ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΖΩΗΣ ΩΣ ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ: ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΕΣ ΖΩΗΣ ΩΣ ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ: ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ / Narrative as a research method in the field of Education
ΚωδικόςΠ1444
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009198

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 48
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΕΣ ΖΩΗΣ ΩΣ ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ: ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600189981
Τύπος Μαθήματος
Eιδίκευσης / Kατεύθυνσης
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα επιχειρεί να εξοικειώσει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές με τη μέθοδο της βιογραφίας και αυτο-βιογραφίας ως ερευνητικής μεθόδου προσέγγισης κειμένων. Μέσα από αυτή την εξοικείωση θα μπορέσουν να κατανοήσουν τις διαδικασίες που τα άτομα συγκροτούν την υποκειμενικότητά τους και προσπαθούν να αποκτήσουν φωνή και να μιλήσουν για τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τους βίο. Η αυτοβιογραφική έρευνα, η οποία εντάσσεται στις ποιοτικές μεθόδους, αποτελεί ένα οργανωμένο γλωσσικό συμβάν μέσω του οποίου τα άτομα προσπαθούν να γνωστοποιήσουν τις εμπειρίες τους, θέλουν να θυμηθούν ίσως με ποιον τρόπο έγινε κάτι στη ζωή τους, πώς έχουν βιώσει κάτι και πώς έχουνε φτάσει στο σημείο τώρα να συγκροτούν την υποκειμενικότητά τους. Με αυτόν τον τρόπο συνειδητοποιούν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες πως στόχος δεν είναι η συλλογή ποσοτικών δεδομένων μέσω της έρευνας, αλλά η εξέταση και ερμηνεία των εμπειριών ενός υποκειμένου, προκειμένου να ερμηνεύσουν την τρόπο ή τους τρόπους με τους οποίους τα υποκείμενα συγκροτούν μια εικόνα για τον εαυτό τους.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
To μάθημα επιδιώκει οι φοιτητές και οι φοιτήτριες: Να εξοικειωθούν με τις βασικές έννοιες του μαθήματος. Να γνωρίσουν τις ποικίλες εκφορές της βιογραφικής και αυτοβιογραφικής κειμενικής παραγωγής ελληνίδων και ξένων γυναικών. Να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν την αφήγηση ως ερευνητική μέθοδο. Να αναγνωρίζουν τα διάφορα είδη αφήγησης ως μέσο επικοινωνίας του ατόμου που γράφει αλλά και ως υλικό ανάλυσης του ερευνητή και της ερευνήτριας. Να μπορούν να συγγράφουν μικρή συνθετική εργασία κάνοντας ανασκόπηση βιβλιογραφίας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Eισαγωγικά στο μάθημα, ανάθεση εργασιών, συγγραφή εργασιών, οδηγίες 2. Εισαγωγικά περί ποιοτικών μεθόδων έρευνας. Αφηγηματολογία και η συμβολή της στην έρευνα 3. Η αφήγηση ως επικοινωνία και η αφήγηση ως υλικό. Η βιογραφική αφήγηση και η ανάλυσή της 4. Κονστρουκτιβισμός, αυτοβιογραφία: προσεγγίσεις 5. Διαδικασίες συγκρότησης υποκειμενικότητας (παιχνίδια αυτογνωσίας). Φτιάχνουμε τα οικογενειακά μας δέντρα, παρουσίαση από φοιτήτριες και φοιτητές 6. Από την ανάλυση περιεχομένου στην ανάλυση λόγου. Από την ανάλυση των αφηγήσεων στην αφηγηματική ανάλυση 7. Υποκειμενικότητα, παρουσίαση από φοιτήτριες και φοιτητές 8. Η αφήγηση μέσα από γράμματα και ημερολόγια (εργασίες) 9. Η αφήγηση μέσα από αυτοβιογραφικά κείμενα (εργασίες) 10.Η αφήγηση μέσα από αυτοβιογραφικά κείμενα, αναμνήσεις νηπιαγωγών και διδασκαλισσών (εργασίες) 11.Η αφήγηση μέσα από λογοτεχνικά κείμενα με βιογραφικό περιεχόμενο (εργασίες) 12.Η αφήγηση μέσα από λογοτεχνικά κείμενα με αυτο-βιογραφικό περιεχόμενο (εργασίες) 13.Προβολή ταινίας – συζήτηση. Κλείσιμο-Αξιολόγηση του μαθήματος.
