Ιστορία της μουσικής (17ος-19ος αιώνας)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙστορία της μουσικής (17ος-19ος αιώνας) / History of music (17th-19th century)
ΚωδικόςΙΠ1002
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013856

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 113
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΥποχρεωτικό214
ΣύνθεσηΥποχρεωτικό214

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙστορία της μουσικής (17ος-19ος αιώνας)
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600188999

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 8 (317)
ΗμερολόγιοΤρίτη 09:00 έως 12:00
Τύπος Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΙΠ1004 Εισαγωγή στη μουσικολογία / μουσικές επιστήμες
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στo πλαίσιo του μαθήματος αναμένεται ότι οι φοιτητές θα • κατανοήσουν τους θεωρητικούς και ιστορικούς άξονες της ιστορικής έρευνας • γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της ποιοτικής έρευνας • μάθουν διάφορους τρόπους συλλογής ποιοτικών δεδομένων • εξοικειωθούν με μεθοδολογικά και πρακτικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν από την εμπλοκή του ερευνητή στο πεδίο που μελετά • εξασκηθούν στην ανάλυση και την ερμηνεία ποιοτικών δεδομένων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα έχει εισαγωγικό χαρακτήρα και απευθύνεται σε φοιτητές/φοιτήτριες του δεύτερου εξαμήνου σπουδών. Παρέχει τις βασικές προκαταρκτικές γνώσεις για την Ιστορία της Μουσικής και λειτουργεί ως βάση και για άλλα μαθήματα του πεδίου Ιστορία-Πολιτισμός τα οποία προσφέρονται στο πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος. Ως προς το θεωρητικό περιεχόμενο, επιχειρείται μια γενική επισκόπηση της ιστορίας της μουσικής από τον πρώιμο 17ο μέχρι και τον όψιμο 19ο αιώνα. Η εξέταση της περιόδου αυτής γίνεται με παρουσίαση και ανάλυση επιλεγμένων ζητημάτων μουσικής υφής, τεχνικής, ύφους και αισθητικής και με παράλληλη ακρόαση ανάλογων μουσικών αποσπασμάτων. Κύριος στόχος του μαθήματος είναι η απόκτηση και η αφομοίωση γνώσεων για την στυλιστική και χρονολογική κατάταξη και ταξινόμηση των συνθετών και των εποχών όπου ανήκουν, για τα βασικά είδη μουσικής σύνθεσης, αλλά και την αισθητική και ιδεολογική θεώρηση της κάθε εποχής στο πλαίσιο της μουσικής ζωής. Επιπλέον, το μάθημα επιδιώκει και μια εξοικείωση με τους τρόπους μεθοδολογίας και τεκμηρίωσης της μουσικής ιστοριογραφίας (πρωτογενείς – δευτερογενείς πηγές). Ως προς το πρακτικό περιεχόμενο, θεωρείται πολύ βασική η ακουστική (μέσω ακρόασης) και η υφολογική (μέσω ανάγνωσης παρτιτούρας) εξοικείωση των φοιτητών/φοιτητριών με τα μουσικά έργα του 17ου – 19ου αιώνα, τα οποία συγκροτούν τον ρεπερτοριακό κανόνα της έντεχνης δυτικής μουσικής για τη συγκεκριμένη περίοδο. Για το λόγο αυτό, ένα σημαντικό μέρος κάθε παράδοσης θα αφιερώνεται στην ακρόαση και ανάλυση μουσικών έργων με παρτιτούρα (audio + score) μέσα στην τάξη, με τη συμμετοχή των φοιτητών, ερωτήσεις και συζήτηση. Θα τίθενται ζητήματα μουσικής, υφής, μορφολογίας, στυλιστικού προσδιορισμού, οργανοχρησίας και στυλιστικής αποτίμησης. Το κομμάτι αυτό της «μουσικής ανθολογίας» (Music appreciation) αποτελεί σημαντικό μέρος του περιεχομένου του μαθήματος και βασικός λόγος δια ζώσης παρακολούθησής του. Ως προς τη βιβλιογραφία, τα συγγράμματα και τις πηγές μελέτης για μάθημα, ο διδάσκων ενθαρρύνει σημαντικά ―για το κομμάτι αυτό της ιστορίας της μουσικής το οποίο οι περισσότεροι φοιτητές/-τριες έχουν ήδη μια εξοικείωση θεωρητική και πρακτική από τις έως τώρα γνώσεις τους― την αναζήτηση πληροφοριών και υλικού όχι από μία μόνο πηγή (λ.