ατραπός, Αθήνα 2002 Βρεττός Ι., Μικροδιδασκαλία: αποτελεσματικότητα και επιφυλάξεις, εκδ. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεσσσαλονίκη 1990 Κουγιουρούκη Μ., Ο ρόλος της μικροδιδασκαλίας στο πλαίσιο της εκπαίδευσης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών: απόψεις υποψηφίων και υπηρετούντων εκπαιδευτικών, εκδ. Αφοί Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2003 Χατζηδήμου Δ., Η μικροδιδασκαλία στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών. Μία θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση, εκδ. Αφοί Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1997
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-11-2021