ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / Aims and Directions in Intercultural Education
ΚωδικόςΠ2201
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑναστασία Κεσίδου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009264

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 55
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣτόχοι και κατευθύνσεις στη διαπολιτισμική εκπαίδευση
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600189530
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα - ευαισθητοποιηθούν ως μελλοντικοί εκπαιδευτικοί σχετικά με την ετερότητα στην κοινωνία και τον αντίκτυπο που έχει στην εκπαίδευση - διακρίνουν ομοιότητες και διαφορές στην εκπαιδευτική πολιτική διαφόρων χωρών σε θέματα ετερότητας στην εκπαίδευση - κατανοήσουν τη φιλοσοφία της διαπολιτισμικής προσέγγισης και να είναι σε θέση να διακρίνουν ανάμεσα σε διαπολιτισμικές και μη προσεγγίσεις σε επίπεδο εκπαιδευτικής πολιτικής - συσχετίσουν θέματα που αφορούν τα στερεότυπα, τις προκαταλήψεις και τον ρατσισμό με την εκπαίδευση των μαθητών με μειονοτικό υπόβαθρο - κατανοήσουν το φαινόμενο της διγλωσσίας σε γλωσσολογικό και παιδαγωγικό επίπεδο και να το συσχετίσουν με τις προκλήσεις της εκπαίδευσης των μαθητών με μειονοτικό υπόβαθρο - γνωρίσουν βασικά πεδία της μειονοτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και να εφαρμόσουν σε αυτά τη διαπολιτισμική θεωρία, αξιοποιώντας τα σχετικά ερευνητικά πορίσματα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή στη θεματική (1ο μάθημα), Ο Μαρσίντ, μαθητής αλβανικής καταγωγής της Α ́ Γυμνασίου σε σχολείο της Κεντρικής Μακεδονίας: μια μελέτη περίπτωσης (2ο μάθημα), Μοντέλα διαχείρισης της ετερότητας στην εκπαίδευση (αφομοίωση, ενσωμάτωση, πολυπολιτισμικό, αντιρατσιστικό): τί δεν είναι η διαπολιτισμική εκπαίδευση (3ο μάθημα), Αξιώματα, αρχές και στόχοι της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης-η διαχείριση της εκπαιδευτικής ετερότητας στην Ελλάδα, την Ευρώπη και αλλού (4ο και 5ο μάθημα), Στερεότυπα, προκαταλήψεις, ρατσισμός (6ο και 7ο μάθημα), Η ένταξη των Ελληνοποντίων στην ελληνική εκπαίδευση και την αγορά εργασίας (8ο μάθημα), Η μειονοτική εκπαίδευση στη Δυτική Θράκη (9ο μάθημα), Διγλωσσία και εκπαίδευση (10ο μάθημα), Διαπολιτισμική εκπαίδευση, προγράμματα διδασκαλίας και σχολικά εγχειρίδια (11ο μάθημα), Η διαπολιτισμική εκπαίδευση στα Βαλκάνια (12ο μάθημα), Η ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση (13ο μάθημα)
Λέξεις Κλειδιά
διαπολιτισμική εκπαίδευση, εκπαίδευση μειονοτήτων, ρατσισμός, διγλωσσία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Γίνονται προβολές βίντεο μέσω Η/Υ, παρουσιάσεις με το πρόγραμμα powerpoint και χρήση ποικίλων ηλεκτρονικών μέσων στο πλαίσιο της εκπόνησης των εξαμηνιαίων εργασιών των φοιτητών (Internet, τράπεζες δεδομένων, κτλ.). Επίσης, γίνεται εκτενής χρήση της πλατφόρμας του e-learning και των δυνατοτήτων που προσφέρει (προετοιμασία πριν και υποστήριξη μετά τις επιμέρους συνεδρίες με ποικίλο εκπαιδευτικό υλικό, ανάθεση και ανάρτηση εργασιών από τους φοιτητές, κτλ), καθώς και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κατά την επικοινωνία με τους φοιτητές.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις150,6
Σεμινάρια241,0
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών401,6
Εξετάσεις30,1
Άλλο / Άλλα381,5
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται βάσει - της γραπτής τους επίδοσης στις τελικές εξετάσεις του μαθήματος - της επίδοσής τους στη γραπτή εργασία και στην προφορική παρουσίασή της - της συνολικής τους παρουσίας, συμμετοχής και συμβολής κατά τη διάρκεια του μαθήματος Τα κριτήρια αυτά γνωστοποιούνται στους συμμετέχοντες φοιτητές στην αρχή του εξαμήνου Γενικά αξιολογείται η ικανότητα που έχουν αναπτύξει οι φοιτητές για ανάλυση, σύνθεση, εφαρμογή και αξιολόγηση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Γκόβαρης, Χρήστος (2011). Εισαγωγή στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Αθήνα: Διάδραση. (LC1099.G65 2011, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Νικολάου, Γιώργος (2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Από την «ομοιογένεια» στην πολυπολιτισμικότητα. Αθήνα: Πεδίο. (LC3736.G8N55 2011, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Cummins, Jim (1999). Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την ενδυνάμωση σε μια κοινωνία της ετερότητας, Μεταφρ. Σ. Αργύρη. Αθήνα: Gutenberg. (LC3731.C8816 1999, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Dietrich, Ingrid (2006). «Παιδεία και πολυπολιτισμικότητα- η μεταβολή των αιτημάτων προς τα σχολεία», στο: Δ. Χατζηδήμου / Χ. Βιτσιλάκη (επιμ.), Το σχολείο στην κοινωνία της πληροφορίας και της πολυπολιτισμικότητας, Πρακτικά ΙΑ΄ Διεθνούς Συνεδρίου, Ρόδος 21, 22 και 23 Οκτωβρίου 2005. