Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και φοιτήτριες μετά το πέρας του μαθήματος
θα έχουν κατανοήσει τις βασικές
θέσεις των κλασικών οπτικών για τον σχεδιασμό του αναλυτικού προγράμματος, το
ιστορικοκοινωνικό πλαίσιο εντός του οποίου γεννήθηκαν και αναπτύχθηκαν και την επιρροή
τους στην εκπαίδευση. Με βάση την κατανόηση των προηγουμέν
ων, θα μπορούν να
διακρίνουν την επιρροή αυτών των οπτικών σε κείμενα που αναφέρονται στο ζήτημα του
σχεδιασμού του αναλυτικού προγράμματος, καθώς και σε σύγχρονα αναλυτικά
προγράμματα της ελληνικής εκπαίδευσης.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα παρουσιάζονται και συζητούνται οι οπτικές για τον σχεδιασμό του αναλυτικού
προγράμματος. O όρος σχεδιασμός του αναλυτικού προγράμμα
τος αναφέρεται σε θέσεις που
αφορούν τη διαδικασία, δηλαδή τη διαδοχή των φάσεων του σχεδιασμού και τα υποκείμενα
που την προσδιορίζουν, καθώς και τους σκοπούς και το περιεχόμενο. Ο όρος οπτική για τον
σχεδιασμό του αναλυτικού προγράμματος σημαίνει έναν συ
γκεκριμένο τρόπο με τον οποίο
βλέπουμε το αναλυτικό πρόγραμμα, έναν συγκεκριμένο τρόπο θεωρητικής προσέγγισης και
πρακτικής αντιμετώπισης του ζητήματος του σχεδιασμού του αναλυτικού προγράμματος.
Έχει δεοντολογικό και όχι περιγραφικό χαρακτήρα, αφού αναφέρ
εται σε θέσεις για το πώς
πρέπει να σχεδιάζεται ένα αναλυτικό πρόγραμμα. Πιο συγκεκριμένα, συζητούμε τις θέσεις που αφορούν τους σκοπούς, το περιεχόμενο και τους ρόλους τους οποίους παίζουν οι
εκπαιδευτικοί και οι μαθητές στην κατασκευή και την υλοποίηση
του αναλυτικού
προγράμματος στις εξής οπτικές: α) παραδοσιακή, β) μαθητοκεντρική, γ) της κοινωνικής
αποτελεσματικότητας, δ) της κοινωνικής ανασυγκρότησης, ε) της απελευθερωτικής αγωγής και στ) της κριτικής ανασυγκρότησης.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βρεττός, Ι. & Καψάλης, Α. (2009)
Αναλυτικά Προγράμματα. Θεωρία, Έρευνα και Πράξη
.
Τέταρτη Έκδοση. Αθήνα.
Νούτσος, Μ. (1983)
Διδακτικοί Στόχοι και Αναλυτικό Πρόγραμμα. Κριτική μιας Σύγχρονης
Παιδαγωγικής Ιδεολογίας
. Γιάννινα: Δωδώνη.
Ντιούι Τ. (1982)
Το σχολείο που μ’ αρέσει
[The School and Society]. Αθήνα: Γλάρος.
Ρά
σης, Σ. (1988)
Η Ανθρωπιστική Παιδεία στη Σύγχρονη Εκπαίδευση
. Θεσσαλονίκη:
Παρατηρητής.
Ράσης, Σ. (2003) «Η Κρίση της Προοδευτικής Εκπαίδευσης και η Εμφάνιση της
Ανασυγκροτικής Φιλοσοφίας της Παιδείας» στο
Η Παιδεία στην Αυγή του 21
ου
Αιώνα
.
Πάτρα: Εργαστ
ήριο Ιστορικού Αρχείου Νεοελληνικής και Διεθνούς Εκπαίδευσης.
Ράσης, Σ. (2006) «Ριζοσπάστες Ρεβιζιονιστές Ιστορικοί της Εκπαίδευσης: Ένα Σύντομο
Φωτεινό Διάλειμμα στην Ιστοριογραφία της Αμερικανικής Εκπαίδευσης» στο Τζήκας, Χ.
(επιμ)
Ζητήματα Ιστορίας και
Ιστοριογραφίας της Εκπαίδευσης
. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Φλουρής, Γ. (2000)
Αναλυτικά Προγράμματα για μια Νέα Εποχή στην Εκπαίδευση
. Έβδομη
Έκδοση. Αθήνα: Γρηγόρης.
Χατζηγεωργίου, Γ. (1998)
Γνώθι το Curriculum. Γενικά και Ειδικά Θέματα Αναλυτικών
Προγραμμάτ
ων και Διδακτικής
. Αθήνα
:
Ατραπός
.