ΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΠΙΡΑΝΤΕΛΛΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΠΙΡΑΝΤΕΛΛΟ / SPECIAL TOPICS IN DRAMA: PIRANTELLO'S THEATRE
ΚωδικόςΘΘ0209
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑνδρέας-Ζωίλος Δημητριάδης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120001068

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 42
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής Κατεύθυνσης325
Δραματολογία-ΠαραστασιολογίαΕπιλογής Κατεύθυνσης325
ΥποκριτικήΕπιλογής Κατεύθυνσης325
Σκηνογραφία-ΕνδυματολογίαΕπιλογής Κατεύθυνσης325
ΣκηνοθεσίαΕπιλογής Κατεύθυνσης325

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΠΙΡΑΝΤΕΛΛΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600191548
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Ιταλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο μάθημα εξετάζονται τα σημαντικότερα έργα της δραματουργικής παραγωγής του Λουίτζι Πιραντέλλο. Το μάθημα εστιάζει ιδιαίτερα στην αισθητική του Πιραντέλλο –το φιλοσοφικό-θεωρητικό πλαίσιο που χαρακτηρίζει το έργο του– και στην ποιητική του μεταθεάτρου του μέσα από τη μελέτη της θεματικής και της δομής των έργων. Παράλληλα διερευνώνται ζητήματα που σχετίζονται με σημαντικές σκηνοθετικές προσεγγίσεις των έργων του.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή. Ιστορικό πλαίσιο. Η εποχή του συγγραφέα και οι καλλιτεχνικές τάσεις και πρωτοπορίες στα τέλη του 19ου αιώνα και στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Η επίδραση του βερισμού στο έργο του Pirandello. Η σχέση του συγγραφέα με το κίνημα του φουτουρισμού. Τα κινήματα του ντανταϊσμού και του σουρεαλισμού. 2. Συνοπτική βιογραφία και εργογραφία του Pirandello. Η τριλογία του μεταθεάτρου: μια εργασία σε εξέλιξη (1921-1933) και οι διαφορετικές εκδοχές των έργων της τριλογίας. Η ίδρυση του Teatro d’ arte, του θεατρικού σχήματος που δημιουργεί ο συγγραφέας (1925-1928). Η διακειμενικότητα σε ολόκληρο το συγγραφικό έργο του Pirandello (σύντομη παρουσίαση των θεατρικών έργων σε σχέση με τις πηγές έμπνευσης τους). 3. Θέατρο εν θεάτρω και μεταθέατρο. Η έννοια του Theatrum Mundi. Η εξέλιξη του μεταθεάτρου από την εποχή του μπαρόκ μέχρι τον 20ο αιώνα (Shakespeare, Pierre Corneille, Molière). Η «φιλοσοφία» του Pirandello, η κρίση του εαυτού και η αισθητική του χιούμορ. 4. Έτσι είναι [αν έτσι νομίζετε]: ο σχετικισμός και οι πολλαπλές πραγματικότητες. 5. To Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα και η αντίθεση μεταξύ τέχνης και ζωής. 6. Ο Ερρίκος ο Δ΄ και τα ζητήματα της μάσκας και της τρέλας. 7. Καθένας με τον τρόπο του: οι φουτουριστικές επιδράσεις και το happening. 8. Το Απόψε αυτοσχεδιάζουμε και η σχέση θεατρικού κειμένου και παράστασης. 9. Οι γίγαντες του βουνού και το μυθικό στοιχείο.
