ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ / DIFFERENTIATED INSTRUCTION: PRINCIPLES AND PRACTICE
ΚωδικόςΠ1446
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΣουζάνα Παντελιάδου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009200

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 54
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600189550
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται να: • Γνωρίζουν τις βασικές θεωρητικές παραδοχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και του καθολικού σχεδιασμού για τη μάθηση . • Συζητούν κριτικά για τη σχέση μεταξύ της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, της ειδικής αγωγής και της ενιαίας εκπαίδευσης. • Αναλύουν τη σημασία των ατομικών διαφορών στα ενδιαφέροντα, τις μαθησιακές προτιμήσεις και τη μαθησιακή ετοιμότητα για το σχεδιασμό της διαφοροποίησης. • Σχεδιάζουν και να διαφοροποιούν δοκιμασίες αξιολόγησης. • Παρουσιάζουν τα μέσα και τις τεχνικές διαφοροποίησης των βασικών διαστάσεων της διδασκαλίας. • Συζητούν κριτικά για τις συνέπειες των Μαθησιακών Δυσκολιών στις διαφοροποίηση της διδασκαλίας. • Σχεδιάζουν διαφοροποιημένα μαθήματα σε διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η έντονη διαφοροποίηση του σχολικού πληθυσμού σε συνδυασμό με την αντίληψη ενός ενιαίου σχολείου για όλους, δημιουργούν την ανάγκη για την προσαρμογή της διδασκαλίας από τους/τις εκπαιδευτικούς. Στο πλαίσιο του μαθήματος η προσαρμογή αυτή γίνεται μέσα από το μοντέλο της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας, το οποίο περιλαμβάνει προσαρμογές στο περιεχόμενο, την επεξεργασία και το τελικό προϊόν της διδασκαλίας, ανάλογα με το επίπεδο, τις μαθησιακές προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Ειδικότερα, μελετώνται προσεγγίσεις της διδακτικής αξιολόγησης, η διδασκαλία σε επίπεδα, η οργάνωση υλικού και δραστηριοτήτων καθώς επίσης και συγκεκριμένες πρακτικές και τεχνικές. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην κατανόηση των διδακτικών εφαρμογών των ευρημάτων της γνωστικής έρευνας για τη μάθηση. Ημερολόγιο Συναντήσεις 1η Παρουσίαση του περιεχόμενου και του τρόπου εργασίας στο πλαίσιο του μαθήματος Δηλώσεις συμμετοχής 2η Αξιολόγηση μαθησιακής προτίμησης-Βασικές λειτουργίες μάθησης Μάθηση και καλές πρακτικές-Η θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης και οι εφαρμογές της στη διδασκαλία 3η Αναγκαιότητα της διαφοροποιημένης διδασκαλίας – ορισμός και βασικές αρχές –εμπειρική τεκμηρίωση 4η Δημιουργία ομάδων εργασίας –κατανομή ρόλων για εργασία στις ομάδες Βασικά χαρακτηριστικά –σχέση με Καθολικό Σχεδιασμό Μάθησης και Ειδική Αγωγή 5η Εργαστήριο -Πρώτη απόπειρα διαφοροποίησης σε συγκεκριμένους άξονες Πρόσβαση στο αναλυτικό πρόγραμμα Προσαρμογές και τροποποιήσεις-Το μοντέλο 3Χ3Χ3 6η Ο ρόλος της αξιολόγησης (για ετοιμότητα, ενδιαφέροντα, μαθησιακή προτίμηση) Εναλλακτικά μοντέλα και εργαλεία-Η σημασία των διαβαθμισμένων κριτηρίων (rubrics) 7η Διαφοροποίηση με βάση την ετοιμότητα –κύριες στρατηγικές Διαβαθμισμένη διδασκαλία 8η Εργαστήριο - δεύτερη απόπειρα διαφοροποίησης-Διαφοροποίηση με βάση τα ενδιαφέροντα-κύριες στρατηγικές Ο ρόλος της ομαδοποίησης 9η Εργαστήριο - τρίτη απόπειρα διαφοροποίησης -Διαφοροποίηση με βάση την προτίμηση μάθησης-κύριες στρατηγικές-Ο ρόλος του περιβάλλοντος 10η Εφαρμογές διαφοροποιημένης στη γλώσσα - Ανατροφοδότηση 11η Εφαρμογές διαφοροποιημένης στη διδασκαλία αρχαίων - Ανατροφοδότηση 12η Εφαρμογές διαφοροποιημένης στην ιστορία - Ανατροφοδότηση 13η Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροποιημένη τάξη
Λέξεις Κλειδιά
διαφοροποίηση, αποτελεσματική διδασκαλία, μαθησιακές δυσκολίες
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση video, power-point presentations κατά την διδασκαλία Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσα από email και e-class αναζήτηση στο διαδίκτυο και δημιουργία υλικού στη διάρκεια των εργαστηρίων
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις241,0
Σεμινάρια150,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων251
Συγγραφή εργασίας / εργασιών863,4
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με βάση τον φάκελο κάθε ομάδας εργασίας. Στο φάκελο περιλαμβάνονται τα έργα από τις τρεις απόπειρες διαφοροποίησης/εργαστήρια καθώς και η τελική εργασία. Η τελική εργασία παρουσιάζεται σε συγκεκριμένη ημερομηνία και κατατίθεται έως τη δεύτερη εβδομάδα της εξεταστικής . Η αξιολόγηση γίνεται στα ελληνικά. Τα κριτήρια αξιολόγησης περιγράφονται στο πρώτο μάθημα και στο syllabus που διανέμεται και αναρτάται στο e-class
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Διαφοροποίηση της εργασίας στην αίθουσα διδασκαλίας. Tomlinson Carol Ann Εκδόσεις ΓΡΗΓΟΡΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ κ ΣΙΑ Διαφοροποιημένη διδασκαλία: θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικές εφαρμογές Σουζάνα Παντελιάδου & Διαμάντω Φιλιππάτου
Τελευταία Επικαιροποίηση
23-10-2020