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης, 45-60. (LC1099.D55 2005, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Γκότοβος, Αθανάσιος (1996). Ρατσισμός. Κοινωνικές, ψυχολογικές και παιδαγωγικές όψεις μιας ιδεολογίας και μιας πρακτικής. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ – Γενική Γραμματεία Λαϊκής Επιμόρφωσης. (HT1521.G6 1996, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Γκότοβος, Αθανάσιος (2003). Εκπαίδευση και ετερότητα. Ζητήματα Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: Μεταίχμιο. (LC1099.G68 2002, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2004). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα. Διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg. (LC3747.G3D36 1998, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Εκπαίδευση αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών (2014). Επιμόρφωση εκπαιδευτικών-Εκπαιδευτικό υλικό για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Εγχειρίδιο επιμόρφωσης, Επιμορφωτικό υλικό, Καλές πρακτικές (τρεις τόμοι), http://www.diapolis.auth.gr/epimorfotiko_uliko/ Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο- Γυμνάσιο (επιμ.) (2008), Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή, Οδηγός Επιμόρφωσης. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία. (LC1099.5.G8O334 2008, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) και http://www.diapolis.auth.gr/diapolis_files/drasi9/ypodrasi9.2b/2vathmia/eppas/%CE%9F%CE%B4%CE%B7%CE%B3%CF%8C%CF%82%20%CE%B5%CF%80%CE%B9%CE%BC%CF%8C%CF%81%CF%86%CF%89%CF%83%CE%B7%CF%82%20%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE.pdf Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο- Γυμνάσιο (επιμ.) (2008), Η διαπολιτισμική διάσταση στη διδασκαλία, Μεθοδολογικός Οδηγός για τη χρήση σχολικών βιβλίων του Γυμνασίου. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία. (LC3747.G8X6 2008, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) και http://www.diapolis.auth.gr/diapolis_files/drasi9/ypodrasi9.2b/2vathmia/eppas/%CE%9F%CE%B4%CE%B7%CE%B3%CF%8C%CF%82%20%CF%87%CF%81%CE%AE%CF%83%CE%B7%CF%82%20%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD%20%CE%B2%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CF%89%CE%BD.pdf Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο- Γυμνάσιο (επιμ.) (2008), Διδασκαλία και μάθηση στο πολυπολιτισμικό σχολείο: διδακτικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικό υλικό, Πρακτικά Ημερίδας, Θεσσαλονίκη 10 και 11 Δεκεμβρίου 2007. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία. (LC1099.D53 2008, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) και http://www.diapolis.auth.gr/diapolis_files/drasi9/ypodrasi9.2b/2vathmia/eppas/%CE%94%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CF%85%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82.pdf Κεσίδου, Αναστασία (2004). «Διαπολιτισμική εκπαίδευση: στόχοι και πρακτικές», στο: Εταιρεία Επιστημών Αγωγής Δράμας (επιμ.) Προγράμματα Διδασκαλίας στην Εκπαίδευση των Βαλκανικών Χωρών, Πρακτικά 1ου Βαλκανικού Συνεδρίου, 75-83. (LA941.P76 2004, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Μάρκου, Γεώργιος (1997α). Εισαγωγή στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Ελληνική και διεθνής εμπειρία. Αθήνα: Ηλεκτρονικές τέχνες. (LC1099.5.G8E84 1997, Βιβλιοθήκη Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας) Νικολάου, Γιώργος (2005). Διαπολιτισμική διδακτική. Το νέο περιβάλλον, διδακτικές αρχές. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. (LC1099.5.G8N56 2005, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων (ΠΕΦ) (1998). Σχολείο και ετερότητα. Ο ρόλος του φιλολόγου στη σύγχρονη σχολική πραγματικότητα. Σεμινάριο 24. Αθήνα. Σκούρτου, Ελένη (επιμ.) (1997). Θέματα Διγλωσσίας και Εκπαίδευσης. Αθήνα: Νήσος. (P115.T34 1997, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Τσιάκαλος, Γιώργος (2000). Οδηγός αντιρατσιστικής εκπαίδευσης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. (HT1521.T75 2000, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Φραγκουδάκη Ά./ Θ. Δραγώνα (επιμ.) (1997). «Τι είν΄ η πατρίδα μας;» Εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση. Αθήνα: Αλεξάνδρεια. (LA782.T5 1997a, Βιβλιοθήκη Τομέα Παιδαγωγικής) Χατζησαββίδης, Σωφρόνης (1987). «Νεοελληνική γραμματεία και νεοελληνική κοινωνία. Μια διδακτική δοκιμή-έρευνα, συμβολή στον αγώνα κατά των φυλετικών διακρίσεων», στο: Σύγχρονη Εκπαίδευση, τ. 33, 50-58. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ Τα ppt των παρουσιάσεων ή και τα τελικά κείμενα των εργασιών που θα εκπονηθούν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-06-2022