ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΥΓΧΡΟΝΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ / Contemporary Philosophy
ΚωδικόςΦ114
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνος Καβουλάκος
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009361

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 226
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣύγχρονη Φιλοσοφία
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600189498
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Θα έχουν εξοικειωθεί με τις γενικές κατευθύνσεις των κύριων φιλοσοφικών ρευμάτων του 20ού αιώνα (φαινομενολογία/υπαρξισμός, αναλυτική φιλοσοφία/φιλοσοφία της γλώσσας, δυτικός μαρξισμός/κριτική θεωρία). - Θα έχουν αποκτήσει την ικανότητα περαιτέρω μελέτης της σκέψης των κύριων εκπροσώπων αυτών των ρευμάτων.
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η παράδοση αποσκοπεί στην εισαγωγική εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τα τρία βασικά ρεύματα της σύγχρονης φιλοσοφίας του 20ου αιώνα: Τη φαινομενολογία, την αναλυτική φιλοσοφία και τον δυτικό μαρξισμό. Η εξέταση των τριών ρευμάτων θα στηριχθεί στην αναφορά στους κύριους εκπρόσωπούς της και στην επίδρασή τους σε άλλους στοχαστές στην πορεία του 20ου αιώνα. Πιο συγκεκριμένα θα συζητηθούν: 1) Η φαινομενολογία, με αναφορά στον θεμελιωτή της Έντμουντ Χούσερλ και στον Χάιντεγκερ. Εξετάζονται επίσης οι επιδράσεις της στην ερμηνευτική του Χάνς Γκ. Γκάνταμερ και στην αποδόμηση του Ζακ Ντεριντά. 2) Η αναλυτική φιλοσοφία, με αναφορά στους θεμελιωτές της Μπέρτραντ Ράσσελ, Γκότλομπ Φρέγκε και, κυρίως, Λούντβιχ Βιτγκενστάιν. Εξετάζονται επίσης οι συνεχιστές αυτής της κατεύθυνσης στη Σχολή της Βιέννης (Σλικ, Κάρναπ, Νόυρατ) και στην ιστορική προσέγγιση της επιστήμης (Κουν, Φεγιεράμπεντ, Λάκατος). 3) Ο δυτικός μαρξισμός, με αναφορά στον θεμελιωτή του Γκέοργκ Λούκατς και στους συνεχιστές αυτής της κατεύθυνσης στο πλαίσιο της κριτικής θεωρίας (Χορκχάιμερ, Αντόρνο, Χάμπερμας), του δομισμού (Αλτουσέρ) και του μεταδομισμού (Φουκώ). 4) Η γενική τάση των ρευμάτων της φιλοσοφίας του 20ου αιώνα προς μια κριτική του υποκειμένου και του λόγου του ως συνέχεια της αποδόμησης των μεγάλων φιλοσοφικών συστημάτων που έλαβε χώρα κατά τον 19ο αιώνα.
Λέξεις Κλειδιά
Σύγχρονη Φιλοσοφία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων843,4
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση της επίδοσης κατά την τελική εξέταση θα ελέγχει τη μελέτη των μερών του εγχειριδίου και του εκπαιδευτικού υλικού που διδάχθηκαν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ζαν-Μισέλ Μπενιέ, Ιστορία της νεωτερικής και σύγχρονης φιλοσοφίας. Αθήνα: Καστανιώτης 1999. Encyclopedie de la Pleiade, Ιστορία της φιλοσοφίας, 20ος αιώνας. Σύγχρονα φιλοσοφικά ρεύματα. Αθήνα: ΜΙΕΤ 1987.
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-07-2021