Λέξεις Κλειδιά
ανάλυση αφηγήσεων, βιογραφική ανάλυση, αυτοβιογραφία, υποκειμενικότητα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Podcast
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων210,8
Εκπόνηση μελέτης (project)301,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών602,4
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών και φοιτητριών βασίζεται στην: • ενεργό συμμετοχή στα μαθήματα και σε μια διαμορφωτική αξιολόγηση που συλλέγει σύντομες δραστηριότητες που εκπόνησαν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες στη διάρκεια κάθε συνάντησης-μαθήματος. • προφορική και γραπτή ατομική παρουσίαση και ανάλυση ενός αυτό-βιογραφικού κειμένου • προφορική και γραπτή ομαδική εργασία πάνω σε αυτοβιογραφικά κείμενα.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1η επιλογή Τσιώλης, Γιώργος (2014). Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική ανάλυση. Αθήνα: Κριτική. 2η επιλογή Παντούλη, Όλγα (2015). Αφηγήσεις ζωής Ελληνίδων επιστημόνων: η εξέλιξή τους στους τομείς της Φυσικής, των Μαθηματικών, της Μηχανικής και της Τεχνολογίας. Θεσσαλονίκη: Ρώμη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Alheit, Peter & Bergamini, Stefania (1998). Βιογραφική έρευνα και έρευνα ιστο-ριών ζωής. Μια νέα ποιοτική προσέγγιση στις κοινωνικές επιστήμες: μια εισαγωγή. Στο Σκεύος Παπαϊωάννου, Peter Alheit & Henning Salling Olesen (επιμ.) Κοινωνικός μετασχηματισμός, εκπαίδευση και τοπική κοινω-νία, (σ. 121-133). Ρέθυμνο/Ανώγεια: Έκδοση Πανεπιστήμιο Kρήτης. Bezgorov, V. & Kosheleva, O. (2000). Η αυτοβιογραφική αφήγηση και ο ρόλος της στη μελέτη της Ιστορίας της Εκπαίδευσης, Θαλλώ, 11, 121-130 Bruner, Jerome (1997). Πράξεις νοήματος (Ήβη Ρόκου & Γιώργος Καλομοίρης μτφρ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Bruner, Jerome (2004). Δημιουργώντας ιστορίες: νόμος, λογοτεχνία, ζωή. (Βασι-λική Τσούρτου, Κατερίνα Πολυδάκη, Γιάννης Κουγιουμτζάκης μτφρ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Passerini, Luisa (2000). Σπαράγματα του 20ού αιώνα: η ιστορία ως βιωμένη ε-μπειρία (Ι. Πεντάζου μτφρ.). Αθήνα: Νεφέλη. Plummer, Ken (2000). Τεκμήρια ζωής: Εισαγωγή στα προβλήματα και τη βιβλιο-γραφία μιας ανθρωπολογικής μεθόδου (Χαρά Λιαναντωνάκη μτφρ.). Αθή-να: Gutenberg. Αμπατζοπούλου, Φραγκίσκη (2000). Η γραφή και η βάσανος: ζητήματα λογοτε-χνικής αναπαράστασης. Αθήνα: Πατάκης. Βαρίκα, Ελένη (1988). «Το κενό στον καθρέφτη: βιογραφικές προσεγγίσεις στην ιστορία των γυναικών», Δίνη, 3, 64-71. Κακάμπουρα, Ρέα (2008). Αφηγήσεις ζωής: η βιογραφική προσέγγιση στη σύγ-χρονη λαογραφική έρευνα. Αθήνα: Ατραπός. Λυδάκη, Άννα (2001). Ποιοτικές μέθοδοι της κοινωνικής έρευνας. Αθήνα: Κα-στανιώτης. Ταμπούκου, Μαρία (1997). Χαρτογραφώντας τον εαυτό της: προσεγγίσεις της γυναικείας ύπαρξης στην εκπαίδευση μέσα από αυτοβιογραφικά κείμενα. Δίνη, 9, 51-74. Τσιώλης, Γιώργος (2006). Ιστορίες ζωής και βιογραφικές αφηγήσεις: Η βιογρα-φική προσέγγιση στην κοινωνιολογική ποιοτική έρευνα. Αθήνα: Κριτική. ξενόγλωσση Andrews, Molly, Squire, Corinne & Tamboukou, Maria (eds) Doing Narrative Re-search. London: Sage. Brunner, Jerome (1987). Life as narrative, Social Research, 54(1), 11-32. Clandinin, Jean (ed.) (2007). Handbook of narrative inquiry: Mapping a methodol-ogy. London: Sage. Holstein, James, Gubrium, A., Jaber, F. (2000). The self we live by: narrative identi-ty in a postmodern world. New York & Oxford: Oxford University Press. Koehl, Laura Ann (2005). Doing science: lessons learned from the oral histories of women scientists. University of Cincinnati. Taylor, Stephanie (2005). Self-narration as rehearsal: a discursive approach to the narrative formation of identity, Narrative Inquiry, 15 (1), 45-50. Taylor, Stephanie (2006). Narrative as construction and discursive resource, Narrative Inquiry, 16(1), 94-102. Υποκειμενικότητα Henriques, J., Hollway, W., Urwin, C., Venn, C. & V. Walkerdine (eds) (1984). Changing the subject: Psychology, social regulation and subjectivity. London: Methuen.
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-02-2022