Λέξεις Κλειδιά
Πιραντέλλο, Μεταθέατρο, Θέατρο μέσα στο θέατρο, Τριλογία, Μεταμοντέρνο, Αισθητική του χιούμορ, Happening, Performance, Μάσκα, Κρίση του εαυτού, Τρέλα, Σχετικισμός.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Οπτικοακουστικό υλικό & παρουσιάσεις Power point
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων642,6
Εξετάσεις190,8
Σύνολο1224,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1. Παρουσία στην τάξη 2. Προφορικές παρουσιάσεις (20%) 3. Γραπτή εξέταση (80%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Εύδοξος Μάρτιν Έσσλιν, Πέρα απ' το παράλογο, Δωδώνη, Αθήνα 1989. Λουίτζι Πιραντέλλο, Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα, μτφ. Ερρίκος Μπελιές, Ηριδανός, Αθήνα 2007. Λουίτζι Πιραντέλλο, Απόψε αυτοσχεδιάζουμε: δύο πράξεις, μτφ. Δημήτρης Μυράτ, Δωδώνη, Αθήνα 1979. Έργα Έτσι είναι [αν έτσι νομίζετε] (1917) Λουίτζι Πιραντέλλο, Έτσι είναι [αν έτσι νομίζετε] = cosi e [se vi pare]: ανέκδοτη παραβολή σε τρείς πράξεις, απόδ. Μάριος Πλωρίτης, Γνώση, Αθήνα 1990. Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα (1920-1921) Λουίτζι Πιραντέλλο, Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα, μτφ. Ερρίκος Μπελιές, Ηριδανός, Αθήνα 2007. Ερρίκος ο Δ΄ (1921) Λουίτζι Πιραντέλλο, Ερρίκος Δ', μτφ. Ερρίκος Μπελιές, Ηριδανός, Αθήνα 2006. Καθένας με τον τρόπο του (1923) Eric Bentley, (επιμ.), Naked masks: Five Plays by Luigi Pirandello, E. P. Dutton, New York 1952. Το έργο Καθένας με τον τρόπο του θα το βρείτε στα αγγλικά με τον τίτλο Each in his own way. Απόψε αυτοσχεδιάζουμε (1928-1929) Λουίτζι Πιραντέλλο, Απόψε αυτοσχεδιάζουμε: δύο πράξεις, μτφ. Δημήτρης Μυράτ, Δωδώνη, Αθήνα 1979. Απόψε αυτοσχεδιάζουμε: [θεατρικό πρόγραμμα], μτφ. Δημήτρης Μυράτ, δραματουργική αναδιάρθρωση: Σπύρος Ευαγγελάτος, Aμφι-Θέατρο, Αθήνα 1997. Οι γίγαντες του βουνού (1933) Λουίτζι Πιραντέλλο, Οι γίγαντες του βουνού, μτφ. Χρίστος Κρεμνιώτης, Ηριδανός, Αθήνα 2011. Βιβλιογραφία για μελέτη Martin Esslin, Πέρα απ’ το παράλογο, μτφ. Φώντας Κονδύλης, Δωδώνη, Αθήνα - Γιάννινα 1989, σ. 131-142. Μάριος Πλωρίτης, Πρόσωπα του νεώτερου δράματος, Ερμείας, Αθήνα 1965, σ. 65-79. Erika Fischer-Lichte, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τ. 2: Από τον Ρομαντισμό μέχρι Σήμερα, μτφ. Γιώργος Σαγκριώτης, Πλέθρον, Αθήνα 2012, σ. 210-221. Αιμίλιος Χουρμούζιος, Ερωτήματα προς την σφίγγα: Από τον Γκαίτε στον Πιραντέλλο και στον Ντύρρενματτ, Οι Εκδόσεις των Φίλων, Αθήνα 1986, σ. 80-104. Χαρά Μπακονικόλα-Γεωργοπούλου, “Το μυστήριο του προσώπου στο θέατρο του Luigi Pirandello” στο Πτυχές του ευρωπαϊκού δράματος, Επτάλοφος, Αθήνα 2003, σ. 65-90. Μαρία Σγουρίδου (επιμ.), “Αφιέρωμα στον Λουίτζι Πιραντέλλο”, Οδός Πανός, τχ. 136 (Απρίλιος-Ιούνιος 2007), σ. 46-59, 69-75, 78-87. Σοφία Ιορδανίδου (επιμ.), “Αφιέρωμα στον Λουίτζι Πιραντέλλο”, Εκκύκλημα, τεύχος 20 (Άνοιξη 1989), σ. 47-50.