Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι η γνωριμία με τη μελέτη του δραματικού κειμένου και η εξοικείωση με τα επιμέρους στοιχεία του: μελετώνται ο μύθος, οι χαρακτήρες, οι δραματουργικές τεχνικές και η θεματική του θεατρικού έργου. Γίνεται, παράλληλα, εισαγωγή στην έννοια των θεατρικών ειδών. Στο μάθημα αναλύονται θεατρικά κείμενα από το παγκόσμιο ρεπερτόριο, με στόχο την κατάκτηση μιας μεθόδου προσέγγισης του δραματικού κειμένου και όχι την απομνημόνευση συγκεκριμένων έργων.
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα
• εξοικειωθούν με τα επιμέρους στοιχεία και τις ιδιαιτερότητες της θεατρικής γραφής
• κατανοήσουν τη σημασία της εμπειρικής και της ιστορικής ανάγνωσης
• συνδέσουν το κείμενο με τη σκηνική του πραγμάτωση
• κατακτήσουν μια μέθοδο προσέγγισης του θεατρικού κειμένου.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Α. Κάρλο Γκολντόνι, Λοκαντιέρα, μτφ. Αντώνης Σακελλαρίου, Δωδώνη, Αθήνα 1977.
Β. Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Ο έμπορος της Βενετίας, μτφ. Ερρίκος Μπελιές, Κέδρος, Αθήνα 1999.
Γ. Μολιέρος, Ντον Ζουάν, μτφ. Ερρίκος Μπελιές, Ηριδανός, Αθήνα 2007.
Δ. Μπέρτολτ Μπρεχτ, Η μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της, μτφ. Ιορδάνης Αρζόγλου, Δωδώνη, Αθήνα χ.χ.
Λέξεις Κλειδιά
ανάλυση κειμένου και δράματος, χαρακτήρας, πλοκή, χώρος και χρόνος, δομή.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σάββας Πατσαλίδης «Ένα εκπαιδευτικό εγχειρίδιο για τη μελέτη του δράματος»,
Σκηνή, τχ. 4 (2012), σ. 144-165.
Bloom Harold, Πώς και γιατί διαβάζουμε, μτφ. Κατερίνα Σαβαρτζόγλου, Τυπωθήτω, Αθήνα 2004.
Bradby David, Philip Thomas και Kenneth Pickering, Studying Drama. A Handbook, Croom Helm, Λονδίνο 1983.
Elam Keir, Η σημειωτική θεάτρου και δράματος, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2001.
Hayman Ronald, How to Read a Play, Grove Press, Νέα Υόρκη 1999.
Scolnicov Hanna και Peter Holland (επιμ.), Reading Plays. Interpretation and Reception, Cambridge University Press, Καίμπριτζ και Νέα Υόρκη 1991.
Steiner George, Ο θάνατος της τραγωδίας, Δωδώνη, Αθήνα και Ιωάννινα 1988.
Styan J. L., The Elements of Drama, Cambridge University Press, Καίμπριτζ 1960.