Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται να:
• Γνωρίζουν τις βασικές θεωρητικές παραδοχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και του καθολικού σχεδιασμού για τη μάθηση .
• Συζητούν κριτικά για τη σχέση μεταξύ της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, της ειδικής αγωγής και της ενιαίας εκπαίδευσης.
• Αναλύουν τη σημασία των ατομικών διαφορών στα ενδιαφέροντα, τις μαθησιακές προτιμήσεις και τη μαθησιακή ετοιμότητα για το σχεδιασμό της διαφοροποίησης.
• Σχεδιάζουν και να διαφοροποιούν δοκιμασίες αξιολόγησης.
• Παρουσιάζουν τα μέσα και τις τεχνικές διαφοροποίησης των βασικών διαστάσεων της διδασκαλίας.
• Συζητούν κριτικά για τις συνέπειες των Μαθησιακών Δυσκολιών στις διαφοροποίηση της διδασκαλίας.
• Σχεδιάζουν διαφοροποιημένα μαθήματα σε διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η έντονη διαφοροποίηση του σχολικού πληθυσμού σε συνδυασμό με την αντίληψη ενός ενιαίου σχολείου για όλους, δημιουργούν την ανάγκη για την προσαρμογή της διδασκαλίας από τους/τις εκπαιδευτικούς. Στο πλαίσιο του μαθήματος η προσαρμογή αυτή γίνεται μέσα από το μοντέλο της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας, το οποίο περιλαμβάνει προσαρμογές στο περιεχόμενο, την επεξεργασία και το τελικό προϊόν της διδασκαλίας, ανάλογα με το επίπεδο, τις μαθησιακές προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Ειδικότερα, μελετώνται προσεγγίσεις της διδακτικής αξιολόγησης, η διδασκαλία σε επίπεδα, η οργάνωση υλικού και δραστηριοτήτων καθώς επίσης και συγκεκριμένες πρακτικές και τεχνικές. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην κατανόηση των διδακτικών εφαρμογών των ευρημάτων της γνωστικής έρευνας για τη μάθηση.
Ημερολόγιο
Συναντήσεις
1η Παρουσίαση του περιεχόμενου και του τρόπου εργασίας στο πλαίσιο του μαθήματος
Δηλώσεις συμμετοχής
2η Αξιολόγηση μαθησιακής προτίμησης-Βασικές λειτουργίες μάθησης
Μάθηση και καλές πρακτικές-Η θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης και οι εφαρμογές της στη διδασκαλία
3η Αναγκαιότητα της διαφοροποιημένης διδασκαλίας – ορισμός και βασικές αρχές –εμπειρική τεκμηρίωση
4η Δημιουργία ομάδων εργασίας –κατανομή ρόλων για εργασία στις ομάδες
Βασικά χαρακτηριστικά –σχέση με Καθολικό Σχεδιασμό Μάθησης και Ειδική Αγωγή
5η Εργαστήριο -Πρώτη απόπειρα διαφοροποίησης σε συγκεκριμένους άξονες Πρόσβαση στο αναλυτικό πρόγραμμα
Προσαρμογές και τροποποιήσεις-Το μοντέλο 3Χ3Χ3
6η Ο ρόλος της αξιολόγησης (για ετοιμότητα, ενδιαφέροντα, μαθησιακή προτίμηση)
Εναλλακτικά μοντέλα και εργαλεία-Η σημασία των διαβαθμισμένων κριτηρίων (rubrics)
7η Διαφοροποίηση με βάση την ετοιμότητα –κύριες στρατηγικές
Διαβαθμισμένη διδασκαλία
8η Εργαστήριο - δεύτερη απόπειρα διαφοροποίησης-Διαφοροποίηση με βάση τα ενδιαφέροντα-κύριες στρατηγικές
Ο ρόλος της ομαδοποίησης
9η Εργαστήριο - τρίτη απόπειρα διαφοροποίησης -Διαφοροποίηση με βάση την προτίμηση μάθησης-κύριες στρατηγικές-Ο ρόλος του περιβάλλοντος
10η Εφαρμογές διαφοροποιημένης στη γλώσσα - Ανατροφοδότηση
11η Εφαρμογές διαφοροποιημένης στη διδασκαλία αρχαίων - Ανατροφοδότηση
12η Εφαρμογές διαφοροποιημένης στην ιστορία - Ανατροφοδότηση
13η Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροποιημένη τάξη