χ. ένα σύγγραμμα). Για το λόγο αυτό, σε κάθε μάθημα (αλλά και συνολικά για όλα τα μαθήματα στο τέλος) θα δίνονται αναλυτικές οδηγίες για αναζήτηση των ιστορικών ζητημάτων που αναλύονται στο μάθημα σε διαφορετικές πηγές, οι οποίες καλύπτουν τα συγγράμματα, τις επιπλέον βοηθητικές πηγές στο e-learning, αλλά και ηλεκτρονικές πηγές προσβάσιμες σε όλους.
Λέξεις Κλειδιά
Ιστορία, Barock, Διαφωτισμός, Κλασικισμός, Ρομαντισμός, basso continuo, όπερα, οργανική μουσική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων461,5
Φροντιστήριο160,5
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων160,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η βαθμολόγηση των φοιτητριών/φοιτητών που θα δηλώσουν το μάθημα γίνεται με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Σιώψη, Αναστασία. Η μουσική στην Ευρώπη του δέκατου ένατου αιώνα. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γ. Δάρδανος, 2005 2. Γκερ, Λύντια. Το φανταστικό μουσείο των μουσικών έργων. Αθήνα: Εκκρεμές, 2005
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1.Carter,Tim. The Cambridge History of Seventeenth-Century Music, Cambridge University Press, March 2008, https://doi.org/10.1017/CHOL9780521792738. 2. Glenn Stanley. "Historiography." Grove Music Online. Oxford Music Online. 2 Dec. 2011 http://www.oxfordmusiconline.com/subscriber/article/grove/music/51674. 3. Rosen, Charles. The Classical Style: Haydn, Mozart, Beethoven, (New York 1971). 4. Rosen, Charles (1972 expanded 1997). The Classical Style. New York: W.W. Norton. ISBN 978-0-393-04020-3 (expanded edition with CD, 1997) 5. Newmann,William S. The Sonata in the Classic Era - The Second Volume of A History of the Sonata Idea. Chapel Hill: The University of North Carolina Press; 1963. 6. H. C. Robbins Landon, Beethoven. Sein Leben und seine Welt in zeitgenössischen Bildern und Texten, Ζυρίχη 1970. 7. Hanning, Barbara Russano; Grout, Donald Jay (1998 rev. 2006)- Concise History of Western Music. W.W. Norton & Company. ISBN 0-393-92803-9 (hardcover). 8. Grout, Donald Jay; Palisca, Claude V. (1996) - A History of Western Music, Fifth Edition. W.W. Norton & Company. ISBN 0-393-96904-5 (hardcover). 9. Jim Samson. "Romanticism." Grove Music Online. Oxford Music Online. 15.32016 http://www.oxfordmusiconline.com/subscriber/article/grove/music/23751. 10. Ringer, ed.: Man and Music: the Early Romantic Era (London, 1990) 11. Samson, Jim. ed.: Man and Music: the Late Romantic Era (London, 1991) 12. Daverio, J. Nineteenth-Century Music and the German Romantic Ideology (New York, 1993) 13. Rosen, Charles.The Romantic Generation (London, 1996) 14. Samson, Jim. The Cambridge History of Nineteenth-Century Music, Cambridge University Press, (Cambridge, 2002).
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-07-2022