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Eudoxus Μάρτιν Έσσλιν, Πέρα απ' το παράλογο, Δωδώνη, Αθήνα 1989. Λουίτζι Πιραντέλλο, Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα, μτφ. Ερρίκος Μπελιές, Ηριδανός, Αθήνα 2007. Λουίτζι Πιραντέλλο, Απόψε αυτοσχεδιάζουμε: δύο πράξεις, μτφ. Δημήτρης Μυράτ, Δωδώνη, Αθήνα 1979. Plays Έτσι είναι [αν έτσι νομίζετε] (1917) Λουίτζι Πιραντέλλο, Έτσι είναι [αν έτσι νομίζετε] = cosi e [se vi pare]: ανέκδοτη παραβολή σε τρείς πράξεις, απόδ. Μάριος Πλωρίτης, Γνώση, Αθήνα 1990. Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα (1920-1921) Λουίτζι Πιραντέλλο, Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα, μτφ. Ερρίκος Μπελιές, Ηριδανός, Αθήνα 2007. Ερρίκος ο Δ΄ (1921) Λουίτζι Πιραντέλλο, Ερρίκος Δ', μτφ. Ερρίκος Μπελιές, Ηριδανός, Αθήνα 2006. Καθένας με τον τρόπο του (1923) Eric Bentley, (επιμ.), Naked masks: Five Plays by Luigi Pirandello, E. P. Dutton, New York 1952. Το έργο Καθένας με τον τρόπο του θα το βρείτε στα αγγλικά με τον τίτλο Each in his own way. Απόψε αυτοσχεδιάζουμε (1928-1929) Λουίτζι Πιραντέλλο, Απόψε αυτοσχεδιάζουμε: δύο πράξεις, μτφ. Δημήτρης Μυράτ, Δωδώνη, Αθήνα 1979. Απόψε αυτοσχεδιάζουμε: [θεατρικό πρόγραμμα], μτφ. Δημήτρης Μυράτ, δραματουργική αναδιάρθρωση: Σπύρος Ευαγγελάτος, Aμφι-Θέατρο, Αθήνα 1997. Οι γίγαντες του βουνού (1933) Λουίτζι Πιραντέλλο, Οι γίγαντες του βουνού, μτφ. Χρίστος Κρεμνιώτης, Ηριδανός, Αθήνα 2011. Bibliography Martin Esslin, Πέρα απ’ το παράλογο, μτφ. Φώντας Κονδύλης, Δωδώνη, Αθήνα - Γιάννινα 1989, σ. 131-142. Μάριος Πλωρίτης, Πρόσωπα του νεώτερου δράματος, Ερμείας, Αθήνα 1965, σ. 65-79. Erika Fischer-Lichte, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τ. 2: Από τον Ρομαντισμό μέχρι Σήμερα, μτφ. Γιώργος Σαγκριώτης, Πλέθρον, Αθήνα 2012, σ. 210-221. Αιμίλιος Χουρμούζιος, Ερωτήματα προς την σφίγγα: Από τον Γκαίτε στον Πιραντέλλο και στον Ντύρρενματτ, Οι Εκδόσεις των Φίλων, Αθήνα 1986, σ. 80-104. Χαρά Μπακονικόλα-Γεωργοπούλου, “Το μυστήριο του προσώπου στο θέατρο του Luigi Pirandello” στο Πτυχές του ευρωπαϊκού δράματος, Επτάλοφος, Αθήνα 2003, σ. 65-90. Μαρία Σγουρίδου (επιμ.), “Αφιέρωμα στον Λουίτζι Πιραντέλλο”, Οδός Πανός, τχ. 136 (Απρίλιος-Ιούνιος 2007), σ. 46-59, 69-75, 78-87. Σοφία Ιορδανίδου (επιμ.), “Αφιέρωμα στον Λουίτζι Πιραντέλλο”, Εκκύκλημα, τεύχος 20 (Άνοιξη 1989), σ. 47-50.
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-07-2022